PANIK, har bundit sönder städet =( !!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PANIK, har bundit sönder städet =( !!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• PANIK, har bundit sönder städet =( !!!!!

Nu kom den dagen jag har väntat på, mitt bindstäd havererade. Köpt lite foam o binderiet har varit i full fart, byte av nål mellan stor, medium och liten samt ett gäng krokar där till. Squreeeeeeekkkkk !!!! Armen som som drar åt chucken kärva till och brickan som ligger under den gav vika . Så nu fungerar den inte längre. Dags för en uppgradering, gamla städet fick jag i kittet jag köpte före sommaren kostar 129kr så ingen fara där.

Vad har ni för rekommendationer ? Som sagt har börjat om från scratch och alla flugor skall bindas nu under vintern, har räknat fram att de kommer bli runt 260-280 flugor (ca20st helt klara). Vill inte lägga ut en förmögenhet på ett superstäd men vill gärna ha ett som håller några år. gärna med rotation men ej nödvändigt.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Aj fn! Ja det var ju inte kul det.

O.k. här är ett par förslag:

Eller det städ jag kör med: http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1071
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-23, 21:43.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

har kikat på griffin spider, men är lite skeptisk till konstruktionen, ser inte så stabil ut. Men få se om butikerna i området har en så man får känna på den. Annars får man väl hosta upp lite extra cash och investera i ett städ som håller livet ut.........man får jaga vidare. Hur har ditt städ fungerat ? Håller käftarna utan att deformeras med åren ?
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

kan rekommendera mistpool, dom är grymt lätta att ha å göra med sen så har Jock Scott redan listat dom städ man kan tänkas behöva
        Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Har bundit sönder 2 stycken städ. Ett som du får med i nybörjar kitet och ett som jag gjort själv. Den sista sprack i lödningarna samt att sprintarna vek sig.
          Så jag kommer behöva ett nytt själv men kommer kolla på lite mer robusta saker.

Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            har kikat på griffin spider, men är lite skeptisk till konstruktionen, ser inte så stabil ut. Men få se om butikerna i området har en så man får känna på den. Annars får man väl hosta upp lite extra cash och investera i ett städ som håller livet ut.........man får jaga vidare. Hur har ditt städ fungerat ? Håller käftarna utan att deformeras med åren ?
            Jag tror inte att du behöver oroa dig för Spider städets konstruktion. "Knaspeter" här köpte ett sådant för över ett år sedan. Och många flugor har bundits på det under tiden kan jag lova. Han har varit väldigt produktiv. Likaså är det 2 killar på Edge forumet som har bundit på det ett tag nu. Och de har då inte klagat.

Ang. Renzetti städet och käftarna, så har jag bara hunnit binda en 60 - 70 flugor på det än. Så hur käftarna håller i längden? Det kan jag inte uttala mig om.

Men det är ju kvalitativt samma som de dyrare Renzetti städen fast minus true rotation och en del finesser. Och det märket tillhör de bättre. Så jag räknar med att det ska hålla de närmsta 10 - 15 åren iaf. Men det är klart, man kan ju aldrig gardera sig mot måndags exemplar när det gäller mass producerade saker. Men än så länge så funkar det klock rent och katt mjukt att ställa in iaf. Behövs mycket liten kraft för att spänna fast kroken ordentligt. Och likaså är lås ratten för rotationen lätt jobbad.

Men ska man binda Lax och HÖ + Gädd flugor? Då ska man nog hellre kika på ett vettigt true rotation städ typ Spider t.ex.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 10:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
              kan rekommendera mistpool, dom är grymt lätta att ha å göra med sen så har Jock Scott redan listat dom städ man kan tänkas behöva
              De hade listat ett något dyrare Griffin städ också = 1300:- med snabb låsning av kroken (CAM). Men det var slut i lagret. Så då brydde jag mig inte om att länka till det. Mistpool, har bra priser på det mesta måste jag säga.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 10:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Maki-Lures Visa inlägg
                Har bundit sönder 2 stycken städ. Ett som du får med i nybörjar kitet och ett som jag gjort själv. Den sista sprack i lödningarna samt att sprintarna vek sig.
                Så jag kommer behöva ett nytt själv men kommer kolla på lite mer robusta saker.

Anders
                Kolla följande märken:

Anvil
                Dynaking
                Griffin
                HMH
                Regal
                Renzetti
                Tiemco

Kan aldrig gå helt fel med städ från någon av dessa tillverkare. Men inget av dessa märken är direkt billiga. Griffin, Odyssey Spider är nog det billigaste.
                Sedan börjar vi snacka priser från 1300:- - 5000:- Men för någonstans mellan 1300:- - 2000:- kan du hitta en hel del vettiga städ om man räknar bort Spider städet då.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-24, 11:04.

Kommentera

Kommer nog vänta till nästa löning och köpa ett lite dyrare städ med true rotation. Bättre ha ett städ med true rotation än att inte ha det. Då slipper man tänka på det i framtiden.

Kommentera

Det gör du nog klokt i. Då har du ett städ med alla de möjligheter du tänkas kan behöva.
                    Men för den skull behöver du ju inte köpa något värsting städ.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-10-25, 21:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X