Göra silicon form av en Jigg som master? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra silicon form av en Jigg som master?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra silicon form av en Jigg som master?

Ja juste.

En polare kom hem ifrån staterna med en jigg, troligen för bass fisket där borta och den är kanon även för våran borre! Älskar formen med lite tjockare buk och frenetisk svans. Och eftersom den är namnlös och helt omöjlig att hitta på nätet så undrar jag om man kan använda den som en master till en silicon form för eget bruk/gjutning så att säga.
    Skulle det fungera att göra gjutformar med den utan att siliconet äter sig fast i gummit då blandningen är okänd? Och om det fungerar så skulle jag vilja gjuta en master i plast så att man kan fin slipa osv. Gör det att gjuta plast i silicon formar eller behöves det något hårdare material?

Borde inte vara några problem om du använder nån form av släppmedel. Alt gör du en master i trä,men de e lite svårare o tar längre tid.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Släppmedel? Känns svårt att behandla gummi med något smörjande men kanske går det. Finns ju en del olika att prova. Och att göra en trämaster av denna jigg tänker jag inte försöka. Har sökt efter en privatare med en 3d skrivare men det är nästan ännu svårare..

Kommentera

Bild på den?
        Jag googlade lite på att göra former och hamnade på "Örjans fiske".
        Kolla där så får du nog svar på dina frågor.

Men de tog upp precis det du frågar om, tror det var den sidan iaf.

Peace!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Väldigt få saker fastnar i silikon. Men en tunn yta av något fett kan väl inte skada. Jag själv använder vitt vaselin från apoteket.
          Jag skulle tippa på att matolja skulle funka. När du väl har formen så går det bra att gjuta utan släppmedel. Jag tycker silikon är dyrt, så jag gör formar i gips. Men jag har en form i silikon, vanlig plastisol fastnar inte ett dugg.

#Edit Kolla "makelures" videos på Youtube, eller alumilites, eller "Larry Dahlberg", men de flesta av dem är nog mer avancerade än du behöver. Men det finns videos på "simple one-piece mold"!
          Senast ändrad av profilnamnet; 2016-02-17, 22:52.

Kommentera

Ska se över det där med gipset, men blir det inte för stelt när man ska plocka ut "gummi" ur formen så att man drar a stjärten? Och blir en gips form slät på insidan, tänkte då gipset i sig brukar vara lite grynigt

Kommentera

Ursprungligen postat av pläp Visa inlägg
              Ska se över det där med gipset, men blir det inte för stelt när man ska plocka ut "gummi" ur formen så att man drar a stjärten? Och blir en gips form slät på insidan, tänkte då gipset i sig brukar vara lite grynigt
              Jag gör 2-delade formar i gips, kan verka överkurs men jag har gjort gjutformar i yrket så.
              Gjorde en enkelform till tails som funkar bra, så i princip borde det gåt till en jigg med.
              Gips blir slätt, men inte i silikonklass förstås. Har fått några småbubblor i nån, men då fyllde jag i dem med en tunn gipsblandning och slätade till det med ett finger strax innan det stelnade.

Hur som helst så är gips snuskigt billigt, så fördelen är ju att man inte kastar några pengar i sjön. 87:- för 5 kg.
              Kan vara ett alternativ att börja med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
              712 svar
              189 060 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman