dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    helt klart intressant fluga. Få se när man packar upp grejerna så får man binda upp några liknande varianter. Men som vanligt så måste jag självklart blanda in lite CDC i det hela

Tackar!

Ja, jag har självt haft funderingar på cdc hackle som ben på den. Så varför inte pröva du med?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-05, 00:21.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
      Det blir bättre å bättre, när tänker du prova de? det rolig å se vilken av varianterna blir accepterad av fisken.
      Tack!

Jo, ska testa den senaste varianten iaf. i slutet av kommande vecka hade jag tänkt. Blir nog en av de 2 sista fiske tripperna jag har planerat för i år. Återkommer med hur den fungerade sedan.

Kommentera

• Flicksländanymf

Click image for larger version

Name:	IMG_20121105_154859.jpg
Views:	1
Size:	490,6 KB
ID:	1765024

Krok : Kamasan b170 # 12
        stjärt : Standard tubing olive med marabou igenomdraget.
        Kropp : Olive hardubbing
        ribb : Goldwire ultra
        Ögon : Bränd nylon
        Ben : Rapphöna

Kommentera

• Den där borde definitivt fånga fisk! Mycket grann imitation. Släng gärna på ett par svarta, lätta ögon också. Dessa förutom det slingrande sim sättet är ju Flickslände nymfens huvud karaktäristik.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-05, 19:01.

Kommentera

• Var till Björka dammen i dag. Nyfikenheten över denna fluga och fiske suget blev för stort helt enkelt.

Man kan säga så här om Crayfish zonkern:

Bågen i Björka gillade den sten hårt! Dvs. den senare versionen. 3 tappade och 2 fiskar på land + ett par nafs dessutom.

Men jag börjar att undra om inte den upp och nedvända kroken ger sämre kroknings förmåga? 2 av de tappade fiskarna släppte flugan bara efter ca 20 - 30 sekunders kamp. Den 3:e i gänget tappade fiskar var nog rätt stor. Ett kraftigt hugg och en tung dragning sedan kom tafsen tom tillbaka. Kan också ha varit en vind knut som försvagade 0.18 tafsen. Svårt att sia om det var detta? Eller helt enkelt att firren knäckte tafs spetsen? Ingen glidande knut var det iaf. Det som var kvar av tafs spetsen hade ingen "glid knorr" längst ut.

Men när det var rätt mörkt, så fick jag 2 fiskar på samma fluga med några minuters mellanrum. Denna nedan är på ca. 2 kg. Och sedan en straxt över kilot som tyvärr var ännu sämre avbildad p.ga. min rätt usla 3 megapixel mobil kamera och dess ursäkt till blixt. Så jag brydde mig inte om att ladda upp det fotot.

Kroken satt uppe i gommen på den mindre fisken och var rätt lätt att kroka av. Den större bågen satt bättre i sidan av munnen dock. Men jag undrar jag som sagt över detta med den upp och nedvända krokens, kroknings förmåga? Men helt klart undvek man att få med en hel del grönsaker i stället när man lät flugan smeka botten.

Detta foto är illa nog, trots att jag har kör det i bildbehandlings programmet.

Men det går iaf. att ana fisken i brus stormen från kameran.

16:30 gav jag upp. Då var händer och fingrar stel frusna. Blåste upp en bris en stund innan som inte gjorde temperaturen mildare precis heller.

Men nu blir det till att binda Crayfish zonkers så att det stänker om det!

Ska tillägga att flugan såg grymt giftig ut i vattnet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-05, 18:55.

Kommentera

• Härligt att din skapelse har fungerat så bra, att fem fiskar har godkänd den är en bra betyg till flugan.

Jag tror inte att upp å nedvända kroken ska ha nåt betydelse för krokningen däremot gapet på krokböjden och hur mycket av den är fylld med materialet kan påverka, nu man kan inte se på bilden hur krokböjden ser ut.

Jag är nyfiken på hur fiskade du flugan, nära boten antar jag men vilken lina? och hemtagning sätet?

Kommentera

• Ja, vad kan man annat säga än att man är fet nöjd med flugan. Och som du säger, så verkade ju bågen vara av samma mening.

Undrar det? Om kroken hamnar uppe i käften, och man får litet vinkel uppåt på tafsen / linan? Vilket ju är fallet till 99%. Då borde hävstångs verkan på det rätt långa streamer krok skaftet, påverka så att krok spetsen och hullingen pressas ut i stället för att som om kroken sitter nedtill i fisk munnen då snarare hävstångs verkan trycker in spets och hulling djupare i stället. Dessutom är fisken hårdare i munnen upptill.

Men sedan så får man ju dessutom ta med faktorn: Hur bra eller dåliga var egentligen mina mothugg på de fiskar som släppte? I ekvationen också.

Från krok böjen och fram till spetsen så fanns det inget material i vägen som skulle kunna ha försämrat kroknings förmågan tycker jag iaf.

Jag fiskade den på 2 olika sätt, båda intagnings metoderna fungerade faktiskt lika bra. Fiskade med en fast intermediate = 2.5 cm i sekunden sjunk hastighet. Men vilken sjunk lina som helst hade fungerat eftersom flugan fiskades som du gissade botten nära.

Metod 1: Ca. 15 - 20 cm långa och sakta drag med en mycket kort paus mellan dessa drag.

Metod 2: Ungefär 10 - 15 cm långa, snabba knyckar i en serie på 5 st med en kort paus mellan dessa serier.

Den sista metoden är mitt försök att imitera en skrämd kräftas rörelse mönster.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-06, 10:57.

Kommentera

• Intressant läsning jock. Kul att dina kräftor funkade så bra. Blev själv sugen på att binda upp några. Och prova. Men jag vet inte om det finns kräftor i de sjöar jag fiskar. Tråkigt nog så har isen lagt locket på här uppe så tror nog aldrig jag varit så less för vintern. Man skulle ha bott i varmare breddgrader den här årstiden så man fick vifta med flugspöt året runt

Kommentera

• provade att binda upp en jag med . tog foam som ryggsköld för att prova fiska den booby stil med sjunklina. hade dock inte något riktigt passande färg på materialet hemma men dubbade kroppen med en rödbrun hare. men vet inte riktigt hur denna kommer att gå i vattnet. krokböjen sitter framför klorna så tar fisken flugan bakirån så blir ju krokningen fel om du förstår hur jag menar ?

Click image for larger version

Name:	20121106_134235_edit0_Black.jpg
Views:	1
Size:	150,7 KB
ID:	1765027

Kommentera

• Ursprungligen postat av Pöla Visa inlägg
                      Intressant läsning jock. Kul att dina kräftor funkade så bra. Blev själv sugen på att binda upp några. Och prova. Men jag vet inte om det finns kräftor i de sjöar jag fiskar. Tråkigt nog så har isen lagt locket på här uppe så tror nog aldrig jag varit så less för vintern. Man skulle ha bott i varmare breddgrader den här årstiden så man fick vifta med flugspöt året runt
                      Tackar!

Att döma av nedan så fick du ju ihop en riktigt bra imitation. Tror att även om det nu inte finns kräftor i de sjöar du brukar fiska i. Så är nog utseendet och rörelsen i flugan ändå tillräckligt intressant för att fisken ska pröva att smaka på den.

Det finns ju en massa flugor som ser ut som de kommer från en avlägsen planet men fångar bra med fisk ändå. Så varför skulle din kräfta vara sämre? Och det är ju trots allt roligare att fiska med en imitation än med ett fantasi foster.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-06, 14:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X