Biltemas... bäst i test 2 år i rad!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Val av flätlina, Fireline, powerpro, stealth braid, Strike wire, Adrenaline, Sufix??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggDu vet att TracerBraid är Fireline va? :P
Förmodligen antingen måndagsexemplar och otur, eller att spöets öglor är skadade om ni har Fireline som "ständigt går av"
Spöringarna är det väl inget fel på om andra linor funkar utmärkt på samma spö. Säkerligen måndagsexemplar men då det hänt mig och människor i min omgivning rätt mycket så verkar det var måndag hela veckan.
Kommentera
-
Vill bara påpeka att det då INTE är linuppläggningen det är fel på för min del i alla fall (om nu inte Shimano Stradic anses vara en dålig budgetrulle...). Jag har drabbats av flera lintrassel ändå med Strikewire och liknande braids, men aldrig med gamla Fireline.
Införskaffade nya Suffix 832 eller vad den heter härom dagen som ett experiment (och för att butiken inte hade Fireline)... Har provat den på en runda hittills och håller nu tummarna hårt för att det ska fortsätta funka.
Kommentera
-
vilken flätlina man ska använda kommer alltid tvistas om.Jag har testat ett flertal nu både på haspel och multirulle.Till haspel skulle jag med säga fireline.Något styvare än de andra flätlinorna vilket motverkar trassel alternativt ställer till det om du fyller spolen för mycket.Linan kan se väldigt sliten ut men brukar hålla ändå.Testat äldre modeller på sufix både till haspel och spinnrullar och har inte varit nöjd med någon av dem.power pro har jag enbart använt med spinnrulle och den färgade av sig som fn och jag upplevde att livslängden var kort på den.Tog inte lång tid innan linan var ordentligt sliten och började gå av lätt.Spiderwire code red testade jag en tunnare variant till spinn men den small av allt för enkelt även om den kastade som en dröm.Har använt invisibraid i 2 säsonger nu men den första som höll en säsong small av lite var som helst på spolen efter den tiden och då var det ändå 0,35mm.tyckte den var såpass skön att fiska med så jag köpte mig en ny spole men den visade sig vara bara skräp då den delat sig 30m in på spolen och sånt.Annars hade spiderwire oxå den där styvheten som fireline har.Till riktigt tungt jerkfiske har jag använt mig av tuf line 0,41mm det är det stryktåligaste jag testat.välanvänd i 3 säsonger och jag brukar byta efter varje då jag använder grejerna såpass mycket men denna har inte synts några skador på och tror inte jag har blivit av med ett enda bete med denna linan.Dess stora nackdel är att den suger åt sig vatten så det droppar konstant om rullen när man vevar in.Jobbigt när man fiskar när det är kallt ute.Strike wire exreme har jag oxå testat en säsong till jerkbait och den fungerade bra.Färgade av sig en hel del men var bra hållbarhet.
Kommentera
-
Har provat Sufix, Strikewire och Fireline. Sufixen tycker jag var bra. Fireline har faktiskt bara vart dålig, eller ja kanske inta bara dålig, som det skrevs så tyckte även jag att styvheten var ett plus ur trasselsynpunkt, det var därför jag köpte paket efter paket. Men min uppfattning är ändå att den kastar kortare, och i saltvatten har jag fått ett skapande som om rullen var på väg att rasa, alla grejjer nya och hela och av dyrare typ.Tappade drag då linan gick av mitt i kasten, ofta flera meter in, mitt i luften utan motstånd liksom. Tittar man på linan efter en dags fiske ser den ut som skit, inte bara längst ut utan många meter. I mitt tycke tål den inte nötning nått vidare. Bytte till strikewire som jag tycker funkat grymt på mina multirullar, funkar lika bra på haspel. Inget skrapande, ingen konstig nötning.Senast ändrad av SteveSl; 2011-07-30, 08:41.
Kommentera
-
"den tappar färg men det gör väl alla flätlinor". Jap, nogen hållar på färgen bedre an andra. For jag, er der bare en flätlina; Powerpro. -Den håller fint på färgen, den er stärk och knudestärk. Enda ting, tyckar jag, er när rullen/linan har ligget i hylan i längere tid. Kan den ligesom "smelte" ihop. Om firelinen hade haft bedre coating, hade det väret no:1. For multi.
For haspel vil firelinen påvirke kastelängden,, da den inte er rund, men flad.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
|
25 svar
2 454 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()