PVA strings - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PVA strings

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • PVA strings

    När man använder PVA strings, är det bara att trä på boilies på stringen och knyta den på kroken? Eller behöver man ha något mellan boiliesarna för att stringen skall smälta?
    Bloggen | Portfolio

  • #2
    Jag lyckades ju göra årets grej det året vi var ute med klassen och fiskade karp när jag gick i gymnasiet.

    Vi satt i kroppkärr och fiskade karp med halvklass och vi satt från EM till sent på kvällen.

    Jag gjorde en stringer och rodde ut betet och mäsk med gummibåt.

    Efter en hel kvälls fiskande (ingen i klassen fick något det passet) så vevade jag upp och märkte till min stora förskräckelse att stringern inte hade smällt nånting alls.

    Mina klasskompisar snackade om något om att boilisarna kanske satt för tätt, men det borde inte påverka eftersom knuten som satt vid krokböjen ändå borde smält...



    Det gjorde att jag antagligen aldrig mer kommer att våga använda pva stringer.


    Däremot använder jag PVApåsar och det har funkat utmärkt Jag vill införskaffa Funnel Web också

    Kommentera


    • #3
      Trä på boilies hur du vill, den ska alltid smälta!

      Testa gärna pva-materialet med munnen eller i strandkanten för att se hur det beter sig. Olika märken har olika upplösningstid och i kallt vatten löser inte alla upp sig förrän efter riktigt lång tid...

      Kör på bara, men om du är osäker så testa på plats!
      Gädda, karp och sutare... all the way!


      Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

      Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

      Kommentera


      • #4
        @Sg
        jag har hört att detta brukar hända. Har läst en lösning för det nånstans en gång men kommer inte ihåg. Man ska sätta något mellan boiliesarna, kommer inte ihåg vad bara. Har inte sett något i PVA väg som går bra att sätta där..
        Bloggen | Portfolio

        Kommentera


        • #5
          Problem kan ibland uppstå om betena sitter för tätt och "limmas ihop" av vattnet så att vattnet aldrig når själva stringern. Detta är främst då man kastar ut tacklet dock. Jag kör pva-tape till mina stringers om så är, lättare att gör en ordentlig knut mellan varje boilie för att motverka fenomenet.. Funnel web is the shit!
          Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

          Kommentera


          • #6
            Jag har haft samma problem med vävd pva-tape men jag har fått för mig att det var pga att jag hade gjorde dem i förväg så att de hunnit bli impregnerade innan de hamnade i vattnet...funkade bra när jag gjorde nya

            Kommentera


            • #7
              Knyt knutar så du får lite mellanrum mellan boilisarna, testa hemma i kallt och ca: 20gr. vatten så vet du hur det funkar när du väl ska anv. det.

              Mvh/Henrik

              Kommentera


              • #8
                om boiliena sitter för tät så smälter inte pvan helt enkelt

                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

                Kommentera


                • #9
                  http://www.fiskesnack.com/fotogaller...d=11&sort=date

                  ser ut som carpoholic föredrar mellan rum mellan boiliena

                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Om man använder tape istället för tråd så går det bra. Då glider inte betet i utkastet och "mellan rum" (vad nu det rummet kan tänkas vara) kan skapas efter tycke och smak.
                    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
                    4 svar
                    222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
                    0 svar
                    121 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
                    6 svar
                    323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Arbetar...
                    X