Tvåhandsflugfiske med skjutlina och klump - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tvåhandsflugfiske med skjutlina och klump

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tvåhandsflugfiske med skjutlina och klump

Tjena!

Jag sitter och är frustrerad över att ha trasslat in mig i sjutklumps (shooting heads)-träsket! Har fiskat Lax med fluga i flera år med lina som blev kapad av bättre vetande fiskare än jag. Men nu när jag blev tvungen att byta spö så försökte jag kapa mig en klumplina själv. Köpte en Scientific Anglers WF wet tip och kapade den efter att jag känt efter med några speykasta i älven. Men tyckte inte det blev nå bra. Får inte till kasten alltid och linan kan kännas väldigt svårkastad för mig.

Nu har jag läst på internet att man ska använda sig av en DT-lina då man ska kapa sig en klump men själv har jag bara haft WF, även på linorna som passade till förra spöt som jag fick hjälp med kapningen.

Är det nån som är bra på sån här hjärnkirurgi?
    Senast ändrad av tercELLEN; 2010-06-09, 22:38.

Det är lite förvirrande med alla begrepp. Men en WF-lina är väl egentligen inget annat än skjutklump med fast runningline?

Varför inte göra det enkelt och kolla på enbart klumpar såsom Power Taper när du ändå bara är ute efter klumpen? Visserligen är de väl lika dyra som hela linor.. Jag gjorde det enkelt för mig och överlät kapningen åt en som kan det där om spö och rätt linvikt bättre än mig.
    Senast ändrad av Majakovskij; 2010-06-09, 22:47.
    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Majakovskij Visa inlägg
      Det är lite förvirrande med alla begrepp. Men en WF-lina är väl egentligen inget annat än skjutklump med fast runningline?

Varför inte göra det enkelt och kolla på enbart klumpar såsom Power Taper när du ändå bara är ute efter klumpen? Visserligen är de väl lika dyra som hela linor.. Jag gjorde det enkelt för mig och överlät kapningen åt en som kan det där om spö och rätt linvikt bättre än mig.
      ja jag är sugen att köpa sådant direkt. Dock är de svinigt dyra tycker jag. Men ska man köpa i samma klass som spöet på färdiga klumplinor?

Jag överlät ju också tidigare till andra men har inga kontakter i dagsläget

Kommentera

Ursprungligen postat av tercELLEN Visa inlägg
        ja jag är sugen att köpa sådant direkt. Dock är de svinigt dyra tycker jag. Men ska man köpa i samma klass som spöet på färdiga klumplinor?

Jag överlät ju också tidigare till andra men har inga kontakter i dagsläget
        Då kan jag rekommendera http://wittlock.se/ där jag själv köpt en PT och fått den vägd och kapad för att passa mitt spö. På spolen hade de skrivit både ny vikt och ny längd på klumpen. Fraktfri leverans upp till 3 kg är riktigt bra service med. Tala bara om vad du har för spö så hittar de rätt klump.
        Senast ändrad av Majakovskij; 2010-06-10, 16:18.
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Då kan jag rekommendera http://wittlock.se/ där jag själv köpt en PT och fått den vägd och kapad för att passa mitt spö. På spolen hade de skrivit både ny vikt och ny längd på klumpen. Fraktfri leverans upp till 3 kg är riktigt bra service med. Tala bara om vad du har för spö så hittar de rätt klump.
          men du det låter ju otroligt bra! Vad tar de för kapningen?

Kommentera

Ursprungligen postat av tercELLEN Visa inlägg
            men du det låter ju otroligt bra! Vad tar de för kapningen?
            Ingenting, man köper ju trots allt linan av dem. Som konsument är det väl inte för mycket begärt att man ska kunna fiska med linorna man köper ifrån dem.

Självklart har inte alla butiker som säljer flugutrustning samma kompetens som Wittlock. Men jag tycker ändå att personalen i en seriös sportfiskebutik ska vara utrustade med våg och veta hur man anpassar linorna till sina kunders spön så att vi får ut det bästa av utrustningen.
            [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Kanske du kan kolla här

och här

Vad är det för spö du har?

Kommentera

hmm, intressant....

Jag har ett pool 12 SSD2, 4-delat, 12.3 fot, klass 9. Hade första generationen SSD förut som var 3-delat, tyckte faktiskt bättre om det.

Kommentera

Ingenting, man köper ju trots allt linan av dem. Som konsument är det väl inte för mycket begärt att man ska kunna fiska med linorna man köper ifrån dem.

Självklart har inte alla butiker som säljer flugutrustning samma kompetens som Wittlock. Men jag tycker ändå att personalen i en seriös sportfiskebutik ska vara utrustade med våg och veta hur man anpassar linorna till sina kunders spön så att vi får ut det bästa av utrustningen.
                  Ja egentligen. Men känns som att det är för få som använder det än eller för "nytt" eller att det ställs för lite krav på personalen. Frågade killen på butiken jag köpte min WF med wet tip om att kapa men han började bara se ut som ett frågetecken :P

Kommentera

Har skickat mail till wittlock om det. Såg dock på hemsidan deras att det ej var fraktfritt upp till 3 kg

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    497 visningar