Superlinor testade men inte Fireline??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Superlinor testade men inte Fireline???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Brukar inte det vara så att fabrikanterna blir uppmanade att skicka in produkterna som ska testas till ett visst datum, har man inte fått något då så är dom inte med.

Vet att det stod något sånt i en fisketidning då ett ett stort spömärke inte var med i en test av flugspön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
      Har just läst Fiskejournalens första del av artikeln "Superlinor under luppen" och blir förbannad.

Man börjar artikeln med följande: "Fiskejournalen kan stolt presentera det mest omfattande testet av superlinor någonsin!"

Visst, det är säkert det mest omfattande någonsin, det tvivlar jag inte på, men det är milt sagt tvivelaktigt att skryta med detta när man inte har med ett av det förmodligen mest säljande märkena i testen.

VART TOG BERKLEYS FIRELINE VÄGEN?

Kan inte förstå att man i en jämförande test av marknadens superlinor inte tar med den kanske bästa linan.

Ville Berkleys inte vara med i testen eller ville Martin & Co helt enkelt inte testa deras linor?

FJ borde väl åtminstone slösa en mening (eller en fotnot) i artikeln på att förklara varför en av de ledande märkena på marknaden inte finns med i "det mest omfattande testet av superlinor någonsin".

Är en stor anhängare av FJ och tycker att det är den bästa sportfisketidningen men blir besviken på att de i detta sammanhang missat målet fullständigt.

Är helt säker på att det finns många här inne på Fiskesnack som likt mig tycker att det vore väldigt intressant att få en fullständig jämförelse mellan de olika märkenas alla superlinor och då speciellt det största märkena då det är de som oftast finns att få på spolade direkt på rullen ute i butikerna.

//Tantor
      Hej Tommy "Tantor" Larsson;
      Det här inlägget ovan tycker jag att du ska göra direkt till redaktör Martin Falklind hos FiskeJournalen. Han har säkert en både bra och för alla oss sportfiskare godtagbar förklaring att komma med, en förklaring som du kan vidarebefordra till oss läsare här på www.fiskesnack.com.

Annars får du väl ta med Martin Falklind upp på Norra Stadsberget och mata Skvadern...när han dyker upp på Sportfiskemässan i Sundsvall.
      Jag skäms inte för att mina släktingar Engström, Lindgren och Smedberg härstammar från Matfors, Selånger, Skönsberg, Sundsvall och Vattjom. De var bönder, fiskare, jägare, skogshuggare och en var urmakare (Franz Engström)....
      Nobody & Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Riktiga karlar

Hej Old Firehand!

Jag har tillskrivit FJs redaktion och bett dem komma med ett svar på varför Fireline inte finns med i testen (gjorde detta i går natt) men har ännu inte fått något svar. Men jag emotser ett bra sådant vad det lider som jag absolut kommer att dela med mig här på Fiskesnack.

Naturligtvis har du inget som helst att skämmas för vad gäller din härstamning. Medelpad/Sundsvall har fostrat många riktiga karlar genom århundradena som gått sedan 1621 när stan fick sina stadsprivilegier.

Ska naturligtvis försöka att få ett svar på denna fråga av Martin Falklind på Sportfiskemässan här i Sundsvall om han inte svarar på mitt e-mail.

Det är verkligen på tiden att Sportfiskemässan kommer norrut. Visserligen ligger Sundsvall mitt i Sverige rent geografiskt men det blir ändå en bra bit för många norrlänningar att ta sig hit. Inte är det som många av er sörlänningar som mer eller mindre kan ta t-banan eller pendeln vart helst ni ska.

//Tantor
        [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Har fått svar från Fiskejournalen

Här är svaret jag fick från FJ:

Hej!

Tack för ditt mail.
          Det alltid knivigt att hitta rätt urval i ett sådant här test. Med rätt urval menar jag ett urval som tillfredställer alla läsare.

Jag resonerade så här när det gäller Fireline.
          Den fanns med i vårt förra test av superlinor och resultatet hade landat inom mätosäkerhetsgränsen.
          Sedan var det tänkt att vi skulle ha med Pure Fishings (Berkleys) nya lina, men denna han aldrig lämna fabrik innan vår lab-tid.
          Ledsen om du känner dig snuvad på Fireline i detta test, men hoppas att du är med på mitt resonemang.

Har du fler frågor eller funderingar så får du gärna höra av dig.

Hälsningar
          Morgan Fihn, frilans Fiskejournalen

OK!

Att en lina inte hinner komma till testen kan jag självklart förstå och acceptera.
          Men att skriva: "Den fanns med i vårt förra test av superlinor och resultatet hade landat inom mätosäkerhetsgränsen." är enligt mig eoner från en acceptabel anledning.

Att hänvisa till en flera år gammal test som dessutom inte gjordes på samma sätt och därför inte på något sätt kan jämföras med det senaste testet är så jävla beigt att man bara blir mer förbannad.

Till FJ kan jag bara tillägga: "Tänk om gör om och gör rätt"

//Tantor

Kommentera

Hur orkar du skriva så mkt om detta? fattar inte. Andas ut så ska du se att det går över
            Mannen Myten Fiskarn

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin94 Visa inlägg
              Hur orkar du skriva så mkt om detta? fattar inte. Andas ut så ska du se att det går över
              Ja, du har rätt.

Varför ska man vara intresserad av viken lina som är bäst?

Bättre att köpa Biltemas lina och vara nöjd med detta!

//Tantor

Kommentera

Här är svaret jag fick från FJ:

Hej!

Tack för ditt mail.
                Det alltid knivigt att hitta rätt urval i ett sådant här test. Med rätt urval menar jag ett urval som tillfredställer alla läsare.

Jag resonerade så här när det gäller Fireline.
                Den fanns med i vårt förra test av superlinor och resultatet hade landat inom mätosäkerhetsgränsen.
                Sedan var det tänkt att vi skulle ha med Pure Fishings (Berkleys) nya lina, men denna han aldrig lämna fabrik innan vår lab-tid.
                Ledsen om du känner dig snuvad på Fireline i detta test, men hoppas att du är med på mitt resonemang.

Har du fler frågor eller funderingar så får du gärna höra av dig.

Hälsningar
                Morgan Fihn, frilans Fiskejournalen

OK!

Att en lina inte hinner komma till testen kan jag självklart förstå och acceptera.
                Men att skriva: "Den fanns med i vårt förra test av superlinor och resultatet hade landat inom mätosäkerhetsgränsen." är enligt mig eoner från en acceptabel anledning.

Att hänvisa till en flera år gammal test som dessutom inte gjordes på samma sätt och därför inte på något sätt kan jämföras med det senaste testet är så jävla beigt att man bara blir mer förbannad.

Till FJ kan jag bara tillägga: "Tänk om gör om och gör rätt"
                //Tantor
                Hej Tommy "Tantor" Larsson; Det här gjorde du riktigt bra! Sannolikt är det inte några av FiskeJournalens vanliga medarbetare som utfört testen? Personligen hoppas jag att Berkley (ABU Garcia) också kräver en förklaring till varför den i många haspelfiskares ögon "bästa flätlinan" Fireline inte ens var med i testerna.

Jag tycker att du ska ta upp det här igen med Martin Falklind eller FiskeJournalens VD Håkan Otterberg.

Förklaringen från Herr Morgan Fihn, frilansare hos Fiskejournalen var allt annat än acceptabel! Hur kan man i en tidningstest skriva "mätosäkerhetsgränsen" om en av världens mest använda flätlinor?

Själv har jag till mycket stor belåtenhet och under många år använt och använder Berkleys Fireline vid haspelfiske och Innovative Textiles, Inc´s Power Pro samt Western Filament Grand Junctions Tuf Line XP vid spinnfiske med multiplikatorrulle.

Nobody & Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ja, du har rätt.

Varför ska man vara intresserad av viken lina som är bäst?

Bättre att köpa Biltemas lina och vara nöjd med detta!

//Tantor

Men det är ju som någon annan skrev att de får linor skickat till sig. Inte så att de åker och köper in saker för testerna. Sen kanske de inte fick ngon FL och därför var den inte med i testet. I svaret kanske Martin inte ville skriva det för att dra ner företaget. Kanske tänkte de som marknadför linan att det inte skulle gå bra för den i testet och att den säljer bra i alla fall. Då är det ju dumt och va med i en test då den kanske säljer sämre sen.

Kommentera

Vad betyder mätosäkerhetsgränsen? Är linan så ojämn i kvalite eller?

Kommentera

Lite olika linor från amerikanskt test:

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      469 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      142 visningar