Handgjorda drag från Finland! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handgjorda drag från Finland!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

emma är en grymm öring wobbler dom tycks gilla finishen på den rapala floating är mycket bra håller bara lite dåligt då gäddorna attackerar.
    Senast ändrad av mangeboy79; 2004-10-15, 14:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter L
      BeBest tycker du på fullaste allvar att toby rapala floating (för detta är väl den första) är skitdrag.
      Toby är mitt absoluta havsöringsdrag, när det gäller trolling efter dem så är det endast rapala floating som gäller, skulle dock aldrig använda dessa på gädda.
      Ja! Rapala original flyt och sjunk duger inget till! Jag har prövat dem på gädda, abborre och några små även på öring och regnbåge. Värdelöst! Jag kan lika gärna ligga i grönsakslandet och gallra morötter!
      Killer och Invincible har jag använt i flera storlekar. Ingen gädda är sugen på dem! Det gäller för övrigt en vobbler som kallas FishStalker no 1 också. Den har en välkänd kopia den vobblern. Bomber kallas den.

Toby har jag använt till havsöring. Nollresultat! Toby Salmo har jag prövat några höstar på gädda. Resultat 1 gädda.
      Droppen har jag använt till abborre, öring, regnbåge och harr. Resultat en öring.

Långsmala drag tror jag inget gott om men vet att de likväl är bra till havsöring. Det har t.ex. Viking Herring visat mig, likaså Trumf. Hammer däremot har inget producerat.

FatRap har producerat smågäddor.

Men det var inte det den här tråden skulle handla om.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        Ja! Rapala original flyt och sjunk duger inget till! Jag har prövat dem på gädda, abborre och några små även på öring och regnbåge. Värdelöst! Jag kan lika gärna ligga i grönsakslandet och gallra morötter!
        Killer och Invincible har jag använt i flera storlekar. Ingen gädda är sugen på dem! Det gäller för övrigt en vobbler som kallas FishStalker no 1 också. Den har en välkänd kopia den vobblern. Bomber kallas den.

Toby har jag använt till havsöring. Nollresultat! Toby Salmo har jag prövat några höstar på gädda. Resultat 1 gädda.
        Droppen har jag använt till abborre, öring, regnbåge och harr. Resultat en öring.

Långsmala drag tror jag inget gott om men vet att de likväl är bra till havsöring. Det har t.ex. Viking Herring visat mig, likaså Trumf. Hammer däremot har inget producerat.

FatRap har producerat smågäddor.

Men det var inte det den här tråden skulle handla om.
        Hur lyckas man? Har du inte fått en fisk på Bomber?
        sigpic

Kommentera

Jag har fått hur mycket Regnbåge på Rapala Orginal som hellst. Största på 3,5 kg!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Hur lyckas man? Har du inte fått en fisk på Bomber?
            Nej! Original hade vobblern en gulgrön färg. Vobblern fick många säsonger på sig att visa något positivt men det var tji! Då mälade jag den i en färg som fungerade på drag. Orange huvud och rygg med självlysande sida. Det gjorde ingen skillnad.

Det är fel form på den. Kroppen ska vara typ ShadRap eller FatRap och dra ner högst 2,5m då funkar den där jag fiskar.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
              Nej! Original hade vobblern en gulgrön färg. Vobblern fick många säsonger på sig att visa något positivt men det var tji! Då mälade jag den i en färg som fungerade på drag. Orange huvud och rygg med självlysande sida. Det gjorde ingen skillnad.

Det är fel form på den. Kroppen ska vara typ ShadRap eller FatRap och dra ner högst 2,5m då funkar den där jag fiskar.
              Extremt konstigt vatten där fisken sakar Rapala Orginal, Bomber och Nils MAster Incicible! Helt Otroligt?
              sigpic

Kommentera

BeBest: Jag har aldrig själv fått något på Rapalas Original men Nilsus Invincible har varit, och är ännu en av mina säkraste wobblers. Jag har svårt att förstå att du inte har lyckats med dessa. Det kan inte vara nån skillnad på gäddorna här i finska skärgårdshavet och de svenska gäddorna, samma släkt. Okey, jag har inte använt Original mera en ett par gånger. Höga wobblers, typ SSR, har problemet med att slinka ur munnen vid motrycket men det kan lösas med tillräckligt stora krokar. Själv har jag som regel att byta ut default krokarna till minst 2/0 eller större. Pröva med Invincible storlek 15 cm och färg nr 90 nu när det blir kallare (under 10 grader i vattnet), då kan man inte missa. Vad fiskar du i för vatten? Vadför drag funkar i dina vatten? Själv så står mina största förväntningar på stora Zalten och Zammen efter två veckor, plus jerkdrag. Jag har en stark tro på stora drag => stora gäddor Men jag kommer som vanligt att dra genom hela wobbler arsenalen.
                Ove

Kommentera

ove b kan inte du berätta lite om cab propionate systemtet i en tråd ? som många finnar varkar sysla med!?

Kommentera

okey, sätter upp en tråd om grund och ytlack.
                    Ove

Kommentera

Ursprungligen postat av OveB
                      BeBest: Jag har aldrig själv fått något på Rapalas Original men Nilsus Invincible har varit, och är ännu en av mina säkraste wobblers. Jag har svårt att förstå att du inte har lyckats med dessa. Det kan inte vara nån skillnad på gäddorna här i finska skärgårdshavet och de svenska gäddorna, samma släkt. Okey, jag har inte använt Original mera en ett par gånger. Höga wobblers, typ SSR, har problemet med att slinka ur munnen vid motrycket men det kan lösas med tillräckligt stora krokar. Själv har jag som regel att byta ut default krokarna till minst 2/0 eller större. Pröva med Invincible storlek 15 cm och färg nr 90 nu när det blir kallare (under 10 grader i vattnet), då kan man inte missa. Vad fiskar du i för vatten? Vadför drag funkar i dina vatten? Själv så står mina största förväntningar på stora Zalten och Zammen efter två veckor, plus jerkdrag. Jag har en stark tro på stora drag => stora gäddor Men jag kommer som vanligt att dra genom hela wobbler arsenalen.
                      Ove
                      Jag tar svaret i en ny tråd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                      712 svar
                      189 060 visningar