målnings hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

målnings hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

de e den färgen: http://www.mattonbutiken.se/index/pr...YLIC_INK_.html

och den epoxyn ja ska använda? http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=11171

Kommentera

Precis, kopplingar och sånt. Skulle rekomendera en slang också, den som följer med tycker jag är lite si så där,(finns en som är tygbeklädd som är bra på jula) men å andra sidan kan du testa den som följer med och köpa en annan sen om du tycker som jag.
      Har tyvärr inga öppnare kvar, ska ta mig i kragen och göra en batch snart hoppas jag.
      Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Det finns väl inga rätt och fel. Har personligen inte testat FW färgen men har sett att flera andra använder den. Jag använder Createx som finns hos samma ÅF.

De flesta verkar använda e-tex epoxylack. Jag använder dock den du länkar till (C&W) eftersom det är den enda jag kan köpa över disk här i Malmö. Jag tycker att den fungerar utmärkt... En förutsättning för att lackningen ska bli bra med såväl e-tex som C&W är ett torkhjul men det misstänker jag att du har koll på.

Kommentera

Jag kör med FW färgen och tycker den är kanon, har inte testat createx så jag kan inte säga vilken som är bättre, är väl i mångt och mycket en smaksak också.
          Hemsida: http://www.slaktarnlures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av parabellum Visa inlägg
            Det finns väl inga rätt och fel. Har personligen inte testat FW färgen men har sett att flera andra använder den. Jag använder Createx som finns hos samma ÅF.

De flesta verkar använda e-tex epoxylack. Jag använder dock den du länkar till (C&W) eftersom det är den enda jag kan köpa över disk här i Malmö. Jag tycker att den fungerar utmärkt... En förutsättning för att lackningen ska bli bra med såväl e-tex som C&W är ett torkhjul men det misstänker jag att du har koll på.
            vilken är affären som säljer här i malmö? bor själv i arlöv ju

Kommentera

de kan ju vara så att där inte är någon större skillnad på färgerna.. får se vilken ja beställer.. sen kör man den andra nästa gång:P

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                har precis startat med jerkbait tillverkning o allt går fint som satan ända fram till de e dax o måla.. mina försök me sprayburk har gått åt helvete när man försöker få 3 färger på samma jerk..
                så nu e frågan.. en komplett airbrush utrustning känns som mitt alternativ.
                vad ska jag köpa för någon spruta o kompressor.. hur mycke pengar behöver man lägga på de.. me tur o lita medvind handlar de kanske om 50 jerkar per år
                Hej Michael Perlborn; När jag som bäst höll på och tillverkade egna wobbler av ek och furu på 1950- och 1960-talen målade jag mina wobbler med vanlig Servalack. Det fungerade fantastiskt bra! Jag lärde mig hur man blandade olika färger för att få jämna och snygga färgövergångar mellan rygg, sidor och buk, i avsikt att måla för Gäddan attraktiva och lockande mönster. Det enda egentliga problemet som uppstod då och då, när jag tillverkade mina egna LEF Kid, LEF Saida och LEF Striker wobbler, var att de Stora Gäddorna alltför ofta bet sönder lacken och högg djupa hål i träwobblerna. Ibland fick man täta hålen i träwobblerna med plastiskt trä och ibland med epoxy och celluloidbaserat klister och sedan bättra på lacken igen.

Några av mina egna kreationer hittar du i min bok "Gäddfiskarens Specialknep" (Bonniers 1972). Andra hittar du kanske i gamla Svenskt Fiske från slutet av 1960-talet.

Airbrush och kompressorer får mig att tro att du tänker tillverka tiotusentals wobbler och jerkbaits till halva Sverige....

Du hinner tillverka många jerkbaits och wobbler innan isen går upp!
                Go for the Big Ones!
                Old firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Michael Perlborn; När jag som bäst höll på och tillverkade egna wobbler av ek och furu på 1950- och 1960-talen målade jag mina wobbler med vanlig Servalack. Det fungerade fantastiskt bra! Jag lärde mig hur man blandade olika färger för att få jämna och snygga färgövergångar mellan rygg, sidor och buk, i avsikt att måla för Gäddan attraktiva och lockande mönster. Det enda egentliga problemet som uppstod då och då, när jag tillverkade mina egna LEF Kid, LEF Saida och LEF Striker wobbler, var att de Stora Gäddorna alltför ofta bet sönder lacken och högg djupa hål i träwobblerna. Ibland fick man täta hålen i träwobblerna med plastiskt trä och ibland med epoxy och celluloidbaserat klister och sedan bättra på lacken igen.

Några av mina egna kreationer hittar du i min bok "Gäddfiskarens Specialknep" (Bonniers 1972). Andra hittar du kanske i gamla Svenskt Fiske från slutet av 1960-talet.

Airbrush och kompressorer får mig att tro att du tänker tillverka tiotusentals wobbler och jerkbaits till halva Sverige....

Du hinner tillverka många jerkbaits och wobbler innan isen går upp!
                  Go for the Big Ones!
                  Old firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

jo de e sant. de går ju de me.. frågan e ju om gäddan märker skillnad på om den e pensel eller airbrush målad:P tänkte mest eftersom en spruta går på 300 o en liten kompressor finns på jobb som inte används så kan man ju testa. sprutan kostar ju lika mycke som ett bottennapp me en lite finnare jerk:P

de me o bita igenom har ja me funderat på. synner het som ja gjort mina första i furu en 10 plus borde ju göra träflis av den :P

lyckligtviss bor ja 1 km utanför malmö så ja hinner inte göra så många innan isen släpper.. den har börjat lätta i åarna:P

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    vilken är affären som säljer här i malmö? bor själv i arlöv ju
                    Sportfiskegiganten på Lundavägen har jag köpt lacken.
                    Färgerna i Mattonbutiken som ligger vid Hansakompaniet ungefär.

Kommentera

Ursprungligen postat av parabellum Visa inlägg
                      Sportfiskegiganten på Lundavägen har jag köpt lacken.
                      Färgerna i Mattonbutiken som ligger vid Hansakompaniet ungefär.
                      de e ju perfekt behöver man inte beställa från nätet.. gillar verkligen sportfiskegiganten osså riktigt trevligt folk där inne.

men har en fråga kvar.. var får man tag på ek plank helst 45-50 mm tjocka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                      712 svar
                      189 060 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman