Flätlinans tjocklek till UL? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinans tjocklek till UL?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlinans tjocklek till UL?

Tjabba boys, jag sitter här och kollar runt på UL-grejor för det har alltid varit roligt att få på en fin abborre på så tunn utrustning som möjligt. Närmast ligger ett set från Shakespeare med nylonlina på typ 0.22 men föredrar flätlina men vet inte hur tjock den ska vara, kanske 0.06 som max?

Litar mer på flätlinor så kanske man ska chansa å gå ännu lägre om det finns?
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Finns ingen lina som är så tunn... De står på men tror inte en sekund på de.... 0.12 pp e bra
    ¡upplevelser mäts inte i kilo!

Kommentera

Rapala Titanium Braid 0.078 är riktigt trevlig och tunn.

Kommentera

Jag brukar använda 0.14 eller 0.16 det funkar jätte bra!

Kommentera

Fireline Crystal finns i 0.04/3.5kg den är lockande även om det kanske inte stämmer som anton91 sa. Har haft 0.8 till abborre innan(inte UL), men nu ska jag ju skaffa ännu tunnare grejor och då vill jag ha tunn lina, tror ni 0.04 räcker? Till wobbler o spinnare på 5-8gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gardefors Visa inlägg
            Tjabba boys, jag sitter här och kollar runt på UL-grejor för det har alltid varit roligt att få på en fin abborre på så tunn utrustning som möjligt. Närmast ligger ett set från Shakespeare med nylonlina på typ 0.22 men föredrar flätlina men vet inte hur tjock den ska vara, kanske 0.06 som max?

Litar mer på flätlinor så kanske man ska chansa å gå ännu lägre om det finns?
            Hej Tobias Gardefors;

Du kanske kan berätta varför du litar mer på flätlinor...

Själv litar jag mycket mer på nylonlinor, utom vid vertikalt fiske på stora djup, efter att parallellt ha fiskat med flätlinor av dyneema- och spectrafibrer sedan slutet av 1980-talet och jämfört flätlinans egenskaper med den homogena nylonlinans.

Flätlinans mest positiva egenskaper är att den är stum och otroligt stark jämfört med vanlig nylonlina i samma dimension. Dessutom är flätlinan relativt okänslig mot solljus och har därmed längre livslängd. Vid vertikalt fiske i djupare vatten är flätlinan tack vare sin styrka och stumhet överlägsen alla andra linor. Om du har ditt bete 50 meter nere i djupet under båten och snabbt knycker till 5 cm uppåt med spötoppen och har flätlina på rullen då knycker du också upp betet med 5 cm där nere i djupet, vilket oftast innebär krokad fisk....

Flätlinans mest negativa egenskaper är att den är otroligt dyr i kronor/meter och flätlinan tål inte nötning mot båtsidor, stenar och kraftig bottenvegetation. Den som har drillat en stor, kämpastark Lax eller Öring en längre stund med flätlina på rullen vet att den stumma linan och de hårda knyckarna från fisken gör att krokarna ofta tappar greppet och glider ut när krokhålen blir större. Vid trassel blir flätlinan som en kompakt bomullstuss och är i det närmaste omöjlig att trassla upp. Flätlinan har dessutom en inbyggd förmåga att trassla sig för haspelfiskare.

Nylonlinans mest positiva egenskaper är att den har mycket hög nöthållfasthet och är nästan helt osynlig för fisken i vattnet, vilket betyder flera hugg av skygga fiskar med bra syn. Det är också mycket sällan man tappar en krokad fisk med nylonlina på rullen. Dessutom är priset/meter hos nylonlinan mycket tilltalande för en sportfiskare som använder många rullar och förbrukar mycket lina.

Nothing is forever!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/silver_thread/silver_thread.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-10, 16:00.

Kommentera

Flätlinan är uppenbarligen starkare eftersom man använder sig av tunnare dimension. Sen är den så mycket skönare och minsta lilla nafs känns, glider skönt genom ringarna. Den kanske går av lättare av sten o annan bråte men det har jag aldrig råkat ut för(känsla ), heller aldrig fått trassel (de kommer väl). Det finns ju ganska billiga flätlinor och tycker att man kan unna sig med en fin lina.

Men smaken är som baken!

Kommentera

Håller helt med Old Firehand att det finns vissa fiskarter man inte skall ha flät-lina till och just Abborre som du nämner tillhör dom.
                Du kommer till att märka skillnader,dom blir försiktigare med att hugga och du tappar betydligt fler.

Till gädda funkar flätlina fint...

Så mitt svar på din fråga angående flät-lina så blir mitt svar INGEN

Kommentera

Håller med Jörgen och OF, abborren knycker så hårt och snabbt att spöt inte hinner ta knyckarna om man kör med flätlina, jag har tappat mycket mindre abborre med nylon.

Kommentera

Men jag använde flätlina till abborre första gången i år och förbättrade plats 1, 2 och 3 i PB-listan! Kan inte säga att jag tappade fler än tidigare men men.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    499 visningar