Ursprungligen postat av axe
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Valet av lina
Collapse
X
-
Det är lite orättvist att diskutera linor som vi gör här. För om en lina fungerar eller inte kan bero lika mycket på vilken rulle den sitter på samt linans dimension. Rullarna har olika linläggning, olika spolar djup och bredd. Lina 0,28 kanske funkar kanon och 0,22 blir ett elände av samma fabrikat på en viss rulle, på en annan rulle kan de gå perfekt med båda dimensionerna. Detta är vad jag tror.
Tunna flätlinor är inget att föredra på en amba. Själv kör jag inte under 0,28 har 0,36 eller nå sånt just nu, fireline. Den linan tycker jag är klart sämre än Power pro (samma rulle) Tendens att skära ner, Blir stjuvstopp i linläggningen vid kast ibland, tendens till knutar på linan. Känns stelare över lag.
Vissa klagar på att linan inte håller sig rund (Power pro), Men vad spelar det för roll egentligen. så länge den funkar på rullen så är väl inte det nått problem ?
Har köpt den här billigt att prova till kommande säsong:
Senast ändrad av Exxet; 2011-03-01, 07:50.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
varför flätlina? värdelöst om du använder djuprigg. använd monofil nylon. biltemas vita är bra. säljer som fan,nästan alltid slut.ett bra bevis på att du får en färsk lina vilket är viktigt.billig oxå.byt hellre lina oftare. jobbar på ett labb o har testat den. mycket för pengarna. tänk bara på att att vita linor oftast bryts ned snabbt av uv-strålningen fr solen så förvara rullen mörkt. . . .
Kommentera
-
Jaha, tråkigt att höra.Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inläggTyvärr har Bios höjt priset på den såg att Lundgrens fortfarnde tar under 200 kr för den .
Annars är Tuf line minst lika bra som strike Wire Extrem .
/Fredrik
Jag köper iallafall all min flätlina (utom Tuf Line, men Lundgrens har inte alla dimensioner kvar) från USA, då kostar det runt 1-1,2kr metern och jag vet att jag får rätt dimension och styrka efterdom de svenska dimensionerna och styrkorna ofta är helt fel.
Kommentera
-
Om man söker runt lite på forumet här så ser man att det är många som är missnöjda och klagar på spider wire, känner själv bara en person som testat Spider wire och det var katastrof!Senast ändrad av AxlRose; 2011-03-03, 11:12.
--AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY--
IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!
Kommentera
-
Spider wire var en katastrof för mig också, efter 4-5 timmars fiske liknade den blöt disktrasa för att sedan skära. jag körde 30-40gr på en rocket och linan som var rund från början blev platt och tappade färgen!
Detta har hänt ett par gånger!
Den kanske funkar med små lätta beten.
Tappar färgen gör dom även på hasplar det tar bara längre tid!
Kommentera
-
Fick just hem min Savagear Adrenalin 0,37. Den känns riktigt bra, mjuk, följsam. Men samma tendens som nästan alla flätlinor att den vill glida i knuten/grinner. måste prova ut om bästa knut är Palomar som dom andra.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
|
13 svar
481 visningar