Hur grov fluorcarbon till Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur grov fluorcarbon till Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
    Så mycket hårdare i strukturen är inte FC jämfört med en bra nylonlina. Du har ingen skydd av FC i de dimensionerna om en större gädda går på din jigg eller vad du fiskar med. Det blir nog att använda tunn vajer eller typ proleader, om du vill behålla dina prylar och om inte det ska sitta en massa krokar i käften på gäddorna där du fiskar.
    Kollade på din beskrivning av dropshottackling och såg att du använde crimps för att fästa kroken med. Det är nog inte så smart eftersom det är skarpa stålkanter på dessa och med stor sannolikhet kommer skava av FC vid kroken. Varför inte bara knyta fast den med en palomarknut som alla andra gör? Funkar ju lika bra till offsetkrok som vanlig widegape dessutom. Nyfiken på hur du tänkte när du klämde dit crimpsen?

Bra idé med att göra egna dropshotsänken av vanliga kulblyn!
    Senast ändrad av Zebbe; 2010-03-29, 11:14.
    Zebaztian ZzZ

Kommentera

Jag gör egna dropshotsänken,den nya modellen där man slipper knyta,15.20.25gr och täcker det mesta av fisket tycker jag.
      Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg
        Kollade på din beskrivning av dropshottackling och såg att du använde crimps för att fästa kroken med. Det är nog inte så smart eftersom det är skarpa stålkanter på dessa och med stor sannolikhet kommer skava av FC vid kroken. Varför inte bara knyta fast den med en palomarknut som alla andra gör? Funkar ju lika bra till offsetkrok som vanlig widegape dessutom. Nyfiken på hur du tänkte när du klämde dit crimpsen?

Var hittade du den beskrivningen?
        Att göra egna dropshotsänken verkar intressant.

Kommentera

Hittade på letsgofishingtoday inlägg, klicka på den svarta rutan.
          Najs avatar
          Zebaztian ZzZ

Kommentera

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg

Tjena Zebbe!
            Tack för att du läste bloggen och att du tyckte om sänkena.
            Och även för ditt påpekande kring vajerhylsorna. Jag har fiskat förra året med denna metoden och inte haft något brott på linan på grund av skav. Men då har inte iof hylsan varit just drennans slim crimps, den köpte jag nu i vintras. Jag fick ett gäng med hylsor från en vän som brukar göra egna gäddtackel och de har funkat bra. Men visar det sig att drennans hylsa klipper linan så ska jag uppdatera det ögonaböj på bloggen.
            Annars har metoden med hylsor nog blivit testade så de räcker för de kommer ifrån Ditmar Isaiascht som är en gammal räv på vertikalfiske i Tyskland , du ser hans tackel här:

Men det går naturligtvis att knyta fast kroken om man hellre gillar det eller varför inte använda två pärlor som jag visade när du tacklar en fluga.
            Än en gång tack för din kommentar kring mitt blogginlägg.
            sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
            14 svar
            701 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alin87
            av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
            4 svar
            510 visningar