Lackbox för att slippa prickar i lacken!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackbox för att slippa prickar i lacken!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lackbox för att slippa prickar i lacken!?

Hej. Jag har nu lackerat mina första 4 beten men får alltid massa små prickar i lacken. Det är inte bubblor. Jag misstänker att det beror på dammig miljö. Jag håller till i en industrilokal :P.

Kan det vara en idé att bygga en lackbox där man kan stänga in torkhjulet och betena under tiden som dom torkar!?
    + bygga något slags utsug av något slag.

Går det göra något för att få lacken att härda snabbare? Sätta in en IR lampa i boxen?

Jag använder C&W Lure Epoxy

Tror inte det är damm utan oftast har du tagit på betena efter det att du målat dem och lämnat små feta fläckar.

Kommentera

Små prickar brukar betyda damm. Att göra en lackbox är en bra idé. Ska du ha ett dammfilter i den så ska det inte blåsa ur luften ur boxen utan bara cirkulera och filtrera. Sen kan du montera in en glödlampa i boxen. Då får du upp temperaturen lite så att lacken härdar snabbare. Se till att dina beten håller samma eller högre temp än i boxen så slipper du luftbubblor.

Om du får små ytor som lacken inte vill fästa på så har du, som Buster berättar, kladdat med dina flottiga fingrar på betet =)
      Random latexhandskar löser det problemet. Då slipper du dessutom få en massa utslag av epoxyn.

Man kan ofta få prickar när man lackar första vändan. De försvinner under de andra lagren. Var också noggrann med att peta bort damm och skräp som följer med pensel/kopp/lack/blandpinne innan det härdar
      Senast ändrad av Totte; 2013-08-21, 13:32.

Kommentera

Det är väl tyvärr rätt vanligt även på kommersiella beten känns det som? Jag har ett par trä mctails med riktigt knackig finish, stora prickar/knoppar/toppar lite här och var :-(

Kommentera

Jag rengör alla betena med trasa och t-röd innan lackering så flåtet är inte problemet !

Jag fick allergi av epoxyn så nu använder jag gasmask och kemikaliehandskar direkt jag ska använda epoxy !

Det måste vara damm som är problemet. Inte bubblor. Bubblor hade jag från början men fick bort dom. Blir prickigare för varje lager jag lägger till. Måste prova bygga en lackbox men det kommer ju in damm osv under tiden som man penslar!?

Funderar då på att vara seriös och såga ut två stora hål på framsidan av boxen och limma fast kemikaliehandskar i dom så att boxen kan vara stängd under tiden som man penslar på epoxyn haha!? Men hur fan ska man värma på betena för att få bort bubblorna då?
          Fan så avancerat det var att tillverka egna beten om man vill göra dom snygga, men skam den som ger sig !!!!!

Kommentera

Men mctail är väll Svartzonkers och dom är ju "hemmagjorda" beten !?

Kommentera

Totte. Du menar att betena ska vara högre temp än inne i boxen innan jag lägger in dom där?
              Typ värma på dom med en värmepistol och sen stoppa in dom i boxen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pickadoll Visa inlägg
                Men mctail är väll Svartzonkers och dom är ju "hemmagjorda" beten !?
                Javisst :-). Var ju lite det jag menade, men dom säljs ju på en ganska bred basis så då måste dom ju även räknas som kommersiella.
                Dock rätt trist att det är dålig finish satan för en 3-hundring, wc, mälaren, apell, bb osv ser ju alltid bra ut, iallafall dom jag har och har haft.

Kommentera

Jag får också lite små prickar och det är väldigt irriterande. Dock tycker jag att det är främst på första lagret. Brukar då slipa av det lagret med väldigt fint sandpapper. Sen gör jag det på varje lager innan det sista. Blir inte perfekt men mycket bättre.

Kommentera

Kocken1. Jo det är sant, köper man ett bete så vill man att det ska vara fräscht, speciellt då det kostar 300 spänn! Men svartzonkrarna fungerar grymt bra !

Tack för tipset Vert!

ja, det är riktigt irriterande. Jag har bestämt mig för att bygga ett lackbås. Jag tror det kommer bli 100gånger bättre då.
                    Bara en lufttät box, insug med typ ett crossfilter eller nå sånt och ett utsug med typ en datafläkt. Och sen drar man ett rör ut i naturen :P. Måste bara lösa hur jag ska göra på vintern så att det inte drar in 35 grader kyla. Jag bor i Västerbotten !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 045 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman