Jätte bubblor i lacken. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jätte bubblor i lacken.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jätte bubblor i lacken.

Jag har problem på vissa beten med jättebubblor, oftas värst i första lagret.
    Jag bygger i ek och använder c&w lacken. Det verkar nästan som om trät avger nån gas?
    Bubblorna har ibland varit 1cm i diameter. Nån som har liknade erfarenhet?

Jag antar att bubblorna bildas när träet "andas", blir samma sak med bok även om jag inte sett så stora bubblor som du. Jag brukar brukar se till nylackade beten efter några timmar för att kolla efter bubblor. Om det har bildats så går jag över dem med en butanbrännare för att få bort dem.
    - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Kommentera

Ja så kan det ju vara, provade och köra en omgång med beten i micron för att torka dem fortare och upplever att det blir massor av bubblor i lacken. Inte såna som vanligen kan bli i lacken utan att det kommer ifrån trät.

Kommentera

Har du impregnerat trät med något innan du lägger första lagret?
        Värm absolut inte betet i första lagret då trät innehåller en massa luft som expanderar när det blir varmare och kommer då vilja trycka ut genom lacken.

Lägg bara ett tunt lager första vändan...

Kommentera

Jag lägger 1 lager med lack utblandat med t-röd som impregnering och det är då som bubblorna blir men även på senare lager lack ibland. Med värma menar du butangas brännare? Jag brukar dra över med brännare även på första lagret men detta ska jag låta bli?

Kommentera

Värm betet lite innan du lägger på första lagret lack. Lägg det på ett element en stund t.ex. Då expanderar luften i träet och pyser ut. När du sedan lägger på lack kyls betet lite och suger in lite lack i betet och du slipper bubblor.

Kommentera

okay, det låter ju logiskt. Jag lackar betena i ett ganska kallt rum för att sedan sätta dom i torkhjulet i ett betydligt varmare rum. Det skulle ju kunna vara orsaken till mina bubblor.

Kommentera

Ursprungligen postat av sammi Visa inlägg
                okay, det låter ju logiskt. Jag lackar betena i ett ganska kallt rum för att sedan sätta dom i torkhjulet i ett betydligt varmare rum. Det skulle ju kunna vara orsaken till mina bubblor.
                Hej!

Då man ska lägga trägolv i ett rum är det extremt viktigt att låta golvplankorna ligga löst i rummet några veckor innan man faktiskt lägger dem på plats, detta för att de ska släppa ex. fukt och få samma fuktighet som omgivande luft!

Dvs. tillverka betena i samma rum som du lackar dem, eller låt dem iaf ligga i det varma rummet någon vecka innnan du lackar!

Lycka till!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av sammi Visa inlägg
                  Jag lackar betena i ett ganska kallt rum för att sedan sätta dom i torkhjulet i ett betydligt varmare rum.
                  Där har du förmodligen problemet =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                  712 svar
                  189 060 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman