det ska va hårigt å lurvigt där nere! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

det ska va hårigt å lurvigt där nere!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • det ska va hårigt å lurvigt där nere!

    ...ja under vattenytan alltså! alltså på jiggen!!! ;P

    detta får väl bli en utbrytartråd då från "visa upp era nya beten!"-tråden.
    För att inte kladda sönder den tråden totalt så tänker jag att här kan man kan inspirera och inspireras till olika lurviga kreationer!!! må det så vara jiggar, spinnerbaits, stora streamers eller annat!

    inleder med en rosa/vit UV2-zonker jig med lite självlysande flashaboustrån och en rejält tilltagen polokrage av självlysande bindtråd.

    Bifogade filer
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    kom hem sent igår men kände jag ville skräddarsy en jig enbart egentligen för en sort gummimaskar jag har ett gäng av men aldrig riktigt gillat...

    så, kastade ihop en nära på naken jigg då, väl tilltagen polokrage av självlysande bindtråd, vingar av UV2zonker i nån tissenyps-lila ;P (minns inte vad den hette, var nog nåt normalt... typ hot pink/purple) stjärten är magnum bling rabbit strip glow så är självlysande undersida på svansen.
    Bifogade filer
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      Jag är ju en av dem som kommer vara aktiv i den här tråden nu framåt hösten/vintern.
      Har som sagt letat fram flugbindarprylarna och börjat spåna på lite idéer.

      En hårjigg som jag redan specat upp och "tänkt ut i huvudet" är mer eller mindre klar att skrida till verket med - behöver dock inhandla lite material då jag inser att jag inte hade helt rätt saker för det. Återkommer i ärendet, men kan säga att det kommer bli en rätt stöddig kreation som förhoppningsvis ska flytta mycket vatten och göra höstens abborrar som tokiga.... :-)
      [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
        kom hem sent igår men kände jag ville skräddarsy en jig enbart egentligen för en sort gummimaskar jag har ett gäng av men aldrig riktigt gillat...

        så, kastade ihop en nära på naken jigg då, väl tilltagen polokrage av självlysande bindtråd, vingar av UV2zonker i nån tissenyps-lila ;P (minns inte vad den hette, var nog nåt normalt... typ hot pink/purple) stjärten är magnum bling rabbit strip glow så är självlysande undersida på svansen.
        Du ska alltså ha en mask på jiggkroken på denna? Ser grym ut! :-)
        [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg

          Du ska alltså ha en mask på jiggkroken på denna? Ser grym ut! :-)
          jo, kördes med en berkley lugworm hängande bakpå, gav resultat, lyckades tjata upp en tanig gös som var lite drygt 50 som fick gå tillbaka på bulk... sen huruvida masken gjorde varken till eller från är väl svårt å säga någe om... ;D
          hade två hugg på en annan hårjigg utan mask men annars rätt dött det lilla jag hann vara ut ida, svår vind med som gjorde att mitt fiske inte riktigt blev som jag hade velat då jag sitter med åror enbart som transportmedel/"spotlock" >_<

          ska bli skoj å se monsterborre-hårjiggen sen!!!

          EDIT: bilden är på jiggen blöt å me mask på
          Bifogade filer
          Senast ändrad av Gädd-jos; 2022-09-14, 16:23.
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            sen, om du har mål att binda nåt som verkligen flyttar mycket vatten så är ju alltid bucktail eller likn. material ett bra alternativ (tänk typ flugan muddler minnow för inspiration, eller varför inte miuras mouse som är väldigt samma tanke bakom som den flugan)
            isf. tipsar jag direkt om att om du tänkt köra mycke bucktail eller annat hårt hår så se då oxå till att införskaffa nån stark stark bindtråd!!! så slipper man bli ledsen när man sitter å tightar till saker å ting!!!
            även bra med det för zonkerremsor med, men krävs inte lika mycket med dom kan ja tycka då det i det fallet bara handlar om å fästa dom bra och "fint" (lagom fint för en själv då, fiskarna skiter nog i vilket som)

            kevlartråd gillar jag rätt mycket men finns massa olika val, oavsett vilket så är en stark tråd skönt å ha när man ändå inte binder minimala fjädermyggsflugor på krok #24 liksom utan har lite utrymme å faktiskt t o m gärna får lite bulkiga skapelser för ens fiske!
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              band upp lite skinny bitches, vari så stormigt för en idiot i roddbåt utan annat än åror å fiska med...så band lite för å få någe som skär smidigt snabbt i vattnet....

              varierade lite va ja stoppade i dom men tuppfjädrar och självlysande flash oavsett, på 3/0 offsetkrok med stor ögla för cheburashka
              Den av de tre på bild som har cheburashkavikten fäst har varit å vänt i munnen på en liten gös samt en liten gädda innan bilderna togs....
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                slet bort vasskyddsplasten och kjolen från en footballjigg å band istället en med svart zonkervinge med vit/rosa uv -kropp, nåra strån silverflash, nåra strån självlysande vit flash samt en självlysande polokrage av bindtråd så vare klarttt...
                Bifogade filer
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av macköring, 2022-10-14, 08:20
                48 svar
                2 180 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av spade, 2023-03-19, 14:04
                6 svar
                266 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Rospigg
                av Rospigg
                 
                Startad av kenardoni, 2023-04-04, 12:38
                1 svar
                180 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av neo333, 2023-08-01, 21:31
                18 svar
                724 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke203  
                Startad av RUSTY HOOK, 2023-11-03, 11:22
                2 svar
                140 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Arbetar...
                X