Jag har problem med att vissa opaka färger spottar utav bara h-e och sätter igen sprutan, framför allt den vita. Vet att det finns nåt som heter Createx Transparent Base eller Extender som används för att förtunna createxfärger och göra så de flyter lättare genom sprutan. I USA är det snorbilligt (30 kr/liter). Undrar om det finns att få tag på i Sverige till billig penning eller om man kan röra ihop nåt själv att späda med?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Förtunna Createx?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av mking Visa inläggJag har problem med att vissa opaka färger spottar utav bara h-e och sätter igen sprutan, framför allt den vita. Vet att det finns nåt som heter Createx Transparent Base eller Extender som används för att förtunna createxfärger och göra så de flyter lättare genom sprutan. I USA är det snorbilligt (30 kr/liter). Undrar om det finns att få tag på i Sverige till billig penning eller om man kan röra ihop nåt själv att späda med?
så borde det funka med vatten precis som med acrylfärger.
Ta bara lite Createx i en plastkopp och blanda med vatten för att testa.
Har du annars funderat på sprutmunstyckets diameter?
(jaha, nu han Flua före. Nevermind, då var det ju löst)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av flua Visa inläggfärgen är vattenbaserad, späd med vatten !
Kommentera
-
Hmmm ...
Det finns väldigt många olika tillsatsprodukter att välja mellan
i välsorterade konstnärsmaterial-butiker för olja och acryl.
Dom för acryl är väl dom mest relevanta i detta sammanhanget.
Typ förtjockare, förtunnare, krackelerare, torkningsakceleratorer
och torkningsfördröjare. Där skulle man kunna kolla.
Men då är vi ju i ämnet pengar igen och då är det lika bra
att köpa Createx original-förtunnare. I min erfarenhet funkar
originalprodukter generellt bäst, men experimaterar man kan man också
komma på nya grejor.
Kommentera
-
Problem:
Colors not spraying properly, including: spitting spraying to one side, paint leaking from gun, paint drying or building up in tip.
Solution:
1) Check for bent needle or tip, replace if necessary.
2) Check to make sure compressor is properly functioning. Try adjusting air pressure until colors spray in a smooth even pattern. Since some colors will spray differently than others, small adjustments may need to be made periodically to air pressure.
3) Createx Colors work best when using a "medium" sized airbrush needle and tip. If you are using a "fine" needle and tip, you may have to dilute the colors slightly with Airbrush Extender or water. Opaque, Pearlized, and Iridescent Colors tend to be thicker due to the additional solids needed for proper finish. Adjust color accordingly.
4) Spray Createx Airbrush Cleaner through the airbrush then flush with water.
5) Check color container that you attach to the airbrush for a blocked air hole.
6) Inadequate storage of paint including: Leaving cap open or paint exposed to air for prolonged periods of time, may have caused paint to dry in bottle.
a) Strain paint through a cheesecloth, nylons, or a fine strainer.
b) Dilute colors with a small amount of water until colors flow smoothly.
7) In dry, humid, or outdoor conditions Airbrush Extender or Retarder should be added to the paint to slow drying.
Kommentera
-
Fick det här med vatten att fungera lite bättre. Spädde med kanske 5-10% vilket är mindre än jag gjorde tidigare, men jag tycker att färgen tappar lyster. Den har en tendens att bli dassig. Om man tänker sig att man sprutar fluorescerande färg på vit bakgrund så blir det en jämn övergång, men om man (jag) sprutar vitt på svart bakgrund så blir övergången mer åt det prickiga hållet. Det är väl samma storlek på pigmentet i de olika färgerna men bara i olika koncentration? Man får väl sätta sig ner och pröva lite olika grejer och se vilket som funkar bäst...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av profilnamnetVinterns skörd, några hemmasnickade firetiger är nästa 'batch':1 Foto
-
Kanal: Betestillverkning
2025-02-24, 20:26 -
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
712 svar
189 056 visningar
0 gillar