Airbrush målning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airbrush målning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Airbrush målning

Hej på er alla duktiga airbrushmålare finns det ingen av er som kan dela med av era kunskaper,Ja rättare sagt finns det ingen av er som kan berätta hur man lackar en vobbler från början och hur man använder mallar,fjäll m.m. jag tror det skulle bli en uppskattad tråd av många. HOPPAS PÅ TUR

//Kentha

jag letar också efter en del tips, men det blir väl att man får lära sig själv.

Kommentera

är ej proffs

<är ej ngt proffs men PM:A om det är ngt speciellt du undrar över osv...så kanske det finns svar eller tips..

perx

Ursprungligen postat av Fiskepappa Visa inlägg
      Hej på er alla duktiga airbrushmålare finns det ingen av er som kan dela med av era kunskaper,Ja rättare sagt finns det ingen av er som kan berätta hur man lackar en vobbler från början och hur man använder mallar,fjäll m.m. jag tror det skulle bli en uppskattad tråd av många. HOPPAS PÅ TUR

//Kentha
      Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Jag tror att det var en länk uppe för ett tag sen med en airbrushtaliban, han var en hejare med sprutan.

Kommentera

Alla "bättre" betesbyggare verkar hålla tryggt i sina hemligheter (utom Perxs då) vilket är lite synd för oss som får lära sig den hårda vägen, det har ju iofs dom också gjort men ändå.

Det enda jag personligen skulle vilja hålla hemligt är isf var man skaffar sitt nätmönster.
          Men jag tänker berätta det ändå.

Så här gör jag......

Börjar efter inpregnering med att noga slipa kroppen, när detta är klart så baddas den med lite vatten så att fibrerna reser sig med ytterligare slipning som följd. Detta kan upprepas tills fiberresning uteblir, därefter får draget torka.

Dom första dragen jag gjorde använde jag pp100 och sedan 5-6 lager sprutspackel med slipning imellan, men nu har jag lärt mig att man inte behöver vara så noga.
          Så nu kör jag med 2 lager sprutspackel och när draget är färdigt så ser man ingen skillnad.

Då kommer första lagret.... Ska jag ha en tvåtonig bottenfärg så använder jag air-brushen, annars används aerosolburkar.

Andra lagret.... Ska man ha ränder eller dylikt så får man bestämma sig om fjällen (om man ska ha det) ska ligga framför eller bakom ränderna.
          Mallar till mönster skär jag ut ur papp.

Och då till "fjällen". Har sett att det är många som frågar om just fjällmönster men svaren är vaga eller inga.
          Heta tips är tvättpåsar som det tvättas bla behåar i, dom finns i en massa utförande.
          IKEA har även en lekpåse som kostar typ en 20kr, det är mest det som jag har använt.
          Har nu i dagarna hittat tvättkorgar på lokala järnaffären, ca 1 kvadrat tyg för 10kr.
          Liknar IKEAS fast är något mindre.
          Även fjällen går att malla ut men det tar lite tid.

När fjällen är lagda så brukar jag måla buken och ryggen resp. sida med mallen.
          Har även speciella mallar till att få ut gälbågar mm.

Men så tänker man....hmmmm va naket draget ser ut, tur då att man kan göra t.ex prickar eller svampa med en natursvamp (som jag just har börjat med).

Sist lägger jag på fenor (mall) och gärna lite rött under huvudet.

Vill tillägga att jag är långt ifrån proffs och tar mer än gärna emot tips från mer erfarna betesbyggare.
          Själv har jag hållit på sen Mars -07 och tycker mig kommit en bit på väg.
          Visst... man lär sig av sina misstag men det är gott att få lite hjälp på vägen.

Hoppas att detta hjälper någon.
          Bifogade filer
          Senast ändrad av Stampe; 2007-12-19, 21:45.
          www.stampelures.se

Kommentera

Tack Stampe
            Precis sådan information vi nybörjare vill ha för att kunna ta första staplande stegen mot en ny hobby.Jag lyfter på hatten och bockar djupt.

Hoppas det är fler som tycker om STAMPES utförliga beskrivning.Gärna mer information från flera

änn en gång TACK STAMPE

(Jäkligt snygga vobbler)

Kommentera

Kul när folk delar med sig av sina kunskaper!!

Tack så mycket stampe!

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
                Alla "bättre" betesbyggare verkar hålla tryggt i sina hemligheter (utom Perxs då) vilket är lite synd för oss som får lära sig den hårda vägen, det har ju iofs dom också gjort men ändå.

Det enda jag personligen skulle vilja hålla hemligt är isf var man skaffar sitt nätmönster.
                Men jag tänker berätta det ändå.

Så här gör jag......

Börjar efter inpregnering med att noga slipa kroppen, när detta är klart så baddas den med lite vatten så att fibrerna reser sig med ytterligare slipning som följd. Detta kan upprepas tills fiberresning uteblir, därefter får draget torka.

Dom första dragen jag gjorde använde jag pp100 och sedan 5-6 lager sprutspackel med slipning imellan, men nu har jag lärt mig att man inte behöver vara så noga.
                Så nu kör jag med 2 lager sprutspackel och när draget är färdigt så ser man ingen skillnad.

Då kommer första lagret.... Ska jag ha en tvåtonig bottenfärg så använder jag air-brushen, annars används aerosolburkar.

Andra lagret.... Ska man ha ränder eller dylikt så får man bestämma sig om fjällen (om man ska ha det) ska ligga framför eller bakom ränderna.
                Mallar till mönster skär jag ut ur papp.

Och då till "fjällen". Har sett att det är många som frågar om just fjällmönster men svaren är vaga eller inga.
                Heta tipps är tvättpåsar som det tvättas bla behåar i, dom finns i en massa utförande.
                IKEA har även en lekpåse som kostar typ en 20kr, det är mest det som jag har använt.
                Har nu i dagarna hittat tvättkorgar på lokala järnaffären, ca 1 kvadrat tyg för 10kr.
                Liknar IKEAS fast är något mindre.
                Även fjällen går att malla ut men det tar lite tid.

När fjällen är lagda så brukar jag måla buken och ryggen resp. sida med mallen.
                Har även speciella mallar till att få ut gälbågar mm.

Men så tänker man....hmmmm va naket draget ser ut, tur då att man kan göra t.ex prickar eller svampa med en natursvamp (som jag just har börjat med).

Sist lägger jag på fenor (mall) och gärna lite rött under huvudet.

Vill tillägga att jag är långt ifrån proffs och tar mer än gärna emot tips från mer erfarna betesbyggare.
                Själv har jag hållit på sen Mars -07 och tycker mig kommit en bit på väg.
                Visst... man lär sig av sina misstag men det är gott att få lite hjälp på vägen.

Hoppas att detta hjälper någon.

Är en stor beundrare av dina alster, du borde få en bonus som årets nykomling.
                Tack för dina ord, dom kommer hjälpa många på vägen!

//Linus

Kommentera

Till fjäll mänstren har jag slaktat ungarnas fjärilshåvar.Har också slaktat en ikea tvättkorg,är dock lite för stora "fjäll" tycker jag personligen.Såg stampe hittat nå mindre än ikeas och då blire nog mycket bra skulle jag tro.
                  Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Om man ska måla t.ex mönster så som döskallar eller nått annat "pimpigt" så finns det ju hur mycket som helst på nätet. Googla på t.ex skulls,templates eller mallar så får man upp massor.Är själv total kass på datorer men har iaf minskat eller ökat storleken på mallarna i word (finns garanterat mycket bättre program att göra det i.)Sen är det bara att skriva ut på oh-papper eller på vanligt papper och sen rita av på oh-papper.Tycker det är bättre om man kan se genom mallen vars man lägger den.Sen tar man ju bara skalpellen och sitter en hel kväll och skär ut,lite nack ont och några skärsår senar har man mallarna(billigare än att köpa dom på typ daveart.com för 250-300 kr.)
                    Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 060 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman