Stinger/Tackelproblem på Bigtail Grub - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stinger/Tackelproblem på Bigtail Grub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stinger/Tackelproblem på Bigtail Grub

    Hej!

    Jag är helt grön på det här och kan vara helt ute och cykla nu men nu kör vi, gör jag bort mig så gör jag :P

    Jag har införskaffat mig lite gummibeten för att bredda vyerna lite, bl.a. lite McRubber och BigTail Grub.

    Har gjort egna tackel med shallowskruven, 60lbs wire, 9mm ringar, spikes, "super rolling lekande" och 2/0 krokar bifogar bild på hur det ser ut. Har päronsänke på för att variera djup och gång.

    När jag fiskar med Bigtail Grub och Mcrubber jr så "rullar" betet runt, roterar runt, samtidigt som det utöver det ser ut och ha en fin gång, men det kan väl knappast vara lämpligt att ha krokarna rätt upp ibland?
    Gången på Big McRubber och McRubbern verkar vara okej dock... Mindre känsliga?

    Så min fråga är vad jag har gjort för fel, sitter skruven snett, fel längd på wire, ska man inte ha ett super rolling lekande? Är problemet att jag kör med en Titanium no kink tafs?

    Jag är totalt grön på detta men kändes inte rätt att fortsätta med det så jag fick stå och slå med en Buster istället resten av passet :p

    Tack för hjälpen, ni är alla guld värda!

    Mvh Kalle

    Click image for larger version

Name:	IMG_0561.jpg
Views:	1
Size:	595,6 KB
ID:	1833719Click image for larger version

Name:	IMG_0562.jpg
Views:	1
Size:	607,0 KB
ID:	1833720

  • #2
    Ja, jag kan försöka. Dom du har på bilden har väl kroppen ganska rund profil? Alla mina gummibeten med shallowskruv har en tendens till att rulla runt(helvarv, att ett bete rullar utan helvarv kan ju vara en bra gång..). Laborerar en lite med krokarna brukar det ordna sej. Har du provat bara låta krokarna hänga löst i spikesen?
    Sätt annars ett litet päronsänke i första ringen alternativt klämma ett "vanligt" sänke i wiren, försiktigt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
      Ja, jag kan försöka. Dom du har på bilden har väl kroppen ganska rund profil? Alla mina gummibeten med shallowskruv har en tendens till att rulla runt(helvarv, att ett bete rullar utan helvarv kan ju vara en bra gång..). Laborerar en lite med krokarna brukar det ordna sej. Har du provat bara låta krokarna hänga löst i spikesen?
      Sätt annars ett litet päronsänke i första ringen alternativt klämma ett "vanligt" sänke i wiren, försiktigt.
      Ja, det stämmer, Grub'en har väldigt rund form. Försvinner tendensen att de rullar med jigghuvuden för dig?

      Visst för gångens skull kanske det är bra med rullning, jag vet inte, men risken att den missar krokarna är nog större.

      Har testat att ha krokarna löst, tror inte jag testade päronbly på just denna. Ska testa och se om man kan få balans med att flytta krokarna nästa gång jag är ute

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kalle.h8 Visa inlägg
        Ja, det stämmer, Grub'en har väldigt rund form. Försvinner tendensen att de rullar med jigghuvuden för dig?
        Nja, beror lite på vilket gummi jag fiskar med. Dom (få) jag har skalle på har jag 7g's skalle på. Föredrar päron. Smidigare o rigga om om jag vill ner lite.

        Ursprungligen postat av Kalle.h8 Visa inlägg
        Visst för gångens skull kanske det är bra med rullning, jag vet inte, men risken att den missar krokarna är nog större.
        Nåra gummin har ju en viss naturligt rullande/vaggande gång.

        Ursprungligen postat av Kalle.h8 Visa inlägg
        Har testat att ha krokarna löst, tror inte jag testade päronbly på just denna. Ska testa och se om man kan få balans med att flytta krokarna nästa gång jag är ute
        Jag kör biltemas päronbly. Sån "blandask" där finns väldigt små och jiggen är nästan shallow ändå men mer stabil.
        Ska tillägga att någon säkert kan komma med bättre input. Är själv rätt grön på det här:-)

        Kommentera


        • #5
          En annan möjlighet är att du sätter krokarna lite "kort" så att när du spänner linan böjer du betet, då snurrar det. Ytterligare en variant är en för styv wire som är böjd, det böjer också betet och sätter snurr.

          Med två krokar på spikes under riggande med tuf line mjuk wire går mina bra.
          Anders @ gäddfiske.se

          Kommentera


          • #6
            Jag kör med berkleys 30lbs wire. Mina mcrubber snurrar inte,kör med 7g päronsänke o 1/0 krok. Tar ja bort sänket snurrar den pga de lätta krokarna. Så jag ska köpa 2/0-3/0. Ang gruben så hade jag testat med jiggskalle då ja tycker de minska risken för att de ska snurra.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

            Kommentera


            • #7
              Större krokar.. 3/0 ger lite mer vikt på buken

              Kommentera


              • #8
                Det går nog åt lite större krokar än 1.0, owner 41 2.0 funkar.
                Anders @ gäddfiske.se

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                4 svar
                222 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                0 svar
                120 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                6 svar
                323 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nephilim  
                Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                5 svar
                233 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Villespinn91  
                Arbetar...
                X