Bygga ett torkhjul - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga ett torkhjul

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga ett torkhjul

Jag vet att många redan här på forumet har ställt denna fråga och jag har läst igenom alla trådar men hittar inget svar på min fråga Jag undrar om någon har en bra ritning till att bygga ett torkhjul eller länk/förklaring? Torkhjulet ska helst rymma minst 5 beten åt gången och den motor jag ska använda mej av är en discobollsmotor från teknikmagasinet för 169 kr. Lägg gärna upp bilder på era torkhjul!
    Tack för svar!!

Ursäkta min fula paint-ritning men kanske bättre än något. Jag byggde mitt första torkhjul förra veckan.
    Denna modell fungerar nog ej till många beten samtidigt då allt hänger på motorn. Min har plats för 8 beten åt gången.

Gör beteshållare av vp rör, du fäster dessa genom att borra hål i träbiten som ska rotera och limma sedan fast skarvmuff för vp rör. (http://www.clasohlson.com/se/Skarvmuff/Pr322495000)

Det enklaste (men nog ej det bästa) sättet att fästa roterande träbiten i motorn är att borra hål i träbiten så pinnen från motorn kan köras in där. Sedan så borrar du ett till hål på det andra så att du kan trycka in en sprint. Tänk på att sprinten inte får glappa.

Click image for larger version

Name:	Torkhjul.png
Views:	1
Size:	16,3 KB
ID:	1771022

Kommentera

Riktigt bra beskrivning där!! En fråga bara vad använder du för motor?

Ska man använda den skarvmuffen med rörlåsning eller den vanliga?
      Senast ändrad av TheFishingMaster; 2013-11-16, 09:37.

Kommentera

Ursäkta Erik96 för att jag stjäl och förvanskar din bild.

När jag byggde så flyttade jag ut motorn för att den inte skulle behöva bära upp någon vikt. Till axlarna använde jag gängstång. För att slippa friktionsproblem då det hjulet skulle rymma 20 beten, så satte jag kullager på axlarna med en mutter på varje sida. Till skarven mellan motor och axel använde jag en armerad bensinslang och sprintar.
        Click image for larger version

Name:	Namnlös.jpg
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	1771024
        Senast ändrad av Dyppe; 2013-11-16, 10:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av TheFishingMaster Visa inlägg
          Riktigt bra beskrivning där!! En fråga bara vad använder du för motor?

Ska man använda den skarvmuffen med rörlåsning eller den vanliga?
          Använder samma motor som du hade tänkt att använda. Kör på den vanliga!

Kommentera

Ursprungligen postat av Dyppe Visa inlägg
            Ursäkta Erik96 för att jag stjäl och förvanskar din bild.

När jag byggde så flyttade jag ut motorn för att den inte skulle behöva bära upp någon vikt. Till axlarna använde jag gängstång. För att slippa friktionsproblem då det hjulet skulle rymma 20 beten, så satte jag kullager på axlarna med en mutter på varje sida. Till skarven mellan motor och axel använde jag en armerad bensinslang och sprintar.
            [ATTACH=CONFIG]61602[/ATTACH]
            Det där var riktigt smart!!
            Blir väl och bygga om min nu då!

Kommentera

Det där ser ju riktigt bra ut! Men vart får du tag på kullager och hur sätter du "fast" dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av TheFishingMaster Visa inlägg
                Det där ser ju riktigt bra ut! Men vart får du tag på kullager och hur sätter du "fast" dem?
                Billiga kullager kan du köpa på t.ex. Jula, Biltema m.m. Fastsättning behövs egentligen inte. De är ju låsta på axeln med en mutter på varje sida, borra hålen i gavlarna på ställningen i samma diameter som kullagrens yttermått. Sedan kan de stå "löst" i ställningen, fixeringen mot motoraxeln gör ju att inget kan glida iväg. Annars är det inte så svårt att göra låsningar heller. Stoppskruvar snett ner i träställningen, stor bricka och extramutter på axeln etc. Det löser du nog =)

Kommentera

Tack för svaret Dyppe! Nu fattar jag, men ju mer jag fattar ju mer frågor dyker upp! Vad använder ni som axel och hur låser ni liksom axeln i den änden där motorn inte sitter? Kanske är dumma frågor men är ny inom torkhjulsindustrin Och glöm inte att lägga upp ritningar och bilder, fattar bättre då...
                  Edit: Fattar allt nu förutom hur ni får fast gängstången/axeln till motorn?
                  Senast ändrad av TheFishingMaster; 2013-11-16, 17:12.

Kommentera

Dyppe, kan du ta ett kort på din torkställning?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 060 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman