Formar till Softbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Formar till Softbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

nog lugnast att behandla träbiten....poly tränger in som fan i trä,du kommer inte att få bort den annars...möjligen kan du
    heltejpa den med packtejp...poly fastnar inte på det.....eller var det epoxy som inte fastnade....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Fick en demonstration av ett par 3D-skrivare på jobbet idag, har man tur så köper vi in en också! :P

Man kan väl säga att spotta ut förlagor kommer bara ske med hjälp av CTRL+P då. hehe.. Dreglar redan...

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        nog lugnast att behandla träbiten....poly tränger in som fan i trä,du kommer inte att få bort den annars...möjligen kan du
        heltejpa den med packtejp...poly fastnar inte på det.....eller var det epoxy som inte fastnade....
        Okey, så det funkar inte med bara vaslin då. Packtejp är jag juh tveksam till, vill juh inte att det blir skrynkligt och att konturerna försvinner. Aja, bara att testa och se.

Kommentera

Lite klarlack innan vaselinet kanske?
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Halloj igen, tänkte uppdatera tråden lite.. Gjorde nu mitt 3de försök att gjuta en 2-delad form av poyesterplast.. Gick oxå åt helvete. Denna gången sprack plasten utav någon anledning under härdningen?? Ställde ut den på balkongen för att slippa lukten, och då sprack den. Funderar på om det kan bero på temperatur skillnaden? Men värsta problemet har varit att dela på dom båda formhalvorna.. har provat med ordentligt med vaslin men är ändå riktigt knepigt och kanterna spricker. Nån som har någon ide på bättre släpp medel än vaselin?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikepete Visa inlägg
              Halloj igen, tänkte uppdatera tråden lite.. Gjorde nu mitt 3de försök att gjuta en 2-delad form av poyesterplast.. Gick oxå åt helvete. Denna gången sprack plasten utav någon anledning under härdningen?? Ställde ut den på balkongen för att slippa lukten, och då sprack den. Funderar på om det kan bero på temperatur skillnaden? Men värsta problemet har varit att dela på dom båda formhalvorna.. har provat med ordentligt med vaslin men är ändå riktigt knepigt och kanterna spricker. Nån som har någon ide på bättre släpp medel än vaselin?

prova med formsläppmedel. alternativt formvax fast det är en långdragen process, ska vaxas ett par vänder och torka 24h emellan

Kommentera

Ursprungligen postat av Pikepete Visa inlägg
                antar att det är rätt så tjockt med polyester när du gör en form. det blir väl antagligen väldigt varmt och blir polyester för varmt kan det bli sprött. blir det polyestern mörk istället för typ bärnsten så har det blivit lite för varmt

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
                  antar att det är rätt så tjockt med polyester när du gör en form. det blir väl antagligen väldigt varmt och blir polyester för varmt kan det bli sprött. blir det polyestern mörk istället för typ bärnsten så har det blivit lite för varmt
                  Jo, är ett ganska rejält bete jag gjuter av så varje halva är nog ca 4 cm på tjockaste stället. Varm va den med det märkte jag när jag bar ut den. Nästan rök och puttrade lite oxå. Har polyester hemma så jag kan testa en gång till. Annars ska jag nog testa med gips istället

Kommentera

prova att minska härdarinblandningen annars, om du ändå har material att slösa, dom gummibeten jag gjort har jag gjort silikonformar till, dyrt men bra. har gjort tvådelad som på det sätt som beskrivits tidigare hälla på halva sen låta härda sen hälla resten. med lite vaseling emellan innan den andra vändan.

Kommentera

tänkte bara tillägga att du ska nog hålla koll på polyestern när den härdar, inte omöjligt att den börjar brinna när det är så varmt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                      17 svar
                      1 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X