Ny haspel! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspel!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fruit_ Visa inlägg
    Daiwan känns svårslagen oavsett prisklass enligt mig, men så har jag inte känt på alls många rullar i den högre prisklassen heller för den delen. Tycker att Ninjan är fantastisk den också. Vad är största skillnaden mellan Shimano Vs Daiwa? Helhetskänslan eller har båda något speciellt? Överlag menar jag då.
    Just det som är frågan om du frågar mig. Daiwas rullar var kanske lika bra under åren men så tunga, stora att att ”alla”, iaf jag köpte Shimano... nu med LT förefaller Daiwa att vara på banan igen...

Tillägg. Kanske minns jag fel men när jag köpte min Ci4 2500 år 2011 så upplevde jag att Daiwa i motsvarande storlek var fysiskt större och tyngre... eller i andra änden hade mindre diameter på spolen... En Daiwa fanns inte i "Shimano 2500 storlek" med vikt ca 200g och runt 6,0:1 för motsvarande slant...

Kombinationen av spoldiameter, vevhusstorlek utväxling och vikt tilltalade mig mer hos Shimano då men jag kan minnas fel... Daiwa var säkert bra rullar i sig redan då och förr...
    Senast ändrad av anteman; 2018-09-05, 10:18.

Kommentera

Man kan älta detta fram och tillbax. Spela roll, välj den DU själv tycker känns bäst/trevligast...
      Smaken är som baken. Alla gillar olika.
      Och hur definerar man bättre? Ska den vara snyggare? Billigare? Dyrare? Hållbarare? Mjukare gång? bättre broms?
      Bättre material? Osv

Känner jag på Fuegon så känns den inte Lika skön som min stradic ci4+
      Har dock inte fiskat med fuegon. Även machningen med spöt gör helheten.
      Det e MIN erfarenhet. Kanske inte din
      Senast ändrad av mikkiz; 2018-09-01, 20:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inlägg
        Är också ute efter 2 nya rullar som inte kostar skjortan... dom jag väljer mellan är

Daiwa fuego 2000/2500 = 685 kr styck
        Daiwa exceler 2000/2500 = 750 kr styck
        Shimano nasci HG 2500 = 650 kr styck

Någon som har några tips att ge så att man kan börja luta sig till någon rulle ?
        Nascin är grym! Hade med min Nasci 2500 till Costa Rica och körde lätt fiske efter Jack Travelly med. Sjukt prisvärd rulle, känner ingen större skillnad mellan den och stradicen jag har.

Kommentera

Men en rulle jag e sugen på provfiska är Ballistic lt, nån som äger en?

Kommentera

Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
            Allvarligt? Fakta på det?
            Det var ett drygt ickesvar.

Du kunde alltså inte nämna en enda teknisk detalj eller något konkret som bevisar att Shimano Stradic är ÖVERLÄGSEN Daiwa Fuego. Jänkarna benämner företeelsen ”fanboy”.

Någon annan tog upp att Daiwas rullar tidigare var tunga... jasså?
            Titta på rullarnas verkliga storlek - alltså rullkropp, spolbredd och linkapacitet (en Daiwa 3000 motsvarade en Shimano 4000). Daiwas nya LT-rullar är inte alls så otroligt mycket lättare. De har krympt till att mer motsvara Shimanos storleksangivelse.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-09-02, 00:57.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
              Nascin är grym! Hade med min Nasci 2500 till Costa Rica och körde lätt fiske efter Jack Travelly med. Sjukt prisvärd rulle, känner ingen större skillnad mellan den och stradicen jag har.
              Lät riktigt bra! Har känt och klämt lite på den och tyckt att den känns skön! Jäkligt bra pris på den också inte haft möjligheten att känna på daiwas rullar så lite kul att veta vad folk tycker om dom innan man bestämmer sig!

Kommentera

Ursprungligen postat av 10kgplattfisk Visa inlägg
                Är också ute efter 2 nya rullar som inte kostar skjortan... dom jag väljer mellan är

Daiwa fuego 2000/2500 = 685 kr styck
                Daiwa exceler 2000/2500 = 750 kr styck
                Shimano nasci HG 2500 = 650 kr styck

Någon som har några tips att ge så att man kan börja luta sig till någon rulle ?
                Om du hittar Daiwa Fuego för det priset så är det ett otroligt bra köp. Så pass bra köp att jag nog måste skaffa en till rulle.

Jag har själv en Stradic CI4+ 2500 som jag är supernöjd med, men har testat polarens Fuego några gånger och det är en väldigt trevlig rulle. Om jag skulle ha testat Fuegon innan jag köpte min Stradic så skulle det ha varit svårt att motivera dubbla prislappen för Stradicen. Så stor skillnad är det inte på rullarna.

Kommentera

Sir fish a lot

Tror inte du förstod mitt svar riktigt
                  Så vi lämnar det där...hehe
                  Men fanboy el inte. Jag föredrar shimano. Något fel med det? Hade jag föredragit daiwan hade jag köpt den.
                  Man måste givetvis välja den man tycker är bäst.
                  Undra vem som e dryg

Kommentera

Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
                    Om du hittar Daiwa Fuego för det priset så är det ett otroligt bra köp. Så pass bra köp att jag nog måste skaffa en till rulle.

Jag har själv en Stradic CI4+ 2500 som jag är supernöjd med, men har testat polarens Fuego några gånger och det är en väldigt trevlig rulle. Om jag skulle ha testat Fuegon innan jag köpte min Stradic så skulle det ha varit svårt att motivera dubbla prislappen för Stradicen. Så stor skillnad är det inte på rullarna.

Haha Så pass alltså! Hört mycket gott om den så låter mycket lockande kan vara kul att byta av märke lite också! Vilken storlek är att föredra på fuego LT jämnför en shimano 2500 som man har nu.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
                      Sir fish a lot

Tror inte du förstod mitt svar riktigt
                      Så vi lämnar det där...hehe
                      Men fanboy el inte. Jag föredrar shimano. Något fel med det? Hade jag föredragit daiwan hade jag köpt den.
                      Man måste givetvis välja den man tycker är bäst.
                      Undra vem som e dryg
                      No hard feelings.

De flesta haspelrullar jag har är tillverkade av Daiwa. Min första haspelrulle, som jag köpte för 30 år sedan, var en Daiwa.
                      Jag har full förståelse för att människor har en fallenhet för att använda ett visst märke baserat på subjektiva skäl eller positiv erfarenhet av märket i stort.

Jag tyckte bara att du ”sågade” Fuegon till fördel för Stradicen. Eftersom jag inte använt någon av rullarna var min fråga ärligt ställd. Jag ville verkligen veta varför Stradicen är överlägsen.

Kanhända är jag lite nördig då jag är intresserad av saker som tekniska lösningar, hållbarhet och materialval när det kommer till fiskerullar. Jag vet att Daiwas LT-rullar har väldigt stora (och förhoppningsvis hållbara/starka) drev i jämförelse med t.ex. Pennrullar två storlekar större.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 863 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04