dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt första försök med Crayfish zonker på streamer krok #8. En riktig Kräft baby. Men de finns ju i alla storlekar i vattnet. Och jag vill att den ska var lätt hanterlig även på ett #5 spö.

Önskade att Kanin strimlorna hade varit en eller 2 nyanser mörkare än vad de var i verkligheten jämfört med handlarens foto. Men funkar säkert ändå.

Man behöver mörkt, röd bruna kanin strimlor, brun bind tråd, plast ögon typ Damsel eyes medium eller som i mitt fall 2 st 0.45 nylon lina bitar ihop lagda i spetsen på en smal käftad tång. ( 1 bit 0.45 skulle ge för små ögon ) Och sedan brända till ögon och därefter målade svarta med vattenfast tusch + ett par lager klar flug lack ovanpå för glansens skull.

Medium gummi ben. Bruna eller brun / svart spräckliga till antenner.

Litet medium bly eller koppar tråd för att hålla flugan på rätt köl. Den ska ju gå med krok spetsen uppåt så att man kan fiska den riktigt botten nära.

Det var material listan det.

Bind beskrivning:

1. Vik ihop en längre metall tråd till en slinga och bind in den straxt bakom krok ögat och uppe på kroken. "Kölen" ska inte räcka längre än till ca. halva kroken. Inte mer! Denna förtyngning ska hålla kroken på rätt köl med krok spetsen uppåt när man fiskar flugan. Lindar man bly eller koppar tråden på vanligt sätt? Då kommer flugan att gå med spetsen nedåt. Bly / koppar tråden, kan även fixeras med super lim om man känner för kladda med det?

Anledningen till att man inte ska förlänga metall tråd slingan längre än till max halva kroken är att flugan ska sjunka med stjärten först och ha huvudet / klorna pekande litet snett uppåt när man fiskar den.

2. Bind in en kanin strimla i början av krok böjen. Rotera sedan kroken så att den hamnar upp och ned.

3. Res upp håret på kanin strimlan och klipp ned det så att bara ca. 2 mm återstår.

4. Bind in gummi ( benen ) antennerna i detta fall. Klipp av dem i rätt längd.

5. Bind in ögonen. Och låt bind tråden hänga kvar bakom dessa.

6. Bind in 2 små bitar kanin på var sin sida av kroken, bakom ögonen som klor. Ska ha hår som bildar en spets när man fuktat dem. Man kan ju färga de ljusa skinn bitarna med brun tusch om den naturella färgen stör en?

7. Vira ett varv strimla framför ögonen och sedan mellan dem. Se upp så att du inte lindar in antennerna bara!

8. Fortsätt med strimlan så att du får en kropp så att den blir ganska tjock bakom ögonen ( tjockare än vad jag gjorde på fotot nedan ). Och sedan så att kroppen smalnar bort mot krok ögat.

9. Ribba med bind tråden. och lås det som är kvar av kanin strimlan uppe på kroken. Frisera tofsen så att den ser ut som en relativt flat, ganska tunn och solfjäder formad Kräft stjärt.

10. Avsluta flugan och lacka den.

Det här var min allra första Crayfish zonker och är väl inte så grann. Men övning ger färdighet. Och den ger er iaf. ett hum om hur denna fluga ska se ut? Nu är fotot taget med Crayfish zonkern upp och ned. Därför så slokar klorna och antennerna.

Här är även bind beskrivningen på Don's Killer rabbit för den som vill ha en bra höst och vår fluga?

Färgerna på kanin strimlorna kan varieras rätt mycket på den efter vad för färger som funkar bäst i dina hemma vatten? Men stjärten, bör man nog behålla som originalet.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-04, 14:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Är de granna Jock, så funkar de ju sällan

Kommentera

• Ligger något i det. Har sett rent ruskiga kreationer som fångat fisk på löpande band. T.ex. en kompis hade totat ihop rena jul granen på droger till streamer i lila och röd flash förra hösten. Vi andra fick knappt ett hugg. Medan han drog sina 2 fiskar snabbt och hade väl minst 2 - 3 hugg till. Jag hoppas att det var en engångs företeelse med den flugan. Så hiskelig var den.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-02, 19:11.

Kommentera

• Köpte mig ett par extremt naturtrogna nymfer en gång ( åtminstone i våra ögon ). Fick aldrig ett hugg på dem, trots mycket fisketid. Väldigt naturtrogna imitationer är väldigt fina att titta på, men enligt min erfarenhet passar de väl bäst sittandes i kepsen

Kommentera

• Man blir aldrig riktigt klok på fiskens reaktioner på flugorna du! Skumma karaktärer våra fen försedda vänner.

Kommentera

• [QUOTE=Jock Scott;775070]Mitt första försök med Crayfish zonker på streamer krok #8. En riktig Kräft baby. Men de finns ju i alla storlekar i vattnet. Och jag vill att den ska var lätt hanterlig även på ett #5 spö.

Önskade att Kanin strimlorna hade varit en eller 2 nyanser mörkare än vad de var i verkligheten jämfört med handlarens foto. Men funkar säkert ändå

Jag kan tänka mig om det kryper långsam på boten kan vara rätt så giftig.
              du har rätt om färgen, kräftorna i dammen ser lite röd bruna eller röd svarta tycker jag också.
              Den här flugan kan vara den hemliga vapnet på de varma sommar dagar som fisken verkar vara omöjligt.
              Kanon skapelse

Kommentera

• Tack!

Iaf. så verkar Crayfish zonkern fungera bra på bågen i USA + på Bass. Så vem vet? Är kanske en riktig hit för våra bågar och större Abborre också? Man kan ju göra bakkroppen så att den ser ledad ut som på den levande Kräftan genom att linda någon slags transparent plast remsa typ scud back, kant över kant på den delen av flugan.

Är ju ett fint material till Räkor och Märl kräftor också t.ex.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-03, 00:21.

Kommentera

• En utveckling av Crayfish zonkern. Nu med transparent scud back skal på röd brun poly garn kropp. Ribbad med brun bind tråd och ett par Indiska, mjuka tupp hackle spetsar som stjärt.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-04, 12:16.

Kommentera

• helt klart intressant fluga. Få se när man packar upp grejerna så får man binda upp några liknande varianter. Men som vanligt så måste jag självklart blanda in lite CDC i det hela
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Det blir bättre å bättre, när tänker du prova de? det rolig å se vilken av varianterna blir accepterad av fisken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X