Leadcore knyter du i ett lekande som du monterar på leadcoren. Personligen använder jag leadcore som är ca en meter lång.
Öööh, safety rigs eller? Självklart har man lekande eller easy clips eller en beteshake i änden till tafsen men den andra änden ska skarvas till linan med så liten knut som möjligt. Jag kör oftast den som rekommenderas av ESP's lead core förpackningar. Annars kan man köra loop-to-loop, alltså lead corens splice-ögla genom en överhandsloop på huvudlinan, eller så kan man använda någon pålitlig skarvknut.
Längd är väl helt valfritt, jag kör mellan 1-1,5 meter.
Leadcore är lite vanskligt i vissa lägen. Man får nog vara medveten om att kroktafsens styrka inte bör överskrida huvudlinans. Vid ett förargligt linbrott vill man ju givetvis att fisken enbart har krok och minsta möjliga tafs i munnen, inte krok, kroktafs, sänke samt 1,5 meter leadcore...
Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Här finner du en bild på Moors knut, i mina ögon den bästa till leadcore.
Ja, den är fin! Men det finns många som använder färdigsplicade leaders och då är det ju bara att knyta fast huvudlinan med någon vanlig pålitlig knut. (Nämndes ju även vid länken).
Fördelen med Moors knut är att rubber beads har lite lättare att passera över knuten, och man slipper risken att splicing-öglan ska gå upp.
Leadcore är lite vanskligt i vissa lägen. Man får nog vara medveten om att kroktafsens styrka inte bör överskrida huvudlinans. Vid ett förargligt linbrott vill man ju givetvis att fisken enbart har krok och minsta möjliga tafs i munnen, inte krok, kroktafs, sänke samt 1,5 meter leadcore...
Det allra säkraste är att använda kombi-riggar, där tafsmaterialet närmast kroken har lägst brottsstyrka. Då får fisken bara krok och ett par centimeter tafs i munnen.
Det allra säkraste är att använda kombi-riggar, där tafsmaterialet närmast kroken har lägst brottsstyrka. Då får fisken bara krok och ett par centimeter tafs i munnen.
Exakt, lysande då att jag utesluande fiskar med kombirig
Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...
Har några frågor om leadcore: Hur fäster man den till huvudlinan och hur många meter brukar man använda framför tacklet? Tacksam för svar.
Vänliga Hälsenor Ricki
Hej Ricki; Backingen i botten på rullen brukar man ofta knyta till leadcorelinan med en dubbel UniKnot (dubbel tubknut). Mellan leadcorelinan och tafsen brukar man ha ett kullagerlekande med lödda ringar. Båda linorna fäster du bäst och starkast till kullagerlekandet med Palomarknutar. Tafsens längd och grovlek kan du dimensionera efter leadcorelinans brottstyrka och den fiskart du är ute efter att fånga. Leadcorelinan används normalt vid djuptrolling men man kan även använda en kortare bit leadcorelina som sjunklina vid flugfiske efter lax. Leadcorelinan är oftast i längder på 100 yard (ca 93 m) eller 200 yd och finns i 27, 45 och 60 lbs brottstyrkor. Linan har en ny färg vid var 10:e yd (9,3 m) för att du ska veta hur många färger, dvs hur många meter lina du släppt ut från rullen och för att du ska veta hur djupt ditt bete går vid trolling. När man trollar med leadcorelina har man normalt en riktigt stor havsfiskerulle som PENN 6/0 SENATOR HI-GEAR eller PENN MASTER MARINER 349HC eller någon annan multirulle i samma storleksklass.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Jag är ingen karpfiskare utan använder leadcorelina vid djuptrolling efter olika fiskarter. Ds.
Kommentera