Spiralsänken och Flätlina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spiralsänken och Flätlina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spiralsänken och Flätlina

Hej!

I det senaste numret av fiskefeber så puschar Jörgen ganska hårt för att spiralsänken är så fruktansvärt smidiga att använda och jag är beredd att hålla med utan att ha provat dem själv.

Jag undrar dock hur de funkar med flätlina? Funkar det bra utan att det sliter för mycket på linan? Går det bra att kasta med dem också, ex. för att få ut ett lättare skeddrag och få dem att gå djupare.

Tacksam för svar.
    Med vänliga hälsningar
    Linus

Passar även på att fråga om användning av spiralsänken har någon negativ effekt när man kör med spinnare.
    Med vänliga hälsningar
    Linus

Kommentera

Jag tolkar tystnaden som att ingen vet. Jag ändrar därför min fråga.

Är det någon som har ett bra tips på hur man skall få spinnaren att gå djupare och samtidigt öka kastlängden?
      Med vänliga hälsningar
      Linus

Kommentera

Ursprungligen postat av vestervall Visa inlägg
        Jag tolkar tystnaden som att ingen vet. Jag ändrar därför min fråga.

Är det någon som har ett bra tips på hur man skall få spinnaren att gå djupare och samtidigt öka kastlängden?
        Hej Linus Vestervall; Jörgen Larsson, en gammal god vän till mig sedan cirka 25 år tillbaka, använder troligtvis spiralsänken vid trolling efter Gös och Gädda. Fördelen med spiralsänken är att de är lätta att snurra fast på linan och lätta att ta bort. Med gummisnodd och päronsänke (som inte sliter på linan) tar det några sekunder extra att montera dem på linan eller plocka bort dem. Varken spiralsänken eller päronsänken med gummisnodd mot linan är några höjdare vid kastfiske. Vid kastfiske är det bättre att ha päronsänket på en egen kort, tunnare tafs knuten vid ett päronsänke och ett trevägslekande på lagom avstånd från betet. Tafslängd, lindiameter och avstånd mellan päronsänke (10 - 70 gram) och lekande samt lekande och bete får du testa dig fram tills du hittar vad som passar dig bäst vid olika situationer, strömförhållanden och vattendjup.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tjenare Leif, jo det är precis då han använder dessa sänken men jag trodde att jag såg en annan öppning för mitt fiske. Spinnare är någonting som alltid funkar som vi alla vet och lyckas jag med att få ner dem på djupet kanske man kan få något stort och lurigt.

Jag vet inte hur lätta sänken som finns men jag tänker att någonting mellan 5-10g borde fungera med kast.
          Jag skall prova lösning som du skrev, där jag vill använda spinnarna är det dock riktigt stenigt och det är få saker i världen som bättre hittar vråer att sjunka ner i som ett päronsänke

Uppskattar ditt svar.
          Med vänliga hälsningar
          Linus

Kommentera

Ursprungligen postat av vestervall Visa inlägg
            Tjenare Leif, jo det är precis då han använder dessa sänken men jag trodde att jag såg en annan öppning för mitt fiske. Spinnare är någonting som alltid funkar som vi alla vet och lyckas jag med att få ner dem på djupet kanske man kan få något stort och lurigt.

Jag vet inte hur lätta sänken som finns men jag tänker att någonting mellan 5-10g borde fungera med kast.
            Jag skall prova lösning som du skrev, där jag vill använda spinnarna är det dock riktigt stenigt och det är få saker i världen som bättre hittar vråer att sjunka ner i som ett päronsänke

Uppskattar ditt svar.
            Hej igen Linus Vestervall; Päronsänken är inga dyra prylar! Du kan gjuta dem själv. Redskapsbutikerna har gjutformar att sälja till detta.

Se på en Mörrumsspinnare! Den har en liten inbyggd tafs och blysänket fungerar både som kaststyngd och antikink hos Mörrumspinnaren... en spinnare som spinner och lockar fisk till hugg även när den sjunker mot botten. I Tyskland finns denna typ av försänke (kasttyngd och antikinksänke) till spinnare i många fiskebutiker. Troligtvis finns dessa sänken hos Lundgrens Sportfiske, Fiskarnas Redskapshandel och EL-GE Sportfiske för att nämna några välsorterade, svenska sportfiskebutiker.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack, jag ska kolla vad dem har.
              Med vänliga hälsningar
              Linus

Kommentera

Tänkte låna den här tråden lite...
                Vad är det för paravaner Jörgen använder?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                14 svar
                666 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alin87
                av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                4 svar
                495 visningar