Abu 5601 JB missljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 5601 JB missljud

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• royroyare
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    Bara en gissning men kan det inte bero på att oket är slitet eller felvänt vid montering.
    Jag trodde det oxå för mitt ok var slitet men det är nu utbytt men problemet kvarstår

Lämna en kommentar:

• Reekie
    replied
    Bara en gissning men kan det inte bero på att oket är slitet eller felvänt vid montering.

Lämna en kommentar:

• royroyare
    replied
    Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

Om du inte har en utbytesspole är din automatiskt centrerad. Förutsatt att yttergaveln är åtskruvad ordentligt
    Allt på min är orginal

Lämna en kommentar:

• Gösalf
    replied
    Ursprungligen postat av royroyare Visa inlägg

Ja precis så händer det med min rulle :/
    Om du inte har en utbytesspole är din automatiskt centrerad. Förutsatt att yttergaveln är åtskruvad ordentligt

Lämna en kommentar:

• Gösalf
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Fast jag kanske läser ditt svar fel men fenomenet uppstår alltså vid icke-frikoplad spole. Ett snabbt knyck med veven får spolen att rotera (bakåt/invevning) men den stannar inte i samma ögonblick som veven stannar, spolen fortsätter alltså lite av momentet att överrotera och ger ifrån sig ett "rappande" ljud samtidigt.
    Jag får alltså båda mina 7000 att göra detta fast de har inte lager/bussningar i spolen, de sitter i gavlarna på (gamla "made in sweden") 7000.

Jag läser TS inlägg som att samma sak sker med hans JB.
    Spolen måste också vara centrerad. Med dubbla lagerkoppar kan man behöva släppa på lagerkoppen på vevsidan för att få spolen närmare pinjongen.

Lämna en kommentar:

• royroyare
    replied

Fast jag kanske läser ditt svar fel men fenomenet uppstår alltså vid icke-frikoplad spole. Ett snabbt knyck med veven får spolen att rotera (bakåt/invevning) men den stannar inte i samma ögonblick som veven stannar, spolen fortsätter alltså lite av momentet att överrotera och ger ifrån sig ett "rappande" ljud samtidigt.
    Jag får alltså båda mina 7000 att göra detta fast de har inte lager/bussningar i spolen, de sitter i gavlarna på (gamla "made in sweden") 7000.

Ja precis så händer det med min rulle :/

Lämna en kommentar:

• Gösalf
    replied

Det måste ju bero på att pinjongen inte kopplat i spolen ordentligt. Det skulle kunna inträffa om axelhållarbrickan sitter åt fel håll och då pinjongen hindras av "klumpen" på axeln. Det kan också vara resultatet av att pinjongen och eller oket inte glider tillbaka pga överinfettning eller smuts.

Eller missförstår jag problembeskrivningen?

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
    Nej, nej - så skall det naturligtvis inte vara. Ni måste smörja pinjongens insida. Pinjongen glider på spolaxeln i samband med frikoppling. Om den inte kan glida ordentligt funkar inte kopplingen. En Ultracastrulle (som JBn) är beroende av att axeln är ren och välsmord där eftersom pinjongen snurrar över axeln vid invevning. En roterande spolaxel är beroende av smörjning på samma ställe eftersom den annars bromsas vid kast.
    Om Ultracastrullen dessutom har rostfri pinjong kan ju axeln skära ifall den inte smörjs.

Var noga med att montera spolaxelmontaget rätt. Många anvisningar på nätet är fel.Montera axelhållarbrickan åt rätt håll. Läs den här tråden bakifrån:

https://www.fiskesnack.com/forum/fis...till-spolaxeln

Överanvänd inte klibbigt fett (Cal's) som hindrar mekaniken. Undvik sk "Marinfetter". Man kan inte bara smörja, man måste göra rent grejerna ibland också. Allt detta gäller även Revo och andra LP rullar.

Lämna en kommentar:

• Gösalf
    replied
    Nej, nej - så skall det naturligtvis inte vara. Ni måste smörja pinjongens insida. Pinjongen glider på spolaxeln i samband med frikoppling. Om den inte kan glida ordentligt funkar inte kopplingen. En Ultracastrulle (som JBn) är beroende av att axeln är ren och välsmord där eftersom pinjongen snurrar över axeln vid invevning. En roterande spolaxel är beroende av smörjning på samma ställe eftersom den annars bromsas vid kast.
    Om Ultracastrullen dessutom har rostfri pinjong kan ju axeln skära ifall den inte smörjs.

Var noga med att montera spolaxelmontaget rätt. Många anvisningar på nätet är fel.Montera axelhållarbrickan åt rätt håll. Läs den här tråden bakifrån:

https://www.fiskesnack.com/forum/fis...till-spolaxeln

Överanvänd inte klibbigt fett (Cal's) som hindrar mekaniken. Undvik sk "Marinfetter". Man kan inte bara smörja, man måste göra rent grejerna ibland också. Allt detta gäller även Revo och andra LP rullar.
    Senast ändrad av Gösalf; 2019-11-27, 12:30.

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Vad är det exakt som händer mekaniskt den som vet? Jag har två 7000 som samma fenomen uppstår på men kan inte få mina 5/6000 rullar att bete sig lika.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 623 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55