dagens fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dagens fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blöt ner den noga.

Om det är masken t.ex. så håll den under vattnet och dra ut luften eller vrid ur den lite försiktigt under vattnet. Då brukar det funka för min del iaf. Annars så brukar det mer eller mindre lösa sig själv efter ett par kast.
    Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
    Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
      tack för hjälpen men gör tafsen att flugan börjar skjunka ??? jag har provat olika huvuden men jag får dem inte att skjunka i hand fatet. jag är 13år och har haft mina bind grejor i två månader unefär.

TIPS

ta kedjan från nyckel ringen (ibland finns det en kedja på nyckelringen) ock klipp av två o två kulor från kedjan då får ni jåtte bra ögon till streamern!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Beror ju litet på VAD för slags tafs du kör med? Vanlig nylon eller fluor carbon tafs gör ju inte så mycket för att hjälpa till att få flugan att sjunka. Men det finns ju sjunk, poly och flät tafs som gör det. Sådana tafsar finns ju precis som själva flug linan i allt från flytande varianter till olika hastigheter på sjunk förmågan.

Tack för tipset. Det är ju samma sak som man gör med s.k. kulkätting.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-19, 12:20.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• tack för tipsen var kan jag köpa bra tafsar?

Kommentera

• Varsågod.

flugor.se har ju Sameo 9 fot nylon tafsar som är bra och hyfsat billiga. Om du vill ha en sådan slags tafs dvs.? Och de har också poly tafsar för 99:- st. Skriv bara: tafs i produkt sök rutan hos flugor.se

Poly tafsar är ju dyra men de har den fördelen att du bara knyter på ca. 1 m nylon lina i ringen i ändan av poly tafsen som tafs spets. ( 0.18 är en bra all around grovlek till Regnbågen, Harren, Rödingen och Öringen. Och 0.16 eller 0.15 tafs spets till de små flugorna = # 16 och # 18 flugor och för skygg fisk ). Dvs. att du inte minskar längden på en poly tafs allt eftersom du byter fluga och klipper av tafs spetsen, vilket händer på nylon och fluor carbon tafsar när man har bytt flugor ett antal gånger. Då tvingas man att antingen att skarva på en ny spets eller helt enkelt byta hela tafsen. Man slipper ju detta på en poly tafs. I stället så knyter man ju bara dit en ny bit nylon lina när spetsen har blivit allt för kort. Men å andra sidan så bör du ju ha en flyt och en slags sjunk poly tafs i fall man väljer den typen? Detta beroende på om du fiskar torr fluga eller nymf ytligt? Eller nymfer och streamers litet djupare?

En liten nackdel med poly tafs är att man tvingas byta både tafs och fluga om man vill byta från ytligt fiske till djupare eller tvärt om. Med en nylon tafs, så byter man ju bara själva flugan.

Och vill man komma djupare ned än 2 1/2 m? 9 fot = 2.6 m vilket är en standard längd på flug tafs. Då är definitivt en sjunk lina och en vanlig 9 fot nylon tafs att föredra.

Med en flyt lina....Oavsett om du har sjunk tafs? Så kommer du ju bara ned så djupt som tafsen är lång.

Man kan heller inte göra en flug tafs hur lång som helst. Då blir den rent omöjlig att hantera när du kastar bland annat. En 12 fot ( ca. 3.6 m ) lång tafs är nog gränsen för en vettig tafs längd.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-19, 13:17.

Kommentera

• tack finns det att bara köpa rent poly tafsmaterial(inte taperad)

Kommentera

• Det vet jag inte. Kan tänkas att killarna som sysslar mycket med spinn fiske kan tipsa dig om det finns? testa med " ljugar bänken" längre upp i forum listan.

Men jag anar att du kanske tänker att du ska kunna komma undan litet billigare genom att köpa otaperat material i så fall? Men att köpa en spole rak poly OM sådant nu finns? Lär säkert bli betydligt dyrare än att köpa ett par färdiga tafsar.

Hur du än gör? Så måste flug tafsen vara taperad. Annars sträcker den inte ut som den ska, utan i stället så landar den som en trasslig nudel på ytan.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-19, 13:48.

Kommentera

• ok tack för hjälpen. vad är de mäst efektiva flugorna till regnbåge, öring och harr?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Linus ÖRING Visa inlägg
                  ok tack för hjälpen. vad är de mäst efektiva flugorna till regnbåge, öring och harr?
                  Den frågan är svår att svara på eftersom det varierar mycke från vatten till vatten. Ett ställe kanske europa 12 fungerar bäst och sen på nästa ställe är det wooly bugger som fungerar bäst.

Du kan lätt göra egna tafsar av vanlig nylon lina, det blir inte perfekt men det fungerar som nödlösning. När jag började flugfiska använde jag vanlig nylon lina till tafs i olika tjocklek.

0.8m 0.35
                  0.8m 0.30
                  0.8m 0.25
                  0.8m 0.20

skarva ihop dessa med blodknuten så får du en taperad tafs. Köper du en spole av varje sort, har tafsmaterial så det räcker ett bra tag
                  Senast ändrad av mojoman; 2012-11-19, 14:53.
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• tack men vilka är de vanligaste mest efektiva flugorna?

Kommentera

• Bra all around flugor för Regnbåge, Harr och Öring:

Torrflugor:

Black Gnat. # 12, 14 och 16. Alternativt svart Klinkhammer.

Blue Dun. # 14 och 16. Imiterar de mindre blå / grå dagsländorna av familjen Baetis.

Brun F - Fly. # 12, 14 och 16.

Griffiths Gnat = Fjädermygga. # 14, 16 och 18.

E 12. Nattslända. # 12 och 14.

Gul / grön klinkhammer. # 12. Sjösand slända + Åsand slända imitation.

Super puppan. # 12, och 14. Nattslände kläckare. Bästa färgerna är svart bröst och gul bak kropp med svart hackle. Och den med brunt bröst med creme' bak kropp och brunt hackle.

Foam skalbagge. # 12 och 14. T.ex svart rygg sköld och gul eller grå kropp med svart eller brunt hackle.

Myra. Svarta och röd / bruna varianter. # 14 och 16.

Geting. # 12 och 14.

Streaking Caddis. Nattslända. #12 och 14.

Red Tag. #12, 14 och 16.

Nymfer:

Haröre nymfen. Egentligen: Golden Ribbed Hares Ear nymph. #12, 14 och 16.

Black and Peacock spider. # 12, 14 och 16.

Pheasant Tail nymph. # 12, 14 och 16.

Montana nymfen. # 8 och 10.

Black Martinez. Samma storlekar om Montana nymfen.

Prince nymfen. # 10, 12 och 14.

Husmask ( Nattslände larv ) #10 och 12.

Nattslände puppa. # 12 och 14.

Fjädermygg puppa. ( Buzzer nymph ). # 14 och 16.

Flickslände nymf. # 12.

Någon gul / grön nymf. Imitation av Sjösand sländans och Åsand sländans nymfer. # 12.

Någon mindre helt svart nymf. # 14 och 16.

Streamers, finns det ju ett helt gäng som är bra.

Här har du en bra sida för div. flug mönster: http://www.rackelhanen.se/swe/page16.html
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-11-19, 19:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X