skillnad på kastegenskaper multi vs lågprofil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad på kastegenskaper multi vs lågprofil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anders@gäddfiske.se
    replied
    Det beror lite på vad du jämför och hur du fiskar. Fiskar du lätta beten upp till 50g hänger lågprofil med ganska bra i kastegenskaper, fiskar du tyngre beten är klassiska ambisar vassare. Fiskar du med beten 20g och uppåt har inte lågprofilarna någon fördel längre. Tar du med rulltrimm i bilden så tror jag inte någon lågprofil hänger med i någon viktklass.

Jag har en revo s till lättare jerkbait, när den funkar tycker jag den kastar helt ok upp till ca 60g med mitt savagegear 15-60g. Men jag matchar lätt kastegenskaperna med min 5501 pro rocket med ut pikeperformance och -150g spö, och den riggen hänger med mycket längre upp i viktklasserna. Nu är väl inte en revo s någon raket precis, och inte i jämförbar prisklass, så jämförelsen haltar lite. Jag har inte testat dom på samma spö ännu, det är väl ett experiment för framtiden.

Jag tycker det är annat än kastegenskaperna som avgör valet. Hur håller du rullen när du fiskar?i handen? I så fall kanske en lågprofilare ligger skönare, speciellt om du har små händer. En klassisk ambis däremot är lättare att underhålla, trimma, etc. Min erfarenhet är också att dom håller längre, jag har 25+ år gamla rullar i tjänst, min revo s känns som om den kan rasa när som helst...

Lämna en kommentar:

• snusdennis
    replied
    Har haft en ambassadeur black max och har för nuvarande en ambassadeur 5501c3.. Kastar ganska lika.. Men mycket skönare att fiska med lågprofil.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Svår fråga.
    Utgå ifrån att skillnader är minimala, om rullar ligger i ungefär samma prisklass.
    LP rullar kan vara skönare att kasta lätta beten med ....
    Häls /T

Lämna en kommentar:

• skillnad på kastegenskaper multi vs lågprofil?

Jag har bara fiskat med lågprofil rullar och undrar hur stor skillnaden är mellan lågprofil och vanlig multirulle. jag funderar nämeligen på att byta till vanlig multirulle men är osäker på känslan?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 592 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
272 svar