problem med tenngjutning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

problem med tenngjutning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• problem med tenngjutning

Jag håller på gjuta öringsdrag i tenn.

Har köpt silikon för att göra en slutgiltig form, men håller nu på testgjuta i gips.

jag har tagit fram en "master" som jag är nöjd med och har sedan gjutit en gipsform utifrån denna.
    Men problemet är att när jag hällt i tenn i formen och låtit det stelna och sedan öppnar och tar ut draget blir det små "hål" och ojämnheter i draget. (se bild) vad kan detta bero på? är det temperatur, storleken på draget eller nånting annat?

(det färdiga draget väger omkring 12 gram.)

Finns det nån som har erfarenhet av denna typ av betestillverkning som har några tips?

Click image for larger version

Name:	IMG_1937.jpg
Views:	1
Size:	743,0 KB
ID:	1810547Click image for larger version

Name:	IMG_1908.jpg
Size:	368,1 KB
ID:	1810548

ser ut som luft...formen inte tillräckligt varm kanske eller så behöver du en kanal som för ut luften bättre...
    Men prova först med att flussa tennet/blyet innan gjutningen så allt skit kommer bort.
    lägg i en liten bit,som 1/4 sockerbit eller något mindre, från ett stearinljus i tennet när det smält, låt brinna ut och skrapa upp skiten från ytan med en matsked eller liknande...ryker som fan och kan slå eld så håll undan ansiktet och håll till ute...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

allright, har inte förvärmt formen nånting innan gjutningen, kan det vara en anledning?

och just nu har jag en luftkanal , rätt smal, på motsatt sida om hålet där jag häller i metallen

okej får testa flussa, måste göra en ny form först bara, den jag hade nu sprack efter 5 gjutningar

Kommentera

dom har en tendens att göra det gipsformarna,prova armera den med lite glasfiberremsor eller stålnät...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Testade flussa tennet, men det blev samma resultat :/ kan det vara att tennet stelnar för snabbt när man häller det i formen?

Kommentera

Kan det hjälpa om man byter sida för vart man häller i metallen? Häller i den från dragets smala sida nu. (top enligt bilden). Eller spelar det ingen roll?

Kommentera

Normalt vid gjutning så måste man ha en lunker- dv en stor klump där stelningskontraktionen huvudsakligen sker. Det kan kjag inte se på dina formar. Du får stelningskontraktionen mitt i draget....Kolla på en vanlig tennsoldatsform så förstår Du vad jag menar. Det finns säkert någon som kan förklara processen bättre-men detta är anledningen till Ditt problem.

Kommentera

Jo tanken slog mig när jag kollade på andra former, får testa göra en ny form med betydligt större "klump" i ingångshålet. Återkommer med resultat !
                Någon som vet om det är bäst med en eller flera luftkanaler i formen?

Kommentera

Resultatet blev helt klart bättre när jag gjorde en större kammare upptill. tack så mycket för hjälpen! var nog det som var lösningen på det hela

Click image for larger version

Name:	IMG_1947.jpg
Size:	648,0 KB
ID:	1762692

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18