dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den såg grym ut! Är nog riktigt bra framme i maj - juni när Vulgatorna börjar att röra på sig.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ett par negativa saker med foam kräftan jag upptäckte i dag när jag var och fiskade som gjorde den i stort sett oanvändbar var:

1. Foam stjärten. Fick flugan att rotera som en propeller och tvinna tafsen!

2. Hacklet. Tydligen för styvt. Tog bort stjärten men den vred sig runt i vattnet för det. Och jag misstänker att det Indiska tupp hacklet är boven i dramat. Hade tyvärr inget att klippa ned det med med mig.

Tips. Bind in 2 mjuka hackle spetsar eller ett cdc dun som stjärt i stället. Likaså ta cdc hackle eller skippa hacklet helt.

Fiskade i stället med den sjunkande Kräftan med scud back som funkade fint förra gången jag var i Björka. Gick bra med den i dag också. Fick en på 1.3 kg ( se foto nedan). Och hade ett nafs / en stöt också innan vädret blev allt för vidrigt vilket gjorde att jag gav upp och åkte hem tidigare än beräknat. Tyvärr missade jag ju skymnings fisket. Men det regnade och blåste som fn när jag packade ihop och åkte hem.

En riktigt vild firre som började att hoppa och stångas i ytan så fort den kände kroken.

Ang. " Scud back Kräftan". Band några blyade på vanligt sätt så att kräftan gick med kroken nedåt. Men hade faktiskt inte mycket grönsaker på kroken ändå trots att jag fiskade lika botten nära som med den första varianten som gick med kroken uppåt. Fn vete varför? Fiskade ju av samma ställen som senast.

Som ni kan se på fotot så satt kroken fint i mungipan.

Nu ska jag duscha, äta och se till att bli varm igen!

Edit. Lägger in fotot på " Scudback Kräftan" igen så att ni ny tillkommna slipper att bläddra i min tråd här. Om någon tänker binda den? Gör klorna något kortare än som de är på flugan på fotot.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-08, 18:26.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Ett par negativa saker med foam kräftan jag upptäckte i dag när jag var och fiskade som gjorde den i stort sett oanvändbar var:

1. Foam stjärten. Fick flugan att rotera som en propeller och tvinna tafsen!

2. Hacklet. Tydligen för styvt. Tog bort stjärten men den vred sig runt i vattnet för det. Och jag misstänker att det Indiska tupp hacklet är boven i dramat. Hade tyvärr inget att klippa ned det med med mig.

Tips. Bind in 2 mjuka hackle spetsar eller ett cdc dun som stjärt i stället. Likaså ta cdc hackle eller skippa hacklet helt.
        Det kanske var för bra lyft i kroppsmatrialet. Tror du inte foamryggen räcker som lyft, så resten håller flugan på rätt köl ?

Kommentera

• Hmm, jag vet inte? Men det verkar troligt att foam stjärten fungerar som ett slags misslyckad spoiler eller något slags propeller blad rent av? Och att hacklet i mitten av varje lindning, gör att flugan välter över på rygg p.ga. för mycket vatten motstånd. Och sedan så fungerar nog foam ryggen.... troligen ihop med det rätt stora foam bröstet / huvudet så att de försöker räta upp flugan igen eftersom det är där den verkliga flyt kraften finns. Och då blir det rotation p.ga. konflikter mellan dessa krafter och material.

Det är iaf. min mycket amatör mässiga fysik teori.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-09, 10:19.

Kommentera

• Kräfta imitationen med foam stod på kustflugor lista, nu blir det med scud back, jag tror det kommer att fungera på HÖ också.
            Jag håller på ruta i mina gamla tidningar av Salmon & sea trout, jag kommer i håg en bild på en krabba imitation som ska bindas och vara med till HÖ säsongen.
            Jag återkommer med resultatet.

Kommentera

• Är säker på att en Kräft imitation kan intressera HÖ.

Ska bli spännande att se din krabba. Tips. Sådana där vita filt rundlar / möbel tassar som man sätter under stol och bords ben av litet större storlek borde bli fina krabb skal. Sedan så har du ju furry foam, som även är fint till nymfer och många andra slags flugor. Denna foam flyter inte när den har blivit blöt.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-09, 10:26.

Kommentera

• Det blev resultatet

Click image for larger version

Name:	telefon bilder 005.jpg
Views:	1
Size:	245,2 KB
ID:	1765040Click image for larger version

Name:	telefon bilder 006.jpg
Size:	299,7 KB
ID:	1765041Click image for larger version

Name:	telefon bilder 009.jpg
Size:	331,5 KB
ID:	1765042

Jag själv är nöjd med hur den ser ut, det bara kvar står se hur den beter sig i vattnet, men jag vet att jag hinner inte med provningen i de två kommande veckorna.

Kommentera

• Oj! Den såg nästan levande ut. Grymt bra bunden.

Får du inte HÖ på den där? Då är det något väldigt fel på fisken!

Ska bli spännande att höra fiske rapporten när du väl har testat den.

Kommentera

• Tack Jock, jag får vänta till säsongen har börjat.

Kommentera

• Kontrar med en Märl kräfta # 10 på böjd krok. En betydligt simplare fluga att binda än din Krabba.

Material.
                      ---------

Böjd krok # 10, 12 eller 14.

Brun bind tråd.

En bit medium bly eller koppar tråd.

En bit klar scud back.

Ett mjukt grizzly hackle. Där du tar bort alla strån på ena sidan av fjädern.

En bit mörk grått mohair garn. Man kan ju dubba med hår i samma färg som det ludna garnet också förstås. Men mohair garnet är ju betydligt mer lättarbetat.

Du får betydligt mer och oftast billigare sådant garn om du kikar i garn bodar och sytillbehörs affärer, än att köpa det som flug bindnings material.

Bind beskrivning.
                      ----------------

Linda förtyngningen från nere i böjen på kroken och nästan fram till krok ögat. Fixera metall tråden så att den inte sedan börjar att vrida sig på kroken.

Bind in scud back biten, garnet och hacklet en bra bit ned i krok böjen.

Gå sedan fram med bind tråden till krok ögat.

Linda kropps materialet så att det är tjockast på mitten av kroken och smalnar av åt båda hållen. Gå fram med kropps materialet till där hållaren hänger lås det med tråden och klipp bort överskottet.

Linda sedan grizzly hacklet i en gles spiral över kroppen med den nakna delen av fjäder skaftet mot kroppen.

Lås detta med tråden och klipp av ev. överskott. Gå sedan med tråden hela vägen bort till där du fäste in scud back biten.

Vik fram scud backen, ribba sedan skalet med några varv av bind tråden.

Klipp bort överskottet och gör sedan huvudet och avsluta flugan.

Frisera bort de mittersta hackle stråna under flugan så att du får ett upp och nedvänt "V" som ben profil.

Klart!

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-09, 14:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X