Spola på ny flätlina/nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spola på ny flätlina/nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spola på ny flätlina/nylon?

Hej!

Jag undrar hur mycket/ hur många mm nylon lina ni grundar med på era multirullar innan ni lägger på flätlina?

Jag har en pro rocket cs 5500 som jag tänkte spola på power pro 0.36, så hur tjock nylon lina bör man ha då och hur mycket på ett ungefär?

Tacksam för svar

ja det beror ju på hur många meter pp 0,36 du ska spola på. är det en småspole på 130 meter?

Kommentera

Jag brukar lägga på ca 70-100 m flätlina och bottnar då med nylon, du kan ju lägga på så mycket flätlina du vill ha först och sedan fylla på med nylon för att se hur mycket nylon det går åt. Jag brukar använda en nylonlina i samma dimension som flätlinan så den är lätt att skarva. Läs annars hur hur många meter rullen tar av en ex 0.35 och utgå från detta, idetta fall tar en 5500 165meter 0.35 har jag för mej, lägg på ca 60m nylon 0.35 så får du nog på ca 85-90 m flätlina. Brukar vända på linan efter en säsong och köra en säsong till på så vis räcker linan minst 2 säsonger.
      pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Mellan 100 - 130 meter räcker, fiskar efter gädda med jerk

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg
          Jag brukar lägga på ca 70-100 m flätlina och bottnar då med nylon, du kan ju lägga på så mycket flätlina du vill ha först och sedan fylla på med nylon för att se hur mycket nylon det går åt. Jag brukar använda en nylonlina i samma dimension som flätlinan så den är lätt att skarva. Läs annars hur hur många meter rullen tar av en ex 0.35 och utgå från detta, idetta fall tar en 5500 165meter 0.35 har jag för mej, lägg på ca 60m nylon 0.35 så får du nog på ca 85-90 m flätlina. Brukar vända på linan efter en säsong och köra en säsong till på så vis räcker linan minst 2 säsonger.
          helt korrekt! du kan ju fylla hela rullen med PP om du vill men det är ju både dyrt och onödigt. vissa vill ha 150 meter flätlina, andra 100 meter eller mindre. det är svårt att titta på rullens anvisning också eftersom detta gäller monofil(nylon) och inte stämmer med en flätlina. men lägg 50-60 meter 0,35 du...det blir bra det.

Kommentera

Ursprungligen postat av pripps blå Visa inlägg

Så samma dimension på nylon som flätlina? Men 0.36 flätlina är ju inte samma tjocklek som 0.36 nylon men det kanske kvittar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobbaz Visa inlägg
              Så samma dimension på nylon som flätlina? Men 0.36 flätlina är ju inte samma tjocklek som 0.36 nylon men det kanske kvittar?
              det kvittar, det är bara för att det ska vara lätt att skarva ihop linorna. dessutom ska ju denna skarv aldrig komma fram vid fiske.

Kommentera

Kollade lite, 185 m tar 5500 pro rocket, håller med ovanstående 50-60m nylon blir nog bra.
                pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Tack för svaren grabbar!!!

Kommentera

Valet av nylonlina för att grunda med, har det någon betydelse utöver tjockleken? Tänker på märke/kvalité etc. Eller funkar det lika bra med billig ABU-lina och dylikt man kan köpa på ÖoB, Clas Ohlson, Biltema m.m.? Det finns ju Nylon för över 100:-/100m och så finns det dessa för knappa 50:-/100m..

Med vänlig hälsning,
                    Patte
                    Patte - Fiske från land
                    http://patteffl.wordpress.com/
                    Facebook
                    https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
                    http://fishbrain.com
                    Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
                    http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    667 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    495 visningar