Fritids set och kängor till fiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritids set och kängor till fiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
    Pinewood setet du länkade till har jag kikat lite på. Ligger mer i mitt prisklass. Har du använt den vid höst? Funka det med underställ och fleece ställ utan att frysa (lättfrysen person :p).
    Ska man köpa en storlek större så man kan har massa kläder under eller värmer setet bra?
    Man kanske måste har ett sommar/vår set och ett höst/vinter set.?
    Stället funkar bra på hösten(ned till ca 12grader), har vid kallare väder kört med underställ och munktröja under allt och det har funkat bra.
    Stället, framförallt jackan håller vinden borta väl. Storleksmässigt anser jag att jackan är något kort i ärmarna...
    Är 174cm lån och har M i jackan och 48 i brallan.

Under 12 grader skulle jag nog tro att man får pälsa på sig ytterligare!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Ja, Per svarar även på mail fort. En av de mest service minded butiks ägarna jag har stött på hittentills. Tror inte att han har någon anställd personal?

P.s. Passa på att köpa det speciella tvätt medlet han har för membran kläder då. Det till skillnad från vanligt tvättmedel kläggar inte igen membranen i andas kläder. Han har bra impregnerings medel för både skor och kläder också.
      Snälla ni som vadar med era kläder i vattnet impregnera dom inte, det lakar ut i vattnet och den stackars fisken mår inte bra av det. Använd gummistövlar och kläder som funkar utan impregnering alternativ impregnera med naturliga fetter och vax.

Naturskyddsföreningen hittade nyligen fluorerade miljögifter i 11 av 13 impregneringsmedel som används för att göra skor, barnoveraller och fritidskläder m.m. vattenskyddade.

De fluorerade miljögifter som Naturskyddsföreningen fann i de flesta spray-impregneringsmedel var FTOH, PFCA och PFAS. Dessa ämnen kan redan i små mängder vara mycket skadliga för vattenlevande djur där fortplantningen, cellfunktioner och hormonsystem slås ut.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag kan, precis som folk tidigare gjort, verkligen rekommendera Pinewoods utbud. Jag har Pinewood Lappland Extreme som jag använder hela året runt. Jag tror att du har mycket mer användning av vintervarianten än av sommarvarianten. På sommaren använder jag bara byxorna och en t-shirt, och oftast när man är ute på sjön så blåser det lite, vilket gör att byxorna ändå inte blir för varma. Och om det mot förmodan skulle vara 30 grader varmt och vindstilla kan man likaväl använda shorts.

En annan fördel med Pinewood Lappland Extreme är att det i stort sätt är vatten och vindtätt. Jag har aldrig blivit blöt under kläderna när jag använt dem, dock skulle jag inte tro att den klarar när det bara öser ner regn konstant, men de dagarna är få och då kanske man ändå inte vill ut och fiska.

Skitfiske!
        Senast ändrad av Sevenoak; 2012-08-29, 21:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lecnac Visa inlägg
          Pinewood setet du länkade till har jag kikat lite på. Ligger mer i mitt prisklass. Har du använt den vid höst? Funka det med underställ och fleece ställ utan att frysa (lättfrysen person :p).
          Ska man köpa en storlek större så man kan har massa kläder under eller värmer setet bra?
          Man kanske måste har ett sommar/vår set och ett höst/vinter set.?

Ska testa fråga efter prisvärda kängor. Är det Per som svara på meljen?
          Får kanske åka till Halmstad och testa ut grejerna någon dag.
          Om man hinner mellan jobben, umågs med tjejen och fisket...

Det är alltid klokt att köpa storleken större. Men jag upplever Lappland Extreme och Dolomite setet som ganska generösa i storlekarna. Jag använder Pinewoods micro klimat underställ närmast kroppen http://www.go-nature.se/se/art/understall-sportsman.php för att leda bort ev. svett och fukt. Och ett micro fleece dito över om det inte är allt för kallt? Om det är mycket kallt? Då byter jag ut micro fleece understället mot ett merino ull underställ från ITAB. Merinoull sockor är inte dumt att ha heller. Finns inget som värmer bättre.

Sommar tid är bambu fiber tröjor och skjortor sköna.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-30, 10:07.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
            Jag kan, precis som folk tidigare gjort, verkligen rekommendera Pinewoods utbud. Jag har Pinewood Lappland Extreme som jag använder hela året runt. Jag tror att du har mycket mer användning av vintervarianten än av sommarvarianten. På sommaren använder jag bara byxorna och en t-shirt, och oftast när man är ute på sjön så blåser det lite, vilket gör att byxorna ändå inte blir för varma. Och om det mot förmodan skulle vara 30 grader varmt och vindstilla kan man likaväl använda shorts.

En annan fördel med Pinewood Lappland Extreme är att det i stort sätt är vatten och vindtätt. Jag har aldrig blivit blöt under kläderna när jag använt dem, dock skulle jag inte tro att den klarar när det bara öser ner regn konstant, men de dagarna är få och då kanske man ändå inte vill ut och fiska.

Skitfiske!
            Det kanske är bättre med vinterstället. Ska konsulterar lite med butiken innan köp. Brukar åka efter jobbet så kanske en sådan ställ är bättre, då man inte behöver släpa med sig massa underställ.

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Det är alltid klokt att köpa storleken större. Men jag upplever Lappland Extreme och Dolomite setet som ganska generösa i storlekarna. Jag använder Pinewoods micro klimat underställ närmast kroppen http://www.go-nature.se/se/art/understall-sportsman.php för att leda bort ev. svett och fukt. Och ett micro fleece dito över om det inte är allt för kallt? Om det är mycket kallt? Då byter jag ut micro fleece understället mot ett merino ull underställ från ITAB. Merinoull sockor är inte dumt att ha heller. Finns inget som värmer bättre.

Sommar tid är bambu fiber tröjor och skjortor sköna.

http://www.idefixteko.se/bambuklaeder.asp
            Underställ har jag skaffat efter era rekommendation förra året (?). Det var bra investering.

Det blir nog mellan Lappland Extreme och Pyrenee/Ancona Set.

Tack för alla tips.

Kommentera

O.k. ett bra val.

Du blir säkert hel nöjd.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

ursäkta lånar tråden lite.. har tittat lite efter kläder till mig o farsan.. o vi har kommit fram att de flesta vettiga man hittar är i helt fel färg när man är ute på sjön.. o de finns knappt några starka färger som rött osv..

man vill ju synas om de händer nått på sjön
                -- O ja Jag får använda HellFish loggan --
                Min Blogg : http://t-hellfish.blogspot.com
                Min FishBrain: http://www.fishbrain.com/Hellman

Kommentera

Ursprungligen postat av Hell-man Visa inlägg
                  ursäkta lånar tråden lite.. har tittat lite efter kläder till mig o farsan.. o vi har kommit fram att de flesta vettiga man hittar är i helt fel färg när man är ute på sjön.. o de finns knappt några starka färger som rött osv..

man vill ju synas om de händer nått på sjön
                  Om det är viktigt för dig, köp vettiga kläder, men förstärk med:
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                  0 svar
                  330 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                  3 svar
                  241 visningar