Ang. utländska annonsörer här och i fiskepress - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ang. utländska annonsörer här och i fiskepress

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Då kan jag ge min syn on topic som återförsäljare.

Jag tror liksom många har påpekat i tråden att det är meningslöst att neka krafter som inte går att hindra ändå i det långa loppet pga i detta fallet fri handel och massor med kanaler att nå ut till kunder osv.

Jag har dock förståelse för om det finns aktörer på vår marknad som blir nervösa av detta. De ser det ju givetvis som ett hot utifrån där spelreglerna verkar vara lite annorlunda. Med spelregler menar jag att ju priserna ibland inte ens går att jämföra. Sen kan man som konsument tycka att det bara är att vända sig direkt till fabriker osv men ledsen, det är inte så enkelt. För det första har de flesta starka varumärkena i vårt land generalagenter vilket förbjuder all import som inte går genom agentkanalen. Man har som butik alltså inget val att ta någon annan väg än genom ett led till. Vad som händer om man mot förmodan skulle lyckas bryta mot detta låter jag vara osagt men jag har för mig att det leder till vite.

Exakt vilka möjligheter länder utifrån har eller inte vet jag ej. Det kan säkert variera beroende på vilket varumärke man snackar om och vilket land det handlar om. Normark i Danmark har exempelvis inte samma varumärkespool i sverige som i Sverige osv.

Jag tror det är denna sits som gör att inhemska aktörer känner det rätt så hopplöst att priskriga mot aktörer som ju verkar ha andra förutsättningar än de själva kan skaffa sig.
    Det är en tuff marknad.
    Senast ändrad av Sg; 2012-11-19, 17:52.

Kommentera

The more, the merrier. Alla lika, alla olika.
      Jag ger min välsignelse för ausländerföretag till FS.
      Allt gott!
      //Klas
      http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Klart att oro uppstår när andra aktörer med bra priser kommer in på marknaden och vill ha en bit av kakan. Samma sak händer inom alla branscher och det är bara att finna sig vid att det är så det kommer att se ut. Och enligt min mening är det bra för mig, sista handen i ledet.

Reflekterade över en sak nu som inte har med fiskesnack att göra men jag började tänka på branscher där dessa "problem" inte uppstår och kom och tänka på Systembolaget. Hur som helst, i deras reklam på tv säger dom att dom inte har lockpriser osv och vill inte att vi konsumenter ska börja handla mer än vad vi idag gör. Själva syftet med reklam är väl att stampa in ett varumärke i bakhuvudet och vare sig du vill eller inte hamnar det där.... Handlar inte så mycket om vad du säger i din reklam, det viktiga är att du syns.

Skit samma nu svamlar jag på och kan fortsätta i evigheter men några av er förstår nog vart jag vill komma med det hela. Handlade inte om fiskesnack utan mer om Systembolaget/statens dubbelmoral.

Åter till ämne av någon som har vettigare saker att säga
        Senast ändrad av john.ohrberg; 2012-11-19, 18:05.

Kommentera

-support your local webstore, eller en handlare som har vett att agera självständigt.
          en "auktoriserad" lokal handlare där jag bor tar 2400:- för en Rocket CS6500 Chrome, en ny väldigt billig webbutik tar 1600:- för samma rulle.....
          -vari ligger mervärdet?

Kommentera

Jag förstår alla som vill se billigare priser , men om allt fortsätter så har ingen nån nytta av det . Det som kommer hända är att alla jobb försvinner sakta men säkert från sverige . Antingen blir vi ut konkurrerade eller så flyttar företagen ut till låglöne länder .

Frågan vi alla måste ställa oss är väl om det inte är värt dom där extra kronorna för att behålla jobben i sverige .
            Vad ska vi tjäna pengar på sen? Och jag snackar inte bara om fiske branschen nu utan hela Sveriges arbetsmarknad .
            Ta bara en titt på ekonomi nyheterna varje dag , det är inga glada nyheter det skrivs om . Och det kommer bara bli värre om vi inte börjar tänka lite längre än vår egen plånbok .

Kommentera

Bigwalley, det kommer att bli precis som du säger, fler och fler butiker måste hitta nya sätt att överleva i den mördande konkurrensen, eller ta ner skylten.

Kommentera

Håller med om vad ni säger. Men jag går dit priserna är bästa. Kalla mig självisk eller vad som helst men så gör iaf jag.

Nu pratar jag om web butiker. Handlar ruggigt mycket i min lokala butik även fast deras priser inte går att jämföra med vad man hittar på internet. Tyvärr så kan dom ju såklart inte lagerhålla alla olika saker jag vill handla.

Där ligger min lojalitet, inte hos en web butik bara för att det är baserad i Sverige.

Kommentera

Jag handlar av lokala fiskeaffärer mycket, några beten åt gången men ganska ofta och det kommer jag att fortsätta med även om priserna är lite högre. Orkar inte hålla på att beställa från nätet vid mindre köp där man med frakt nästan inte tjänar något alls, kanske bara spar en hundring eller nåt sånt och så gillar kontakten man får med personalen.

Vi köp av dyrare produkter som spön, rullar, elektronik, mm känns det värt att söka upp bästa pris på nätet och skulle man då lättare kunna hitta flera och billigare aktörer via fs så ser jag detta bara positivt.

Kommentera

Glömde fråga en sak. Hur kommer det sig att svenska märken ändå blir billigare att beställa från utlandet? Helt sjukt enligt mig att det kan bli så då produkterna ska fraktas utomlands och sen betalar man frakt för att få hem dom igen från nån webshop men landar ändå på en lägre summa. Detta gäller inte bara fiskeprodukter utan allt möjligt.

Kommentera

Sv: Ang. utländska annonsörer här och i fiskepress

Det är ju inte dom svenska handlarna som är problemet med att dom skulle ha oskäligt påslag, tvärtom får vi vara stolta över alla våra duktiga handlare som sliter med långa arbetsdagar för att dom ska kunna livnära sig och kanske vissa månader plocka ut en lön som motsvarar en halvtidstjänst... Det är den svenska modellen med en grossist/generalagent som prisbilden blir fel gentemot dom utländska nätföretagen.

Tror och hoppas att någon av dom större tillverkarna kommer att bestämma sig för att börja sälja direkt till butikerna och därav kapa bort ett led, generalagenten kommer antagligen få slå igen och det är tråkigt men det är ändå ett mindre antal som förlorar jobbet än en massa lokala fiskebutiker får slå igen pga utländsk näthandel...

Kolla på tv handeln som blivit helsjuk där dom större varuhusen säljer med förlust för att få bort mindre konkurrenter och där har dom ändå inte någon större konkurrens från utlandet.

Alla här på fiskesnack vill nog helst handla i en fysisk butik men skiljer det mer än 10-15% på ett större inköp väljer nog många näthandeln

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                      94 svar
                      29 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Johnnyjohnny, 2019-08-23, 10:31
                      13 svar
                      1 552 visningar
                      0 gillar