dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En sak är klart, mojoman har fått en ny konkurrent i flugbindning konsten.
    Det ser mycket bra ut.
    Här är en bild på proportionen mellan olika delar av en fluga, speciellt när det gäller torr flugor.

Proportion Matching

D = G = Е = 2 x C = 2/3 B

F = H = 1 1/2 x C
    Click image for larger version

Name:	classicdryflyproportions-crop.jpg
Views:	1
Size:	53,8 KB
ID:	1765152

fint gjort.

Kommentera

• tack. nu kommer jag med en viktig fråga. om ni fick ta med er en nattslända och en dagsslända och en nymf ock en streamer vilka skulle det vara?

Kommentera

• Dagslända: Gul / grön Klinkhammer som Sjösand slända och Åsand slända imitation. Men tänk på att det finns en hel del olika dagsländor under sommar säsongen och beroende på var i landet man bor? En del dagsländor trivs dessutom i och vid strömmande vatten. Andra vid sjöar, dammar och tjärnar.

Som flugfiskare, är det viktigt att kunna litet entomologi. Dvs. insekts lära.

Här har du litet sådana lärdomar: http://www.rackelhanen.se/swe/entomolo.html

Har öre nymfen.

Orange Zonker.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-21, 21:24.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Delar av en beställning:
          Red Tag, torr, #14, Pheasant tail i #10 och 14, Haröra i #10 (amerikansk med thorax och allt) och #14 (guldhuvud), Superpuppa i #14, griffith gnats i #16, och husmaskar i #10.
          Ganska nöjd rent estetiskt med husmaskarna, men sen vet jag inte ett smack om hur fisken skulle se på saken... återstår helt enkelt att se.
          Jock och Mojo sitter säkert på en del bra tips om dom?

Name:	GRHE 10.jpg
Size:	152,2 KB
ID:	1765161Click image for larger version

Name:	Husmask 10.jpg
Size:	136,2 KB
ID:	1765162Click image for larger version

Name:	Husmask2.jpg
Size:	141,9 KB
ID:	1765163Click image for larger version

Name:	PT GRHE 14.jpg
Size:	153,0 KB
ID:	1765164Click image for larger version

Name:	PT10.jpg
Size:	135,2 KB
ID:	1765165Click image for larger version

Name:	RedTag.jpg
Size:	145,1 KB
ID:	1765166Click image for larger version

Name:	Superpuppa g gnat.jpg
Size:	142,3 KB
ID:	1765167
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• Det finns 5 huvudgrupper av dagsländor, har man imitationer av dessa så klarar man sig. Sandslända, simsländan, vassländan, forssländan och åsländan, alla dessa har olika storlekar och lever i olika miljöer. Sen kan det vara bra att ha nymfer och kläckare till alla dessa varianter.

Har skrivit lite kort om alla dagsländorna på min blogg
            http://mojosfiske.blogspot.se/2012/0...itationer.html

Vad gäller nattsländor så är det lite klurigare för det finns så många av dessa. Gäller bara att hitta favoriter av nattslände imitationer och ha stora till små imitationer. min största är ca 4cm och de minsta knappt 1 cm. Samt kompletera med lite larver husmaskar och puppor

Men skulle jag lista mina favvo flugor när det gäller nattslända skulle det bli mojo caddis (mojo sländan), dagslända skulle bli klinkhammer i brunt, nymf guldribbad haröra med guldskalle, streamer min egna tolkning av masken i brunt marabou eller nån av baitfishen jag ska binda imorgion om jag får hem materialet

- - - Uppdaterad - - -

intressant sätt att binda en husmask på, vad är det för material själva huset är gjort av ?
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Klart innovativt sätt att göra en husmask på. Du har vikt resten av påfågel herlen fram och tillbaka ett antal gånger för att bygga upp huset eller? Ett litet förslag: Precis bakom benen på husmasken. Bind in en liten stump gul eller gul / grön tunn chenille som är bränd till ett huvud i ena änden. Dvs. bind in denna chenille innan du börjar att bygga upp huset. Färga den brända biten brun eller svart och klar lacka det. Då får den mycket korta, gula biten chenille som återstår representera den lilla bit av husmask kroppen som brukar synas utanför huset.

Mycket fina flugor över huvud taget!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-23, 11:30.

Kommentera

• Undrar om någon här har kommit på ett enklare sätt att binda Masken på än det vanliga? Tips välkomnas!

Kommentera

• Tack tack!

Bränna och lacka chenille låter jobbigt.
                  Man kanske klarar sig med att göra tagen (det som nu är grönt floss) i brunsvart och nöja sig med en hint av en gul eller grön tuss dubbing sticka ut längst in bland "benen"?

Snabb beskrivning av den rådande designen:
                  Ta en bit blytråd tre gånger längre än krokskaftet, vik tre gånger och tvinna lite lätt. Bind fast på ovansidan av kroken. Bind en tag av floss (snorgrönt silkesfloss i det här fallet), bolla ihop ett eller två strång wing'n'flash och bind in, klipp av till ¨nån halvcentimeters längd.
                  Gör ett tunnt lager dubbing (oliv syntetdubbing i det här fallet) över kroppen för att täcka blyet.
                  Ta ett knippe fibrer från fasanstjärt, ca en centimeter brett kanske, bind in så att spetsarna blir benen, fördelade runt hela krokskaftet. Bind in glest längsmed skaftet, dra åt ordentligt med några varv framme vid huvudet, vik tillbaka resterna, och bind in glest även här, avsluta genom att rufsa upp "benen" så att dom spretar fint.

Jag ville ha nåt som gick snabbt att binda (4 minuter per fluga får nog anses helt ok), som var enkelt (inga särdeles komplicerade moment, och vanliga material, får jag nog erkänna), och som ser "bra" ut (dvs en sån fluga som fångar både fisk och fiskare ).
                  Dubbingkroppar har jag ju sett några stycken för husmask, har ju lusläst Sören Lindroths bok om nattsländor. Experimenterade lite med fasanfjäder mest för att få fram ett hus gjort av "kvistar", och för att det är så förbaskat roigt att experimentera.

Jock:
                  Angående masken, vilket sätt är det vanliga?
                  Jag har sneglat lite på Robert Lai-varianten (att hålla på och trä med koppartrådsöglor verkar besvärligt).
                  Jag ska rota runt lite, och se om jag hittar nåt spännande, annars får jag se om det går att förbättra det hela lite grann... Det borde gå att binda rätt enkelt.

Tillägg:
                  http://www.guidepool.eu/index.php?op...amer&Itemid=18 är den enklaste beskrivningen jag hittat hittills. Ska testa, men jag tror inte det går att förenkla alltför mycket.
                  Senast ändrad av Troll; 2012-11-23, 13:10.
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

• min tolkning av masken, men många av fiskarna är och nafsar på den men man missar huggen, tror att de hugger på svansen oftast. Men denna rackare gav mig PB på fjällröding i somras

Name:	12070028.jpg
Views:	2
Size:	426,0 KB
ID:	1765170Click image for larger version

Name:	12070030.jpg
Size:	387,4 KB
ID:	1765171Click image for larger version

Name:	12070031.jpg
Size:	785,4 KB
ID:	1765172Click image for larger version

Name:	12070032.jpg
Size:	861,3 KB
ID:	1765173
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Juste! Ja den där ser ju betydligt mer lättarbetad ut. Man kanske skulle klippa av den kroken vid böjen och super limma och skarva / knyta på ( med nål knuten på krok skaftet på streamer kroken ) en litet mindre krok med hjälp av en kort bit 0.40 nylon lina mellan krokarna så att man får kroknings egenskaperna längre ut i stjärten på flugan?

Exempel: Främre och fimpad krok = Streamer krok #8. Och den bakre en vanlig flug krok #10 eller 12.
                      Med denna slags bakre krok, så blir det ju ingen större extra vikt heller.

Eller varför inte som tub fluga rent av?
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-23, 18:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X