val av lina till en 5500 cs rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av lina till en 5500 cs rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• val av lina till en 5500 cs rocket

hej nyss köpt min första ambassadeur rulle och undrar vilket linval jag ska då jag inte har någon erfarenhet av den typen rullar.
    superlina eller nylon? gärna nåt tips om grovlek också skulle uppskattas.
    kastar mest efter ädelfisk i insjöar med lättare drag, även lite efter kusten med

Är du ny och räknar med lite skatbo i början kör en 0:35 nylon. om Multi har inte lin-tjocklek samma betydelse för kast-längder som en haspel, sedan om flätlina 0:25 kan väl bli lagom.

Kommentera

ok men sen då jag börjar bli lite mer van vid amban ska jag gå ner i tjocklek för att öka kastlängden något då eller kvittar det??

Kommentera

jag skulle spola på en 0,16 - 0,20 flätlina direkt och ta det lugnt med kasten istället, ställa bromsarna högt, dels för att vänja sig och dels för att köra in rullen... Räkna inte med jättelånga kast utan de kommer vara ganska tafatta i början eftersom spolen bromsar så mycket samtidigt som delarna inte passar varann perfekt när rullen är ny heller. När man sen har fått lite knas på det hela (nån fisketimme eller så) skulle jag lätta bromsen lite, Men fortfarande ha "mer broms än nödvändigt" Sen göra så ett antal gånger och varje gång man ändrat så måste man vara beredd med tummen vid spolen ifall det skulle bli något missöde. när man sedan känner att man börjar få bra koll på rullen skulle jag skruva ner bromsen helt och bara använda en eller två centrifugalvikter och sköta allt med tummen. Du ska bara ha precis tillräckligt motstånd för att inte få overruns medan draget är i luften. samma ögonblick som draget träffar vattenytan sätter du tummen mot spolen för att stoppa rotationen. Då får du långa kast och när man har fiskat ett tag är det så du vill ha rullen.

Jag har själv klantat mig en gång när jag köpt en ny rulle, ställde centrifugalbromsen så som jag brukar fiska, fick dåliga kast och körde rullen helt obromsad. när sedan delarna slitits lite mot varann och friktionen minskade så sa det bara "swoooooooooooooooooiiiiiiiiiiiickkssss-schting. . . . . . . . . . . . . blofs!" så hade jag fått ett overrun, ett trassel ett linbrott och ett drag som flög all världens väg :-)
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

ok har du nåt tips på en bra flät lina?? det finns ju en uppsjö av do och alla hävdar att deras lina är den bästa å starkaste i världen.
          spolade på en wiplash lina då jag köpte rullen men tycker den sväller ganska så rejält då den blivit blöt.

Kommentera

Jag har testat med 0:17 på en Record 51a det gör jag aldrig om, om du lägger 0:16 på en rocket får du ett rent helvete, tror som jag sa tidigare inte du skall gå under 0:25 och vad jag läst här är power-pro den linan som fått minst negativa omdömen...

Lindiametern har inte alls den betydelsen på en Multi som på en haspel så bättre med lite tjockare lina så du undviker att den gräver ner sig.

Titta på C-vikterna, tror den kommer med endast 2 aktiverade, aktivera en eller 2 till om du är ovan och avaktivera sedan efter hand som du kastar bättre.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-05-30, 19:46.

Kommentera

jag kör mossgrön strikewire 0.19 på min och det funkerar skitbra..
              men när det är dax för linbyte kommer jag lägga på 0.19 surfix 832 istället.. strikewiren är riktigt bra.. men surfixen är ännu bättre

Kommentera

ja jag har läst lite om 832:an och tror det blir en sån... tack så mycket för hjälpen :-)

Kommentera

Kolla den sista kommentaren i denna tråd före du går och köper lina, UT brukar veta vad han pratar om när det gäller rullar http://www.fiskesnack.com/forum/show...ltirulle/page4

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                  4 svar
                  468 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg perch61
                  av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                  0 svar
                  142 visningar