Orust - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orust

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Orust

    Bäste Gbgaré - skall tillbringa 2 veckor med familjen på Orust i Juli. Självklart vill jag fiska - men vad och var?
    Misstänker att man behöver båt för napp? Det lär vara rätt så utfiskat på västkusten nuförtiden om jag fattat nåt.....
    Thanx´s in advance..
    work is just a bad excuse for not fishing!

  • #2
    Jo, otroligt dåligt fiske om man jämför med förr i tiden. Men det finns fortfarande en och annan firre. Torsken samt nästan all annan bottenlevande fisk är i princip helt borta. Näbbgädda och havsöring blir det däremot mer och mer av.

    Det finns ett ställe som heter Slussen på Orust, för några år sedan var det bra fiske där, torsk, plattfisk osv. Vet inte hur det är längre. Har själv aldrig fiskat på Orust men det finns säkerligen ställen där det går att fånga näbbgädda samt även kanske makrill och havsöring. Bottenmetar du bör du kunna fånga många andra arter.

    Kommentera


    • #3
      Rel. grunda bottnar med "leopardmönster", dvs tång lite stenar och sand är bra för HÖ'en. Försök i kvällningen eller under natten. Makrillen är på plats när du är det! Den går dock lite djupare, men är nåbar från land. Försök hitta branta stränder så du kommer åt djupt vatten.

      Good hunting!

      Kommentera


      • #4
        Sant som Åsunden säger, skall du fiska HÖ i Juli är det nog natt/kvällsfiske som är mest givande. Jag har fått en del havsöring mitt på dagen under högsommaren, men då får man söka dom djupare. Gärna runt grund och längs bergväggar, helst där det är lite strömsatt och rörelse i vattnet.

        Hur går det med ditt fiske förresten Åsunden, blivit någon fet havsörret ännu?

        Kommentera


        • #5
          Originally posted by raniceps
          Sant som Åsunden säger, skall du fiska HÖ i Juli är det nog natt/kvällsfiske som är mest givande. Jag har fått en del havsöring mitt på dagen under högsommaren, men då får man söka dom djupare. Gärna runt grund och längs bergväggar, helst där det är lite strömsatt och rörelse i vattnet.

          Hur går det med ditt fiske förresten Åsunden, blivit någon fet havsörret ännu?
          Dåligt med Örret ranis. Mitt fokus har varit på Gäddan. Men dom (gäddorna) fattar ju ingenting! Var idag och harvade runt i Stora Delsjön med MÅNGA vobblers, men...

          Kommentera


          • #6
            Attans, men det är svårt med gädda i sjöarna här runt om. Du får fiska efter gäddorna med näbb istället. Dom borde vara inne i vikarna för lek nu.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Erguwi, 2008-07-25, 14:35
            32 svar
            13 279 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DuffelDad  
            Startad av v_skogh, 2008-09-17, 14:45
            106 svar
            14 830 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Dizzad
            av Dizzad
             
            Startad av Young Waterfoot, 2023-05-20, 17:36
            5 svar
            617 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cosmoz 08  
            Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
            3 svar
            272 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Caben
            av Caben
             
            Arbetar...
            X