Problem med Sufix lina till Technium rulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Sufix lina till Technium rulle..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Sufix lina till Technium rulle..

Hej! införfskaffade mig en Technium 3000 rulle igår spolad med 0,20 Sufix grön flätad (minns inte helt namnet).
    tetsade grejjerna idag och blev jätte besviken, linan väsnas nått enormt, men inte från spöringarna utan från bygelrullen! och gången i rullen är inte vad jag hade hoppats på med den linan kom hem o spolade på Berkley Trilene Sensation 0,24 och rullen blev så tyst o mjuk i gången, dock så hade jag självfallet inte möjlighet at göra några större tester i lägenheten! Men vill ju ha en flätad lina som funkar till rullen, så vad ska man ha då? fler som haft samma problem? tidigare har jag bara haft att de låter från spöringarna, men inte på detta viset!
    Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Fiskar ofta med med pp på rullen och det låter rätt bra i grejerna när man vevar och sätter press så att det bildas friktion i gods och ringar. Det skrapar och låter som en katt i mars om man ska försöka sätta ord på det.
    Det är ju flätlinans stora baksida tycker jag förutom att den är så vek. Sätter man på en nylonlina så blir det helt tyst och allt spinner som en mätt och balanserad katt och inte en som skriker ihjäl sig av kåthet och samtidigt springer gatlopp över grusgången för att hinna ifatt sin sexpartner. .
    Finns inget som en riktigt bra lina av polymer när det gäller komfort. När linfabrikörerna väl får tillgång till framtidens "plast" teknik som kan producera riktigt starka och samtidigt tunna homogena linor med liten töjning, så hoppas jag flätlinan snabbt blir en liten ynka parentes i sportfiskets historia.
    Fast vad vet jag.....kanske måste vi stå ut med skrap-skriket
    Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-10-11, 02:02.
    sigpic

Kommentera

Var får du allt ifrån?
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Var får du allt ifrån?
        Nej.... inte göteborgaren utan humor igen Och vad bidrog du då med, lille vän?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
          Fiskar ofta med med pp på rullen och det låter rätt bra i grejerna när man vevar och sätter press så att det bildas friktion i gods och ringar. Det skrapar och låter som en katt i mars om man ska försöka sätta ord på det.
          Det är ju flätlinans stora baksida tycker jag förutom att den är så vek. Sätter man på en nylonlina så blir det helt tyst och allt spinner som en mätt och balanserad katt och inte en som skriker ihjäl sig av kåthet och samtidigt springer gatlopp över grusgången för att hinna ifatt sin sexpartner. .
          Finns inget som en riktigt bra lina av polymer när det gäller komfort. När linfabrikörerna väl får tillgång till framtidens "plast" teknik som kan producera riktigt starka och samtidigt tunna homogena linor med liten töjning, så hoppas jag flätlinan snabbt blir en liten ynka parentes i sportfiskets historia.
          Fast vad vet jag.....kanske måste vi stå ut med skrap-skriket
          Tycker du att flätlina är vek?
          Vill du ha töjning i linan?

Jag blir lite fundersam om ditt inlägg är seriöst :p

Kommentera

provade att kasta med nylonlinan i hamnen imorse, vilken skillnad!!! sen så är mörrumsspinnarna jag använder till gäddfisket oxå en liten bov i dramat, byte till en toby och allt gick lekande lätt! hade lite ångest över att jag sålde min cardinal 704, men nu är jag faktiskt nöjd med shimanon, men va fan de måste ju gå att hitta bättre flätlina, har flät 0,12 på mitt ul stamina rule o den e tyst och ganska smidig ändå! kommer bara inte alls ihåg vad de var för lina!
            nån som har tips??
            Vila i frid Ozzy, vila i frid...

Kommentera

Ursprungligen postat av Axor Visa inlägg
              provade att kasta med nylonlinan i hamnen imorse, vilken skillnad!!! sen så är mörrumsspinnarna jag använder till gäddfisket oxå en liten bov i dramat, byte till en toby och allt gick lekande lätt! hade lite ångest över att jag sålde min cardinal 704, men nu är jag faktiskt nöjd med shimanon, men va fan de måste ju gå att hitta bättre flätlina, har flät 0,12 på mitt ul stamina rule o den e tyst och ganska smidig ändå! kommer bara inte alls ihåg vad de var för lina!
              nån som har tips??
              Många gillar den dyra Sufixen. Jag har dock inget bra att säga om den. De få som jag känner som använt den har bara haft problem. Jag rekomenderar Power Pro, min är relativt tyst på en Shimano Nasci. Jag kör 0.18.

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                Tycker du att flätlina är vek?
                Vill du ha töjning i linan?

Jag blir lite fundersam om ditt inlägg är seriöst :p
                Seriositet ligger alltid i betraktaren öga.
                Det jag menade med vek har inte med draghållfasthet att göra. Mono lina är styv medan flätlina är vek. Om du böjer en flätlina så behåller den sin böjda form men gör du det med en monolina så fjädrar den tillbaka till ursprungsformen.
                Flätlina är på långa väger en optimal lina för fiske, den har många brister. Dessa linor ( spunna linor, lite annan teknik) fanns en gång före monolinans genombrott på marknaden och de försvann ganska fort. Det kommer dagens flätlinorna också att göra när väl en bättre linteknik utvecklats.
                sigpic

Kommentera

Jag kör med sufix perfromance braid till alla mina haspel. Förutom baitrunners, då kör jag med power pro. Jag tycker perfomance braid har funkat skitbra för mitt fiske!
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                  17 svar
                  752 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                  2 svar
                  270 visningar