lina för havsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lina för havsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• lina för havsfiske

Skall sätta ihop ett ordentligt havsfiskeset spö och rulle på väg men vill ha tipa på bra lina gärna med länk till näthandel.
    På linkapacitet för rullen står det monofil 0,45/350m 0,50/280m braid 0,30/430m
    Jag kommer att fiska på ca max 150m mesta fångsten man brukar få ligger upp till 15kg.
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
    Skall sätta ihop ett ordentligt havsfiskeset spö och rulle på väg men vill ha tipa på bra lina gärna med länk till näthandel.
    Jag kommer att fiska på ca max 150m mesta fångsten man brukar få ligger upp till 15kg.
    Hej Pelle "Hobbyfiskare" Johansson; Före 1987 använde jag dacronlina vid havsfiske. Dacronlinan har 2-3 % töjning, vilket gör det betydligt lättare att kroka fisk nere i djupet i jämförelse med vanlig homogen nylonlina som har en töjning på cirka 18-23 %. Den stora chocken för mig kom 1987 när jag för första gången testade dyneemalina som reducerade töjningen till några promille. Nästa steg kom tio år senare, 1997 via PowerPro spectralina som också hade några promilles töjning, men den linan är hårdare, rundare och tränger inte lika lätt ner i underliggande linlager vid mothugg och drillning på samma sätt som Corastrong och andra holländska och tyska dyneemalinor.

Styrkemässigt är dacronlinan ungefär dubbelt så stark som nylonlinan i samma dimension och dyneema- eller spectralinan är dubbelt så stark som dacronlinan eller fyra gånger starkare än nylonlinan. En ytterligare fördel med de moderna flätlinorna av dyneema- och spectrafibrer är att de inte bryts ner av solljus och saltvatten på samma sätt som vanliga nylonlinor.

Själv köper jag alltid dyneemalinor och spectralinor på bulkspolar och har nylonlina i botten närmast spolen för att inte linan ska glida friktionslöst på spolen. Mitt råd är således: Köp bulkspolar och du behöver inte fundera på hur många meter som saknas på spolen.

Om du rycker 2 dm i spötoppen när du har PowerPro på rullen då rycker du även betet 2 dm uppåt där nere i djupet. Tack vare dyneema- och spectralinan har en helt ny värld öppnats för både spinnfiskare och vertikalfiskare ....
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av Old Firehand; 2010-01-06, 00:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
      Ring runt å kolla priser ja har kört Power pro 0,28 å finsspraid 0,35 . 0,28 är å föredra för den drar inte i väg i strömmen lika mycket,många kör 0,23-0,26 också. Linan får ju inte va för mjuk heller så den skär ned , Ron Thomsom Hyper strong är ju ett ex på mjuk lina.
      Räkna med 1,50-2 kr metern får du betala mer så är det en för dyr butik .
      250-300 meter är lagom å ha på . Ofta får man ju ned priset om du köper nå annat tillbehör . Ja tycker finsspraid från wiggler är bra lina finns ju 0,30 å 0,26 tror jag .
      Som tafs kör 0,90-1 mm nylon ja föredrar en nylontafs med lägre brottsstyrka än flätlinan . Man fastnar en del oftast när man driver in på grunt vatten . Då är det bättre å dra av nylontafsen istället för den dyra flätlinan , du vet ju inte var flätlinan går av . Jag har hört skräckexempel där man blir av med 50 meter i ett botten napp , å det är ju ingen höjdare .

/Fredrik

Kommentera

Power pro är alltid bra, men som OF sa så ska du ha nylon i botten. det är också bra att ha nylon om du skulle få en mogambofisk, typ hälle. då ser du att det börjar ta slut med lina när nylonen kommer

Kommentera

Ursprungligen postat av jämtlandgädda Visa inlägg
          Power pro är alltid bra, men som OF sa så ska du ha nylon i botten. det är också bra att ha nylon om du skulle få en mogambofisk, typ hälle. då ser du att det börjar ta slut med lina när nylonen kommer
          Har det blivit många hälle J gädda ... Sen när linan börjar ta slut märker man nog mest av att det börjar bli tomt på spolen!

Skipa det där med brots tafs som någon annan prata om! Men en tafs mot slitage är bra.. 0,90 1,00 nylon eller fc som någon skrev.. 0,30-0,35 på huvudlinan blir bra!
          Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2010-01-05, 21:37.

Kommentera

Möjligen "smygreklam" men jag väljer att kalla det ren info:

Stren Superbraid flätlina 0,35(49,6kg) och 0,45(58,5kg) fluogul

270m spole för 199:- länk:

http://www.beten.nu/se/grp/linor.php

Kommentera

tack alla för hjälpen bra svar på kort tid.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Tjockare än 0,25 är overkill för västkustfisket, ju tunnare ju mindre tar strömmen linan, och som Oringen sa, en slittafs är bra, flätlinan går oftast i knuten. Och fyll upp rullen med lina, är du ute och får bottennapp och 100 meter försvinner är det rätt så retligt om du inte kommer ner till botten sen.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Tjockare än 0,25 är overkill för västkustfisket, ju tunnare ju mindre tar strömmen linan, och som Oringen sa, en slittafs är bra, flätlinan går oftast i knuten. Och fyll upp rullen med lina, är du ute och får bottennapp och 100 meter försvinner är det rätt så retligt om du inte kommer ner till botten sen.

Trodde det va norgefiske med! Missa du tråden där 0,25 bara duger till jiggfiske på gruntvatten i sundet hehe .....

Kommentera

ja det har jag nog missat, är inte så frekvent här längre.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 437 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    689 visningar
                    0 gillar