Berkley Nanofil, helt ny typ av lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Nanofil, helt ny typ av lina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Berkley Nanofil, helt ny typ av lina

    http://www.berkley-fishing.com/line/nanoFil

    En helt ny typ av lina från Berkley, gjord för haspelrullar så jag hoppas den är bra.

    Jag har beställt en spole, linan jag hade (Savagear Adrenaline Spin)var riktigt dålig
    Senast ändrad av Masken_Gurra; 2012-11-08, 07:03.

  • #2
    Spännande, ser lovande ut! Dyker väl upp i svensk handel någon gång nästa år då?

    Men detta blir väl efterföljaren till Fireline detta antar jag? Det har ju varit en av få "superlinor" som aldrig ger lintrassel på haspel. Rena flätlinor av traditionell typ har enligt mig inget på haspelrullar att göra.

    Kommentera


    • #3
      Jag har testat PowerPro, Fireline och Savagear på haspel och alla har trasslat.

      Jag hoppas verkligen att Nanofil är en bra lina så att jag slipper trassel och skit...

      Kommentera


      • #4
        Hur lyckades du få Fireline att trassla? Är du säker på att du inte maxar spolen med för mycket lina?

        Kommentera


        • #5
          Ser riktigt trevligt ut. Frågan är hur den funkar på multirulle?
          Blir att beställa en på 0.12-0.13mm iaf för haspeln. 150:- inkl frakt för 150yd är ju inte allt för farligt.

          Kommentera


          • #6
            Blir intressant att se vad det är för ngt. Har själv Strike Wire Extreme och Power Pro som lina på mina haspelrullar. Inga problem alls. Fireline slutade jag med för att den var väldigt ojämn i kvalitén och kunde går av lite hur som. Gissar att en del kanske får problem med "superlinor" vid haspelfiske pga rullar med dålig linuppläggning...

            Kommentera


            • #7
              Jag gjorde som jag läste att man skulle, ett par millimeter innan kanten.

              Fireline trasslade inte så mycket, det var nog normalt, men den börjar ju fransa efter två kast och det ska inte en lina göra!

              Kommentera


              • #8
                Då fireline är täck av en coating så "fransar" sig linan, det är egentligen coatingen som slits, åtminstånde vad jag förstått, det är skillnaden mot mjuka linor såsom Powerpro där det inte finns någon coating alls.

                Även om den fransar sig så behålls ganska mycket av styrkan.

                Kommentera


                • #9
                  Ser intressant ut. Skulle tro att den blir rätt så intressant prissatt ut mot svensk detaljhandel också

                  Om man nu ska gå på det dom säger om att det inte är en flätlina utan ser ut som en mono så är ju miljonfrågan hur pass synlig den är i vattnet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Ser intressant ut. Skulle tro att den blir rätt så intressant prissatt ut mot svensk detaljhandel också

                    Om man nu ska gå på det dom säger om att det inte är en flätlina utan ser ut som en mono så är ju miljonfrågan hur pass synlig den är i vattnet.
                    Även fast den inte är flätad så är det ju en "multifilamentlina", skillnaden är att den har satt ihop nanofibrerna på något kemiskt sätt.
                    Den lär vara ungefär lika synlig som "osynliga" flätlinor som Spiderwire Invisibraid och Fireline Crystal.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X