Förtunna Createx? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förtunna Createx?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förtunna Createx?

Jag har problem med att vissa opaka färger spottar utav bara h-e och sätter igen sprutan, framför allt den vita. Vet att det finns nåt som heter Createx Transparent Base eller Extender som används för att förtunna createxfärger och göra så de flyter lättare genom sprutan. I USA är det snorbilligt (30 kr/liter). Undrar om det finns att få tag på i Sverige till billig penning eller om man kan röra ihop nåt själv att späda med?

färgen är vattenbaserad, späd med vatten !

Kommentera

Ursprungligen postat av mking Visa inlägg
      Jag har problem med att vissa opaka färger spottar utav bara h-e och sätter igen sprutan, framför allt den vita. Vet att det finns nåt som heter Createx Transparent Base eller Extender som används för att förtunna createxfärger och göra så de flyter lättare genom sprutan. I USA är det snorbilligt (30 kr/liter). Undrar om det finns att få tag på i Sverige till billig penning eller om man kan röra ihop nåt själv att späda med?
      Har aldrig provat att förtunna Createx, men eftersom det är vattenbaserat
      så borde det funka med vatten precis som med acrylfärger.

Ta bara lite Createx i en plastkopp och blanda med vatten för att testa.

Har du annars funderat på sprutmunstyckets diameter?

(jaha, nu han Flua före. Nevermind, då var det ju löst)

Kommentera

Ursprungligen postat av flua Visa inlägg
        färgen är vattenbaserad, späd med vatten !
        Prövat detta med dåligt resultat, färgen blir visserligen tunnare men blir rinnig och torkar inte lika fort. Tror att det krävs förtunning med någon form av bindmedel.

Kommentera

Hmmm ...
          Det finns väldigt många olika tillsatsprodukter att välja mellan
          i välsorterade konstnärsmaterial-butiker för olja och acryl.
          Dom för acryl är väl dom mest relevanta i detta sammanhanget.
          Typ förtjockare, förtunnare, krackelerare, torkningsakceleratorer
          och torkningsfördröjare. Där skulle man kunna kolla.

Men då är vi ju i ämnet pengar igen och då är det lika bra
          att köpa Createx original-förtunnare. I min erfarenhet funkar
          originalprodukter generellt bäst, men experimaterar man kan man också
          komma på nya grejor.

Kommentera

Problem:
            Colors not spraying properly, including: spitting spraying to one side, paint leaking from gun, paint drying or building up in tip.
            Solution:
            1) Check for bent needle or tip, replace if necessary.
            2) Check to make sure compressor is properly functioning. Try adjusting air pressure until colors spray in a smooth even pattern. Since some colors will spray differently than others, small adjustments may need to be made periodically to air pressure.
            3) Createx Colors work best when using a "medium" sized airbrush needle and tip. If you are using a "fine" needle and tip, you may have to dilute the colors slightly with Airbrush Extender or water. Opaque, Pearlized, and Iridescent Colors tend to be thicker due to the additional solids needed for proper finish. Adjust color accordingly.
            4) Spray Createx Airbrush Cleaner through the airbrush then flush with water.
            5) Check color container that you attach to the airbrush for a blocked air hole.
            6) Inadequate storage of paint including: Leaving cap open or paint exposed to air for prolonged periods of time, may have caused paint to dry in bottle.
            a) Strain paint through a cheesecloth, nylons, or a fine strainer.
            b) Dilute colors with a small amount of water until colors flow smoothly.
            7) In dry, humid, or outdoor conditions Airbrush Extender or Retarder should be added to the paint to slow drying.

Kommentera

Jag förtunnar med vanligt vatten. Det funkar bra för mig. Men det ska var lite vatten, bara ett par droppar så att det flyter lite bättre. Sen är det olika för olika färger av samma märke, men dock bara ett par droppar.

Kommentera

Denaturerad alkohol borde funka

Kommentera

Fick det här med vatten att fungera lite bättre. Spädde med kanske 5-10% vilket är mindre än jag gjorde tidigare, men jag tycker att färgen tappar lyster. Den har en tendens att bli dassig. Om man tänker sig att man sprutar fluorescerande färg på vit bakgrund så blir det en jämn övergång, men om man (jag) sprutar vitt på svart bakgrund så blir övergången mer åt det prickiga hållet. Det är väl samma storlek på pigmentet i de olika färgerna men bara i olika koncentration? Man får väl sätta sig ner och pröva lite olika grejer och se vilket som funkar bäst...

Kommentera

Du kanske har sprutat på för tunnt med färg?
                    Du vet säkert redan att man ska grunda med vitt för att
                    få bäst lyster i färgerna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    189 056 visningar
                    0 gillar