PANIK, har bundit sönder städet =( !!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PANIK, har bundit sönder städet =( !!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hmm, det finns inte mycket alls skrivet om Jan Tvrdek städ. Så jag skulle ta en funderare över om jag vore dig? Om det inte trots allt är bättre att köpa ett Anvil Atlas, Mongoose eller detta Renzetti städ http://www.lakelandflytying.com/2379..._traveler.aspx i stället? Om du ska ut med den typen av peng på ett städ.

Renzetti i allmänhet och deras Traveller städ i synnerhet har ett mycket gott rykte.

Har ju också samma CAM, snabb låsning av kroken som Regal, Regent och Mongoose städet.

Och som hel nöjd ägare till deras billigaste städ, Apprentice. Så kan jag bara säga att Renzettis grejor är kvalitet.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-01, 14:15.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

blaaaah bli inte klok på detta med bindstäd........svårt o välja......behövs true rotation eller inte....har bundit alla flugor hittils utan snurr....enda gången jag kan tänka mig i mitt fall o behöva det är när man gör streakin caddis och goddard caddis.............velar fram och tillbaka nu

Beslutsångest......................
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ska försöka hjälpa dig litet i besluts fattandet.

Visst, du klarar dig bra med ett icke, tru rotation städ om du kan leva med att flugan inte kommer exakt rakt horisontellt när du vevar över den på rygg? Och en viss bot finns det ju i att justera vinkeln på städets chuck med mindre vinkel uppåt och istället justera städet i höjd led. Jag har i går kväll ställt in mitt icke true rotation städ så att chucken nästan är rakt horisontellt inställd. Och det minskar ju "fel vinkeln" när jag flippar över kroken på rygg.

Dock inte helt eftersom du inte har en vinklad "hals" på chucken a la true rotation.

Jag tycker inte att Streaking och Goddards Caddis är besvärliga att göra på mitt städ.

Å andra sidan, så kommer ju alltid ett true rotation städ att vara en aning mer lätt arbetat när du har en fluga som innehåller mycket detaljer och material. Likaså är ju ett true rotation städ nästan ett måste om man binder Lax flugor.....Och i synnerhet de full dressade, klassiska varianterna.

Man kan även säga att har du bundit på ett icke true rotation förut? Då kommer du p.ga. vanan att binda på ett sådant att inte sakna ett true rotation alls.

Det var det jag kalkylerade med när jag gick från Regent städet till Apprentice.
        Det jag i huvudsak var intresserad av var kvalitet för en vettig peng.

Edit.

Sedan får man ju förstås inte med allt extra godis om du köper ett enklare non true rotation städ heller.

Men kvalitets kontrollen är ju fortfarande den samma som för de dyrare varianterna om du köper ett budget städ från topp märkena.

Här är några bra icke true rotation städ:

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.

Och så Rolls Royce märket no1:

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.

Lägger på kul även in Dynaking Trekker. Grymt True rotation till ett mycket bra pris här.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-01, 18:36.

Kommentera

låter vettigt det du skriver, men det skulle va trevligt att ha en platta man kan fästa städet i om man åker iväg o skulle behöva binda nån liten imitation. Den du använder har man sneglat lite på men saknar just bordsplattan.
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Jo, det är ju klart att ska du även ha det som rese städ? Då ska du ju ha ett med platta.

Då har du ju Renzetti Traveller som jag länkade till litet längre upp i tråden. Eller Anvil Apex och inte minst Dynaking städen.

Kommentera

Hmm, kom att tänka på det..... Jag ska ta och kolla med en butik som säljer Regent, mässing och trä bords plattor. Om någon av dessa möjligen även passar Renzetti Apprentice städet?

Vore toppen det. För mässings plattan, kostar 225:- Och trä dito 195:-

Förhoppningsvis, så kan jag ge besked i morgon.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-01, 18:54.

Kommentera

Angående bordsplatta, köp en tung. En i trä känns som den kommer att tippa om du drar för hårt.
                Nu vet jag inte vad du räknar med resestäd men ska du binda ute i naturen så finns det skruvar, typ korkskruv att fästa städet i.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

När jag såg det priset för ett Dynaking Trekker så var det inte utan att man blev ganska sugen på ett.

Kommentera

griffin städ blir det inte iaf. tittade på en film om städet mongoose och gillade inte alls det man såg. Kika runt 4:04 in i filmen ser ut som axeln glappar när han drar i kroken =( Såg även nått annat klipp där ägaren till städet hade moddat axeln för att slippa glapp

http://www.youtube.com/watch?v=ccU7p...eature=related problem 2 med griffin städ

Synd så nära att man ville köpa ett =(

Kommentera

Ja, det var ju ingen kul grej att få reda på! Trodde verkligen att Griffin (Mongoose) var bättre än så? I synnerhet som Spider städet tycks vara problem fritt. En aning snålt och små slarvigt att använda en nylon bricka mellan chuck och axeln tycker jag. Där, finns det långt hållbarare lösningar som funkar lika mjukt.

Men det är ju iaf bättre att få reda på det nu än när du självt köpt det. Där kom du tydligen undan med blotta förskräckelsen. Puh!

Ska du "play it safe" Då ska du nog kika på något av Dynaking's eller Renzetti's städ. Där skulle jag bli otroligt förvånad om du får några problem med något av dem? Dynaking Trekker, är förvisso ett rese städ. Men eftersom alla Dynakings städ är byggda som en tanks, så väger det en del trots allt.

Jag har ännu inte fått svar på om de där Regent plattorna för Renzetti Apprentice passar? Hoppas att det gör det! För själva Apprentice städet är lätt och perfekt att ta med sig.

Edit. Den där killen som snackar om Spider städet tycker jag verkar vara en aning flummig och över petig. Jag lyssar hellre till vad de tre ägare jag känner säger som har detta städ. Och de har som sagt inte haft några klagomål alls.

Det där killen moddade med bind tråd och olja, lär ju bara hålla ett kort tag.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-02, 21:16.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jock Scott, 2011-09-18, 11:40
                      1 svar
                      1 320 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg SharkGirl  
                      Arbetar...
                      X