Tokyo rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tokyo rigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Julle68
    replied
    Det är stor skillnad, om man fiska med Jika rig om man jämför med Link-head. Om man fastnar 10 ggr med link-head , så fastnar man 2 ggr med Jika rig och oftast lyckas man att snärta bort botten nappet. spelar ingen roll på vilken forn sänket har. Men tungsten är lite bättre pga sänket blir mindre och har svårare att fastna.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Ytterligare en mera flexibel variant är att modda en freerig- med flötestopp ovanför sänket. Freerig sänken är vanliga stavsänken.
    Drar du stoppen hela vägen ner till kroken så är det låst som en Jika.
    Eller varför krångla till det så mycket? Du kan hänga sänket i en snap tillsammas med kroken
    Jag kör mycket Link-head och tycker det funkar bra men man fastnar i bland i stenig botten och tar med viss växtlighet. Undrar om Jika rig är markant bättre i det avseende och om det gäller även med stavsänken eller om det måste vara det dyra droppformade originalet, helst i tungsten?

    Open swivel ger ju ett smutt intryck men ett litet beteslås för krok/sänke gör det klart smidigare att byta krok/bete eller vikt.
    Senast ändrad av anteman; 2023-01-29, 16:47.

    Lämna en kommentar:


  • Digge
    replied
    Ni som använder Decoy Open Swivel. Vilken storlek kör ni på? (Abborre)

    Tackar

    Lämna en kommentar:


  • Julle68
    replied
    Använder https://fish-candy.de/wp-content/upl...08/N838_D2.jpg som jag snapar fast i fastach clipset.

    Lämna en kommentar:


  • Utter
    replied
    Ytterligare en mera flexibel variant är att modda en freerig- med flötestopp ovanför sänket. Freerig sänken är vanliga stavsänken.
    Drar du stoppen hela vägen ner till kroken så är det låst som en Jika.
    Eller varför krångla till det så mycket? Du kan hänga sänket i en snap tillsammas med kroken

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Bassmania Visa inlägg
    Benjamin, var har du skaffat dom där lekande som ena änden är öppen på? hittar inte dom när jag letar på nätet.
    Och vilken storlek rekommenderas på kroken?
    ja Jika riggen ser intressantare ut =)
    De kallas Decoy Open Swivel. Mina är beställda från Japan, men jag vet att Stockholmsfiske hade dem.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Bassmania Visa inlägg
    Benjamin, var har du skaffat dom där lekande som ena änden är öppen på? hittar inte dom när jag letar på nätet.
    Och vilken storlek rekommenderas på kroken?
    ja Jika riggen ser intressantare ut =)
    Bl a Söders har, sök på "open swivel".

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Vill minnas att dessa kallas ”punch-shot” inom bassfisket, jag tycker dom är rätt trista att fiska med men tar till metoden när jag tvingas fiska mitt i spenaten. Free-rig är ju en annan tungt hajpad variant.

    Lämna en kommentar:


  • Bassmania
    replied
    Benjamin, var har du skaffat dom där lekande som ena änden är öppen på? hittar inte dom när jag letar på nätet.
    Och vilken storlek rekommenderas på kroken?
    ja Jika riggen ser intressantare ut =)

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Håller med Benjamin här att Jika är smidigare. Har fiskat något liknande ett antal år (knåpade ihop innan jag visste att det fanns ett häftigt namn) med hyfsad framgång.

    Båda riggarna går att bonnameka ihop med hjälp av ståltråd/pianotråd, lite krok, vikter och fjäderringar. Kanske inte ser så snyggt ut alltid men fisken kollar nog inte på youtube.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av oskarvennberg, 2023-09-20, 17:41
4 svar
244 visningar
0 gillar
Senaste inlägg nephilim  
Startad av Sundström76, 2023-11-11, 18:12
0 svar
130 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av kenwald, 2023-11-23, 15:28
6 svar
338 visningar
0 gillar
Senaste inlägg nephilim  
Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
5 svar
254 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18
6 svar
95 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Arbetar...
X