Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar?

Hej!

För sisådär 25-30 år sedan fiskade jag mycket med en Cardinal 55, en rulle jag då älskade. Jag minns den som perfekt för skärgårdsfiske i Blekinge och den rörde sig ganska obehindrat mellan sill-, gädd- och hordgäddsfiske. För något år sedan tog jag upp fiskandet igen och har skaffat någon (visserligen helt ok) rulle, men suckar varje gång jag är ute och fiskar vid minnet av min gamla 55:a.

Kollar på Tradera med jämna mellanrum och de gånger 55:orna läggs ut på auktion så säljs de för runt 700 kr. Kanske inte så mycket egentligen, men där finns alltid också en hel uppsjö av andra äldre Cardinal-rullar. 43, 54, 655, 353 osv.

Jag gissar att 50-serien har samma mekanik och att det mest handlar om skillnad i storlek och linkapacitet mellan t.ex. 54, 55 och 57.

Finns det någon som kan lite om skillnaderna mellan dessa gamla Cardinal-rullar? Alla utom just Cardinal 55 brukar säljas ganska billigt men är det rimligt att just den rullen är så fantastisk jämfört med de andra? Om jag saknar min 55:a, kommer jag då att bli nöjd med en 653?

Tack på förhand!

Just det ja, skulle någon hålla på en 55:a till trevligt pris är det bara att säga till

Har en 454 och nån annan. Du kan få dom mot fraktkostnaden. Mvh

Kommentera

Oj, det låter generöst
      Hur är 454 i storlek jämfört med 55?

Kommentera

No idea haha. Har en 564 nånting också om de e av intresse.

Kommentera

Har PM:at dig esox.

Men - fortfarande intresserad av att veta lite mer om skillnaderna på de gamla Cardinal-rullarna

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
            Hej!

För sisådär 25-30 år sedan fiskade jag mycket med en Cardinal 55, en rulle jag då älskade. Jag minns den som perfekt för skärgårdsfiske i Blekinge och den rörde sig ganska obehindrat mellan sill-, gädd- och hordgäddsfiske. För något år sedan tog jag upp fiskandet igen och har skaffat någon (visserligen helt ok) rulle, men suckar varje gång jag är ute och fiskar vid minnet av min gamla 55:a.

Kollar på Tradera med jämna mellanrum och de gånger 55:orna läggs ut på auktion så säljs de för runt 700 kr. Kanske inte så mycket egentligen, men där finns alltid också en hel uppsjö av andra äldre Cardinal-rullar. 43, 54, 655, 353 osv.

Jag gissar att 50-serien har samma mekanik och att det mest handlar om skillnad i storlek och linkapacitet mellan t.ex. 54, 55 och 57.

Finns det någon som kan lite om skillnaderna mellan dessa gamla Cardinal-rullar? Alla utom just Cardinal 55 brukar säljas ganska billigt men är det rimligt att just den rullen är så fantastisk jämfört med de andra? Om jag saknar min 55:a, kommer jag då att bli nöjd med en 653?

Tack på förhand!

Just det ja, skulle någon hålla på en 55:a till trevligt pris är det bara att säga till
            Hej Houser;

Jag har två av varje, svenstillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 med ett flertal extraspolar och i skick som nya...
            Bor du i Blekinge eller nära Stockholm??

Sv: Cardinal 5x
            Ursprungligen postat av houser
            Hallå!

Rullarna du nämnde i min cardinal-tråd, funkar det så att 52:an är minst och 57:an störst, eller har jag fått det om bakfoten?

Som sagt, jag är ute efter något som har 55:ans egenskaper, alltså en väl fungerande rulle till insjö och lättare kust. Är det 54 och 55 som är av intresse för mig då?

Vad vill du ha för dem?

Mvh

Svar:

Hej Houser;
            ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 tillverkades i Sverige av ABU i Svängsta år 1979 och några år framåt...

För jiggfiske och lättare öringfiske från båt är svensktillverkade ABU Cardinal 52 och 54 helt perfekta. Ska du fiska Havsöring och Lax från land är modellerna ABU Cardinal 55 och 57 betydligt bättre och rymmer mer lina.

ABU Cardinal 54 rymmer 300 m 0,20 mm, 200 m 0,25 mm samt 150 m 0,30 mm.

ABU Cardinal 55 rymmer 290 m 0,25 mm, 200 m 0,30 mm samt 160 m 0,35 mm.

ABU Cardinal 57 rymmer 270 m 0,35 mm, 200 m 0,40 mm samt 150 m 0,45 mm.

Jag köpte mina ABU Cardinal haspelrullar hos Fiskarnas Redskapshandel på S:t Paulsgatan 4 i Stockholm år 1980 och har inte funderat på att sälja dem. Var bor du??

Med vänlig fiskehälsning,

Old Firehand
            (Leif Engström)
            Senast ändrad av Old Firehand; 2016-06-20, 11:17.

Kommentera

5X-serien är svensktillverkade rullar med snäckdrev i stål/mässing. De är OK och bygger på urCardinalen (33, 44, 66 o 77 som senare kördes i repris som 3, 4, 6 och 7). Sedan (efter 5X-serien) kom ett gäng japanbyggda cardinaler med snäckdrev och utanpåliggande spole (C3, C4 och C5) också fina rullar. Resten av de rullar ABU satt cardinalnamnet på kan man med fördel glömma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Houser;

Jag har två av varje, svenstillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 med ett flertal extraspolar och i skick som nya...
                Bor du i Blekinge eller nära Stockholm??

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand
                Nopes, Skåne. Men det finns ju post också PM:ar dig

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  5X-serien är svensktillverkade rullar med snäckdrev i stål/mässing. De är OK och bygger på urCardinalen (33, 44, 66 o 77 som senare kördes i repris som 3, 4, 6 och 7). Sedan (efter 5X-serien) kom ett gäng japanbyggda cardinaler med snäckdrev och utanpåliggande spole (C3, C4 och C5) också fina rullar. Resten av de rullar ABU satt cardinalnamnet på kan man med fördel glömma.
                  Tack! Så 5x, 3-7 och Cx är att satsa på om man vill ha bra Cardinaler?

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
                    Tack! Så 5x, 3-7 och Cx är att satsa på om man vill ha bra Cardinaler?
                    Det är rätt uppfattat. C-serien är klart underskattad. Själv föredrar jag C5 framför 55:an. Men glöm inte urCardinalerna. Med en 33:a och en 66:a är man väl rustad för nästan allt. En hyfsat fräsch 66:a kan man få för 250 kr eller mindre. 33:orna är mer attraktiva och brukar kosta från runt tusenlappen och uppåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 206 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S