Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
    Ingen som stödjer min teori om att det är mycket lättare att kroka fisk med nylon vid trollingfiske? I och med att den är töjbar. För när fisken hugger vid en fart av 2knop säger vi. Då lär ju nylonen stretchas ut till max för att sedan dras ihop igen? Som en fjäder typ. Eller är jag helt ute och cyklar ?
    Hej Dennis Lehto;

Både en spectralina och en nylonlina sträcks vid trolling om du har en wobbler med stor sked som håller emot bakom båten. Däremot töjs inte linan nämnvärt av wobblerns motstånd i vattnet. Den töjningen kan nog inte räknas ens i procent. Däremot kan nylonlinan töjas när en stor, stark fisk har tagit din wobbler...men det blir aldrig någon återfjädringseffekt hos linan som krokar en nappande eller huggande fisk.

Krokar fisken gör du om du gasar till eller får tag i spöt i tid att göra ett kort och distinkt mothugg så att krokarna tränger in över hullingarna....

Go for the Big Ones Dennis!

Old Firehand

Kommentera

Old Firehand.

Tack för din utförliga syn på linor!
      Jag har fiskat sedan barnsben och behöver ingen direkt genomgång om vad för tekniska egenskaper de olika linorna har när man jämför dem.
      Jag vill bara bryta ner ämnet i molekyler, ge mina synpunkter/frågor i olika fiskemetoder osv. Och trolling råkar vara en metod jag alltid undrat
      över med just flät kontra nylon. Det enda som för MIG motiverar varför trollingfiskare använder nylon istället för flät är fortfarande priset.

Jag kom och tänka på en sak dock, rätta mig om jag har fel.

Flätlinor är stumma vilket gör att en krok snabbare tränger in i käften vid mothugg, medans nylon ger en mer utdragen effekt i det skedet.
      Därför borde det vara sämre med nyon i första skedet (mothugget)
      När man drillar då? Vad händer? En stum lina har ingen flexibilitet vilket gör att en fisk rimligvis borde kunna skaka av sig ett drag lättare,
      medans en nylonlina som är 15-23% elastisk vid drillning med största sannolikhet hela tiden håller tryck i käften.

Med dessa FAKTA(?) skulle jag vilja påstå att linorna kanske är lika bra, fast på olika saker. Jag föredrar ändå flät då jag har kontrollen
      över mitt fiske. Inget annat gör mitt jobb när jag har en fisk på.

En sista sak. Om flät skulle vara lika billigt/dyrt som nylon, skulle trollare använda sig av det då?
      sigpic

Kommentera

Vet inte med trolling men vid lax och Öringfiske skulle jag fortsätta med Nylon, även när jag pilkar sill skulle nylonen få va kvar.... Har tappar en del fisk tack vare jag haft flät-lina , vet inte varför det bara är så, mest märkbart vid sill-fiske där brukar ofta en liten del av munnen komma med på kroken men ingen fisk....

Kommentera

Månsson: Ett tips till sillafisket är att inte göra något som helst mothugg utan bara veva upp dem lite lugnt. Då funkar det med finlina även där.

Kommentera

Jag tappar dom efter en 3-4 meters vevande (Båt-fiske)

Har aldrig gjort mothugg vid silla-fiske man rycker ju hela tiden ändå

Kommentera

[QUOTE=diedose;677129]Old Firehand.

Tack för din utförliga syn på linor!
              Jag har fiskat sedan barnsben och behöver ingen direkt genomgång om vad för tekniska egenskaper de olika linorna har när man jämför dem.
              Jag vill bara bryta ner ämnet i molekyler, ge mina synpunkter/frågor i olika fiskemetoder osv. Och trolling råkar vara en metod jag alltid undrat
              över med just flät kontra nylon. Det enda som för MIG motiverar varför trollingfiskare använder nylon istället för flät är fortfarande priset.

Jag kom och tänka på en sak dock, rätta mig om jag har fel.

Flätlinor är stumma vilket gör att en krok snabbare tränger in i käften vid mothugg, medans nylon ger en mer utdragen effekt i det skedet.
              Därför borde det vara sämre med nyon i första skedet (mothugget)
              När man drillar då? Vad händer? En stum lina har ingen flexibilitet vilket gör att en fisk rimligvis borde kunna skaka av sig ett drag lättare,
              medans en nylonlina som är 15-23% elastisk vid drillning med största sannolikhet hela tiden håller tryck i käften.

Med dessa FAKTA(?) skulle jag vilja påstå att linorna kanske är lika bra, fast på olika saker. Jag föredrar ändå flät då jag har kontrollen
              över mitt fiske. Inget annat gör mitt jobb när jag har en fisk på.

En sista sak. Om flät skulle vara lika billigt/dyrt som nylon, skulle trollare använda sig av det då?[/QUOTE]

Hej Mattias;

Är du långsam med mothugget och inte tillräckligt stark i handled och underarm för att vid mothugget kunna driva in en stor 3-krok förbi hullingarna i en hård Gäddkäft, då är flätlina att föredra framför nylonlina...

Jag började använda flätlinor som dyneema- och spectralinor vid trolling när de introducerades på 1980-talet. Innan dess använde jag dacron- och spunna nylonlinor vid trolling efter Gädda och Gös.

När jag började använda flätlinor vid Lax- och Öringtrolling vid planerboards- och sidelinerfiske i mitten av 1980-talet insåg jag efter flera utdragna fighter med tappade Laxar och Öringar att nylonlinans fördelar övervägde flätlinans. Nylonlinans förlåtande egenskaper betydde färre rätade krokar och i övrigt många gånger flera hugg från Lax och Öring.

Vid spinnfiske efter Havsöring, Lax och vanlig Öring återgår de flesta haspel- och spinnfiskare från flätlina till nylonlina igen redan efter en säsongs fiske...

Att det är oerhört svårt för att inte säga omöjligt att trassla upp flätlinetrassel har jag redan påpekat....

Som svar på din fråga om linpriset kan jag säga att jag själv allltid köper både flätlina och nylonlina i bulkspolar och aldrig i småspolar. Då blir meterpriset inte det som avgör om jag väljer spectra- eller nylonlina vid mitt fiske. De stora kostnaderna förutom köp av nya beten, spön och rullar är båtförsäkring, båtplatsavgift, bensinkostnader och andra bikostnader som inte har med linpriset att göra.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Frågan är om en flätlina eg blir dyrare än nylon, men byter ju nylon rätt ofta, medans flätlinan kan hänga med länge.., säkert 4-5 ggr längre än en nylon.., lägg till fler förlorade beten, tafsar å beteslås, så kanske det t.o.m blir billigare med en bra flätlina..
                Senast ändrad av uppköparn; 2011-12-06, 16:46.

Kommentera

Hej Mattias;

Är du långsam med mothugget och inte tillräckligt stark i handled och underarm för att vid mothugget kunna driva in en stor 3-krok förbi hullingarna i en hård Gäddkäft, då är flätlina att föredra framför nylonlina...

Jag började använda flätlinor som dyneema- och spectralinor vid trolling när de introducerades på 1980-talet. Innan dess använde jag dacron- och spunna nylonlinor vid trolling efter Gädda och Gös.

När jag började använda flätlinor vid Lax- och Öringtrolling vid planerboards- och sidelinerfiske i mitten av 1980-talet insåg jag efter flera utdragna fighter med tappade Laxar och Öringar att nylonlinans fördelar övervägde flätlinans. Nylonlinans förlåtande egenskaper betydde färre rätade krokar och i övrigt många gånger flera hugg från Lax och Öring.

Vid spinnfiske efter Havsöring, Lax och vanlig Öring återgår de flesta haspel- och spinnfiskare från flätlina till nylonlina igen redan efter en säsongs fiske...

Att det är oerhört svårt för att inte säga omöjligt att trassla upp flätlinetrassel har jag redan påpekat....

Som svar på din fråga om linpriset kan jag säga att jag själv allltid köper både flätlina och nylonlina i bulkspolar och aldrig i småspolar. Då blir meterpriset inte det som avgör om jag väljer spectra- eller nylonlina vid mitt fiske. De stora kostnaderna förutom köp av nya beten, spön och rullar är båtförsäkring, båtplatsavgift, bensinkostnader och andra bikostnader som inte har med linpriset att göra.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  www.trumman.com[/QUOTE]

Jag skulle väl påstå mig både stark och reaktionseffektiv. Men jag är ganska svag när det gäller flätlinor

Alltså, jag bommar sällan en fisk som har huggit roligt nog. Och jag använder som jag sagt tidigare nästan
                  bara flätlina. Endast till flugfisket kör jag med nylon. Men där handlar det ju om en 9-15 fots tafs. Där därimot
                  har jag tappat långa vägar mer. Men jag vet att det är svårt att jämföra...
                  sigpic

Kommentera

Jag kör med flätlina ihop med relativt mjukt spö och lätt slirbroms, då funkar det bra. Men med kort lina och styvare spö så gäller nylon. Havsöringen nappar ofta nära land på kort lina och då är det lätt att tappa dom på flätlina pga av att de skakar loss kroken. Vid havsfiske är det en lång (10-20m) nylontafs mellan flät och bete som gäller för att utnytja bägge linornas fördelar

Kommentera

Jag tycker flät-linorna börjar nötas betydligt snabbare en bra nylon gör, dom har också lättare att smälla av om man inte går upp på grova dimensioner men det är ju en smaksak som mycket annat, jag kan tänka mig flät-linor till fin-lir med lätta beten samt det riktigt tunga havs-fisket men där skarvar jag ändå på en bit grov nylon i slutet, dels för att ha en brytpunkt och dels för att spara armar och rygg vid långa pass..

Att slänga på en flät-lina som lyfter 5 ggr så mycket som rullens slir-broms tycker jag är lite meningslöst, ok att man behöver täcka upp för slitage och skador men man behöver inte överdriva för det, mer en dubbelt behövs väldigt sällan.....
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-12-06, 19:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                      14 svar
                      694 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alin87
                      av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      505 visningar