Visa upp era nya beten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era nya beten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg

Jag blir så löjligt sugen på att plocka fram flugbindarutrustningen och ge mig på att binda lite sånt här i vinter. Så får det bli! Vart hittar man bäst material och bäst instruktioner då det här är ny mark för mig?

Ser sjukt fina ut, har du provat något?
    sen, oavsett vad för fisk eller fiskesätt man än gillar så rekommenderar jag ju ALLTID tvivelsutan zonker (av valfritt slag/strl för att passa det man vill göra) 100% av tiden, oslagbart material i mina ögon, har ju verkligen ett eget liv så att säga i vattnet då det dels binder in luft fint men också är liksom flytande/svävande... så blir ju om man t ex jiggar längs botten så att det blir liksom "nedrig" känsla på svansar etc, man kan säga att zonkern är en föregångare på det området!!!

föredömligt material att jobba med också, blir snabbt fiskbara jiggar/flugor you name it med väldigt små enkla medel!
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

Fiskat väldigt lite med jiggarna hittills, men, hann ut en timme imorse innan soluppgången, fick en ~47cm gös som fick simma tillbaka ner i vattnet igen (såg så tanig ut att det inte var värt till mat) på ena av kreationerna då i mörkret.

Innan dess har jag använt dom lite på test på två andra korta turer, blev nån snipa och nån ströborre då!

Imorn ska jag ut igen hoppas jag och då får denna senaste kreationen följa med där jag gått all-in på det mesta med en tanke om att ro lite med den på släp medan jag ror en vobbler på andra spöet...

Ptja jag har mest också faktiskt gjort exakt det du säger, grävt fram både alla flugbindningsgrejer samt allt gammalt bindteknik ur minnet... ;P

Men, alla roliga självlysande å UV-iga nya material jag börjat leka med nu har jag tagit hem från mistpool, varit smidigt so far med snabba leveranser och gratis frakt..

men jafan!!! klart flugbindningsskiten ska fram för dig med!!!

om inte annat får man väl dra igång nån inspirationstråd där man kan dela lite ideer och bindinstruktioner???

denna senaste som bild bifogas är bunden på en 14grams gamakatsu 4/0
      stjärtfladder av rosa/vit UV2-zonker och svart magnum bling-zonker (självlysande undersida på den)
      kropp av självlysande chenille
      hackel av rosa/vit UV2-zonker
      benen är nån spinnarkrage jag slaktat å tagit bitar från, ser ut att vara nån slags pärlemor typ
      En inspirationstråd för att binda egna "flugjiggar" är väl en alldeles utomordentlig idé! Tänker att vi då slipper kladda ner den här tråden också.

Jag har kommit så långt att jag lokaliserat kartongen med flugbindarmaterial och verktyg nu i alla fall :-)
      Måste ta en närmre kik på zonker och se vad man får för idéer - tack för tips.

[FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

Kommentera

• Målat i lite mörkare färger, för 'Fränstam' pratade om det.
        Click image for larger version

Name:	IMG_20230223_123217780a.jpg
Views:	806
Size:	494,9 KB
ID:	2618268

Kommentera

• Tjusig!
          Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

• Många år sedan jag sist var aktiv på FS.

Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som gällde men nu för tiden tillverkar jag mestadels borrebeten. Här kommer några av mina senare ”zpidz” och ”BzZz” -kreationer.
            Senast ändrad av Mag; 2024-07-16, 04:28.
            www.mag.nu

Kommentera

• Ursprungligen postat av TTobbeTT Visa inlägg
              Här kommer ett litet axplock av min betestillverkning.
              betet på bilderna finns i två stycken olika storlekar och är ett jerk/glide bait. Det funkar alltså lika bra att bara veva hem betet (egen sida till sida gång) som att jerka det.
              båda storlekarna har inbyggt rassel och är viktade slowsink.
              Megastrike jr , 14-14.5cm
              Megastrike , 17-17.5cm

Ni hittar flera färgkombinationer och bilder om ni besöker instagram @ ws_lures eller Facebook @ Ws Lures.
              där går det givetvis också att kontakta mig om någon skulle vilja ha en egen Megastrike i arsenalen.
              hoppas vi ses där!
              Ha det gott!
              // Thoby

Det var fina beten och målningar! Sitter här med min första kompletta airbrush o slipar ner gamla drag i väntat på leveransen av färgen.

Valde ett komplett Neoeco airbrush med liten kompressor som går när man trycker på triggern, relativt tyst. Detta kit har ju fått väldigt goda bedömningar för pengarna man ger.. De lösa själva, heter det pennan? Man målar med finns ju löst för en grön och en blå sedel, så de blir en två till sådana längre fram.

Iallafall,. jag har ett dilemma. Är medveten om att torkhjul kommer behöva byggas snart MEN jag valde köra med CAB Regular som beteslack som inte ska behöva torkhjul.

Jag kommer ju likväl rotera lite på beterna första tiden.

Mitt problem är något att hålla betet i. SZ Kiosken har ju fem för 99 som jag tänkte köpa och som början bara borra 16mm hål i en stabil planka å sätta dom där i, i allra början.

Min fråga är, finns det något billigare, alternativ bättre sätt att sätta upp betet efter man målat än dessa 16mm vita PVC rör med någon plastbit i toppen och en slangklämma?

Vad använder ni?

Kommentera

• Ursprungligen postat av MathiasJK Visa inlägg

Det var fina beten och målningar! Sitter här med min första kompletta airbrush o slipar ner gamla drag i väntat på leveransen av färgen.

Valde ett komplett Neoeco airbrush med liten kompressor som går när man trycker på triggern, relativt tyst. Detta kit har ju fått väldigt goda bedömningar för pengarna man ger.. De lösa själva, heter det pennan? Man målar med finns ju löst för en grön och en blå sedel, så de blir en två till sådana längre fram.

Iallafall,. jag har ett dilemma. Är medveten om att torkhjul kommer behöva byggas snart MEN jag valde köra med CAB Regular som beteslack som inte ska behöva torkhjul.

Jag kommer ju likväl rotera lite på beterna första tiden.

Mitt problem är något att hålla betet i. SZ Kiosken har ju fem för 99 som jag tänkte köpa och som början bara borra 16mm hål i en stabil planka å sätta dom där i, i allra början.

Min fråga är, finns det något billigare, alternativ bättre sätt att sätta upp betet efter man målat än dessa 16mm vita PVC rör med någon plastbit i toppen och en slangklämma?

Vad använder ni?
                Har du nån bild på kioskens variant ? Känns som det är lätt att göra en egen på beskrivningen

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Har du nån bild på kioskens variant ? Känns som det är lätt att göra en egen på beskrivningen
                  Det är en slangklämma på 10cm 16mm OD vita elrör med någon form av Jonas pyramidformad sak som då tar tag i betesöglan. Antar man använder klämman uppenbarligen för att klämma fast och även för att denna pyramidkon antagligen en skåra i sig.

Märker att de inte alltid är samma öglor på diverse märken och modeller.

Jag håller på att bonnmeka ihop en provisorisk pinne som ska klämma över betesöglan. Inte en endaste slangklämma existerar i mitt hem.. Hur f*n det nu är möjligt, hos någon som pysslar med mer skit än han borde.

Istället använder jag då en 3,5mm bananplugg till högtalarsladd, som jag får att greppa bra på olika öglor.

Sen har jag inte kommit längre, men det blir nog en vajer upphängd(ny i paket ägnad för cykel.

Banan pluggen blir nog lödad på ett tunnt bromsrör av koppar, som sen kanske böjs till i lämplig form för att hållas i handen när man målar.

När betet är färdigmålat för stunden så kommer jag att använda tjockare glödgad koppartråd på cirka 1mm tjocklek som jag i änden formar till en krok som passar i betesöglan och i andra änden även den krokformad för att gripa i en sådan Tavellist jag brukar hänga en del beten i.

Smidigt, nä. Snabbt, icke. Snyggt, för en tämligen full Belarus boende i Tjernobyl skogar, så möjligt.. Men fungerar det? Det gör det absolut.

Bonnmek i all ära utförd i en tvåa i ett 3 våningar hyreshus.

Nu, har jag mycket att plocka tillbaka..Fått gå igenom hela lägenheten för ja va säker på att jag hade slangklämmor, tänkte klyva en träpensel först med slangklämma på men dom där förbannade slangklämmorna har nog anat att dom legat risigt till för i denna lägenheten tvivlar ja skarpt på att dom är.. Om dom inte är bakom soffan då, men det skiter jag i just nu.

Pzz/JK

​​​​​
                  Jo, kommer att börja måla lite alla möjliga drag här nu. Har målat och jobbat nycket med färg, bara inte med airbrush, så jag har ju koll på grejjerna såsett.

Kommer bli en del McJerks i nya färger som jag ser nästan alltid är utsålda och lite allt möjligt.

Ni som tror att McTrazer är ett annat bete än McJerk, 12 och 12,5cm då

Ta eder varsin McJerk och likaså eder en McTracer. Lägg McJerk som vanligt med buken neråt, men på bredsida på bordet. Ta eder McTracer det nya superheta sökbetet man ska fiska snabbt och täcka massa vatten på enligt Frånstam.

Lägg McTrazer upp och ner ovanpå McJerk som har krokarna neråt.

Stoppa nåt runt i nos och stjärtöglan. Titta lite mera.

Det är en McJerk Vänd upponervänd med lite lite ändrad ytterform och då 3-D fins och fjäll.

​​​​​Nån skillnad i vattnet?

Inte som jag kan skåda iallafall.. exakt samma beteenden.
                  Ja gillar ju 15cm McJerk då den är stor i profilen men ändå bara 100g.

McTracer 100whatever den nya monsterstora jerken på 140g, har jag viss förståelse, de går då köra jerk även med ett 130-300g blablabla spön men McJerk 15 mer flexibel och användbar.

Faaan, va ja kan skriva när ja väl fastnar i det.. Ja skulle jobbat som fiskeskribent kanske... Det där måste jag spåna vidare på!

Trevlig eftermiddag, och varsegod för infon om herr SZ/ABU's lilla sökbetefuling...

Pzz OUT ÄNNA! //JK

OBS OBS OBS OBS Mina gjorda och målade beten kommer heta JK Baits. JK är vad jag kallas och är i detta namn en förkortning på något som börjar på G, skämt åsido J och annat ord med K i början.

Någon som kan gissa va J och K kommer stå för?

Om du klurar ut det får du ett bete nymålat och med massor av hokus pokus inlagda för att kalla på gäddorna..

​​​​
                  Senast ändrad av MathiasJK; 2025-01-04, 16:04.

Kommentera

• Slangklämman kan ju ersättas med en skruv och mutter/vingmutter så länge som du kan sätta tryck , Click image for larger version

Name:	IMG_8404.png
Views:	362
Size:	797,6 KB
ID:	2650329 finns fler varianter också och lackar du en i taget funkar en svetstång

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                      Slangklämman kan ju ersättas med en skruv och mutter/vingmutter så länge som du kan sätta tryck , Click image for larger version

Name:	IMG_8404.png
Views:	362
Size:	797,6 KB
ID:	2650329 finns fler varianter också och lackar du en i taget funkar en svetstång
                      Dom där sakerna var ju smidiga ju..

Hmm. Har tillgång till 3D printer. Ska se om någon mer dator gillande person kan rita fram en liknande atrapp åt mig..

Säg 10mm bred helt rektangulär 5mm tjock ram som dom dära, med hål varav jag kan fästa en fjäder i. Eller liknande justerbar funktion.

För tillfället hittade jag ett gäng hylsor för älgstudsare i varierande kaliber som passade olika bra på de betena ja kommer måla nu, så klämde till dom lite med en tång och nu får man ta u för att få i betesöglan och dom sitter fast stadigt.

Sen skruvar jag fast botten av hylsan i mitt udda låga och platta gummerade skruvstäd och voila så har jag en stabil lösning. För torkning blir det något tråd/rörformat som krokar i öglan och sen hänger i min tavelhylla där ja nu brukar hänga beten.

Räcker för tillfället.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                      17 svar
                      1 093 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X