Sydafrika - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sydafrika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    men din hemska människa, ge oss bilder, annars dör vi ju snart!!! Låter som om du hade "trevligt" fiske där nere i alla fall, något att berätta om för dina fiskekompisar i båten
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

    Kommentera


    • #22
      Fiske i Kapstaden

      Ursprungligen postat av Johnny no5 Visa inlägg
      Vilken semester! Fisket var det absolut coolaste jag någonsin provat på. Vi chartrade en stor båt som utgick ifrån Simons town. Snacka om att livet leker då man i soluppgången taxar ut ur hamnen med en hel dags hajfiske framför sig.

      Det första jag får syn på när vi ankrar är en stor haj som kryssar i ytan bakom båten. Skepparn säger att vi inte får fiska på den då det är en fridlyst vithaj. Den hänger kvar en stund innan den dyker. Redan då var fisketuren räddad, men den skulle bli bättre.

      Mitt tackel hinner knappt nå botten innan något kliver på. En liten Bronze Whaler kommer upp för en fotostund. Så fortsätter morgonen. Hajarna verkar nästan stå på kö för att få komma upp och hälsa, men ingen är av det större formatet. En rocka på 30 kilo kommer upp efter en lång och seg fight.

      Plötsligt hugger något mitt bete med en så otrolig kraft. Den tömmer halva rullen i första rusningen. Jag bromsar så mycket jag vågar, men den saktar inte ens ner. Plötsligt slackar linan och jag tror att det är över, men så ser jag hajen komma skjutande ur en våg. Tre gånger hoppar den innan den sätter av i flera långa rusningar. Det är så mäktigt att jag bara vrålar rakt ut. Och lugnare blir jag inte av att skepparn utbrister:
      “It's a large thresher shark! Its bigger than you!”

      Det blir en lång och svettig kamp med aningen för lätt utrustning. Många springturer mellan fören och aktern blir det innan hajen börjar tröttna och ge upp.
      När det var över så fick jag hjälpa till med andra handen att få loss den som krampade kring spöhandtaget. Den var inte större än mig, men den vägde ändå runt 60 kilo och den slogs med varje gram. Det var en fantastisk känsla att bli helt utmattad av en fight med en fisk.

      Självklart släpptes alla hajarna utan att ha smakat på gaffen. Vi använde krokar som tydligen rostar bort på någon dag och nylontafs.

      Vi bokade turen via www.sportfishing.co.za. Priset var helt klart överkomligt. Båt och utrustning var bra. Är ni i krokarna så råder jag er att boka en tur med dom. Men glöm inte Aardwolfs tips angående solkrämen. Jag missade att skydda en del av armen och den liknade mer stekt bacon efteråt.
      Skall ner till Kapstaden 14-27 jan 2010. Har kollat runt lita på olika fiskecharter. och hittade denna: http://www.sportfishing.co.za/. Såg att du fiskat med dessa killar när du var nere. Är de seriösa? Vad är det för killar, Kaptenen Rob Naysmith (körde han när du var nere oxå?)Bra utrustning?
      De är ju betydligt billigare än andra fiskecharters.Tänkte boka en dags inshore gamefishing eller hajfiske (R4000).

      Kan du rekomendera detta? hur sköttes det med betalning och bokning, Vad betalade du? Hur var fångsten på er hajtur?
      LUDDE

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
      32 svar
      13 287 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DuffelDad  
      Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
      106 svar
      14 837 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Dizzad
      av Dizzad
       
      Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
      5 svar
      621 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Cosmoz 08  
      Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
      3 svar
      276 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Caben
      av Caben
       
      Arbetar...
      X