För att illustrera det hela så är bifogad bild fixad på detta sätt. En del borttaget initialt från bakgrunden. Sedan partiellt lagt i oskärpa (ju närmare huvudmotivet, desto mer skärpa). Huvudmotivet är oredigerat. Fusk eller inte? Tja, så länge man är trogen originalbilden så tycker jag det är acceptabelt. :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mörkning av bilder...
Collapse
X
-
perfekt! har man dessutom en bild med ganska rörig bakgrund gör detta bilden mycket behagligare att vila ögonen på samt att motivet framträder betydligt bättre. Dvs det kan i många fall vara bra att använta för att få bättre bilder även om de inte behövs mörka.Ursprungligen postat av m@För att illustrera det hela så är bifogad bild fixad på detta sätt. En del borttaget initialt från bakgrunden. Sedan partiellt lagt i oskärpa (ju närmare huvudmotivet, desto mer skärpa). Huvudmotivet är oredigerat. Fusk eller inte? Tja, så länge man är trogen originalbilden så tycker jag det är acceptabelt. :-)
Kommentera
-
Jag fattar då inte att man skall börja snurra båten m.m bara för att man skall få en grym bild och vara tillfredställd. Bättre med snabba kort så gäddan fort får återgå och sedan mörka som FAN hemma ! Sen om jag nu inte skall använda dem i fototävling bryr det mig inte ett dugg ! Visst ser det bättre ut med naturen m.m i bakrunden , men för att få behålla koden som man knäckt efter flera års nötanden så är det helt okej med mörkning. Vill ni se NATUR kan ni väll gå in på någon fågelskådnings sida och drägla
Kommentera
-
Håller helt och hållet med ovanstående skribent.Ursprungligen postat av pasi75Jag fattar då inte att man skall börja snurra båten m.m bara för att man skall få en grym bild och vara tillfredställd. Bättre med snabba kort så gäddan fort får återgå och sedan mörka som FAN hemma ! Sen om jag nu inte skall använda dem i fototävling bryr det mig inte ett dugg ! Visst ser det bättre ut med naturen m.m i bakrunden , men för att få behålla koden som man knäckt efter flera års nötanden så är det helt okej med mörkning. Vill ni se NATUR kan ni väll gå in på någon fågelskådnings sida och drägla
Kommentera
-
Varför överhuvudtaget ta med sig kamreran om man resonerar på det här sättet? Då vore väl det bästa ändå att köra hullinglöst och kroka av utanför båten. Det garanterar både en snabb återutsättning och minimerar risken att fiskeplatsen avslöjas.Ursprungligen postat av pasi75Jag fattar då inte att man skall börja snurra båten m.m bara för att man skall få en grym bild och vara tillfredställd. Bättre med snabba kort så gäddan fort får återgå och sedan mörka som FAN hemma ! Sen om jag nu inte skall använda dem i fototävling bryr det mig inte ett dugg ! Visst ser det bättre ut med naturen m.m i bakrunden , men för att få behålla koden som man knäckt efter flera års nötanden så är det helt okej med mörkning. Vill ni se NATUR kan ni väll gå in på någon fågelskådnings sida och drägla
Att lyfta en storgädda för att ta bilder som man på förhand vet om att man varken vill eller vågar visa låter riktigt onödigt.
Kommentera
-
Jag håller med Robban G, varför ta med kameran. Kroka av fisken i vattnet det mår den mycket bättre av. Jag är fruktansvaärt trött på alla bilder av fisk i fotoalbumet, själv fotograferar jag sällan eller aldrig en fisk. Ni har måste ju ha hundratals bilder på fisk, de ser ju likandana ut år från år.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Jag har i första hand med mig en kamera för att kunna dokumentera fångsten på ett bra vis. Skulle det bli en bra bild så är det en bonus, men det är inte det som är det viktiga.Ursprungligen postat av Robban gVarför överhuvudtaget ta med sig kamreran om man resonerar på det här sättet? Då vore väl det bästa ändå att köra hullinglöst och kroka av utanför båten. Det garanterar både en snabb återutsättning och minimerar risken att fiskeplatsen avslöjas.
Att lyfta en storgädda för att ta bilder som man på förhand vet om att man varken vill eller vågar visa låter riktigt onödigt.
Är det en riktigt stor fisk så är det kul att ha den på bild. Sen om andra vill se den så kan man behöva vara tvungen att justera bakgrunden ibland. Inte speciellt mycket att orda om.
Tumlaren; Jag tror inte att det är så många som har hundratals bilder på fiskar i albumet, man får ju tänka på att bilden ofta betyder nåt för den som publicerar den, han kan ju inte rå för att andra redan publicerat bilder på sina fiskar. Jag tycker att det är kul att se bilder framförallt från folk jag känner eller vet vilka det är, oavsett bakgrund.
Kommentera
-
Man skulle ju även kunna sätta i system att ALLTID kopiera fångstmotivet till en annan bakgrund, som inte har något med den fångsten att göra.
Ingen vet då att det är fel bakgrund (om man gör det snyggt), ingen klagar på att man mörkar platser, och dessutom kan man ju lura iväg nån lurig jävel till helt fel vatten!
Så ska jag göra i fortsättningen
Gädda, karp och sutare... all the way!
Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!
Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar
Kommentera
-
Att från en fisketur komma hem med ett gäng bilder man är riktigt nöjd med kan vara minst lika tillfredsställande som att få ett par fina fiskar, iallafall för mig personligen.
Om det sedan är både och gör ju saken inte sämre direkt. Vet man om att det är en fisk man vill visa upp bilderna på är det ju väldigt enkelt och snabbt att bara vrida sig lite, fotografera från en annan vinkel, fota med kortare skärpedjup etc etc så slipper man allt pill efteråt och bilden känns samtidigt mer äkta. Iallfall är för mig en bild jag slipper PSa massa mycket bättre än en väldigt redigerad.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag är kluven vart jag ska sitta på morgondagens premiär ismete tur. Ge gärna tips på vart ni hade satt...1 Foto
-
Kanal: Om Fiskesnack.com
2025-12-29, 19:08 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Xerup, 2025-09-30, 09:45
|
2 svar
206 visningar