Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Prorex-spön

    God afton fiskebröder!

    Är det någon mer än jag som bygger upp förväntan inför Daiwa Prorex-spöserien? Min erfarenhet med Daiwas spön är blott god, och man brukar, i min åsikt, få mycket spö för pengarna. Prorex-serien har ett spinnspö klassat till 40-80, vilket är precis vad jag gått och funderat på om senaste.

    Vad jag förstår har de inte riktigt anlänt än (grabbarna på Söder sade någonstans mellan imorgon och april, typ), men någon (Buster?) kanske har fått prova och kan dela med sig av tankar kring de olika spöna i serien.

    Det kan som sagt dröja innan folk har provat, men tråden avser både spekulationer och erfarenheter. Själv blir det med mycket stor sannolikhet en Daiwa Prorex 8' 40-80g så fort de släpps.

  • #2
    Vi fick dom förra veckan och Prorex AGS är bland det bästa jag sett och känt på. Jag tror att 40-80g blir det bästa tävlingsspöt som finns att köpa i Sverige 2017.
    Inte fiskat med spöt dock så kan inte uttala mig om det men rent "hålla i-känsla" så är det helt galet förtroendeingivande. Utseendet på hela Prorexserien är lite "hate it or love it" med sina lila och svarta färger men jag tycker det växer och det är svårt att inte tycka att en Prorex AGS med en Prorex 300 ser coolt ut.

    Kommentera


    • #3
      Grymt pepp på Prorexserien. Precis som SG säger så är AGS supervassa spön. Onödigt vassa för en dödlig. Redan instegsspöna som kommer ligga strax under tusenlappen är superfina spön med specar som motsvarar spön på dubbla priset. Jag har själv köpt ett i mellanklassen då jag blev otroligt impad då våran säljare var förbi i höstas. Dock får inte vi in våran vårleverans förrän april Sucks att bo i norrbotten
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #4
        Jag inser att jag är dåligt uppdaterad på de olika serierna inom ramen för märket.

        XR tycks vara den ena serien och AGS den andra. Hur skiljer sig de åt? Är det bara i spöringarna? Hur skiljer sig exempelvis XR och AGS 40-80g i aktion/rapphet osv?

        I övrigt, och rent överlag för serien, är det generellt underklassat eller överklassat? Vad vill man egentligen kasta med 40-80-grammarn?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
          Jag inser att jag är dåligt uppdaterad på de olika serierna inom ramen för märket.

          XR tycks vara den ena serien och AGS den andra. Hur skiljer sig de åt? Är det bara i spöringarna? Hur skiljer sig exempelvis XR och AGS 40-80g i aktion/rapphet osv?

          I övrigt, och rent överlag för serien, är det generellt underklassat eller överklassat? Vad vill man egentligen kasta med 40-80-grammarn?
          Nej de skiljer sig även i klingmaterial och andra komponenter.
          XR är också riktigt fina spön i sin prisklass dock men känner du mellan dom så är AGS betydligt lättare än XR.

          XR är gjord i en kolfiber Daiwa kallar HVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm
          medan AGS är gjord i en kolfiber dom kallar SVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm

          Kort sagt kan man nog säga att SVF har mindre bindmedel än HVF och därför väger mindre och eftersom fibrerna är tätare blir ju klingan starkare för sin storlek.

          SVF är samma klingmaterial som deras dubbelt så dyra spö Morethan har.

          Angående serien på Prorex så ser den ut så här, billigast ovan.

          Prorex
          Prorex XR
          Prorex AGS

          Kommentera


          • #6
            Finns ju rullar i samma serie.
            Någon såg ut att vara en Tatula utan TWS.

            Något att hålla koll på!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #7
              Kommer snart en prorex katalog där allt är med, från spön, rullar, beten osv.

              Kommentera


              • #8
                Hoppas att rullfästena (även om det är fuji) är bättre än på andra spön!!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Nej de skiljer sig även i klingmaterial och andra komponenter.
                  XR är också riktigt fina spön i sin prisklass dock men känner du mellan dom så är AGS betydligt lättare än XR.

                  XR är gjord i en kolfiber Daiwa kallar HVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm
                  medan AGS är gjord i en kolfiber dom kallar SVF http://www.daiwa-cormoran.info/dw/en...-knowledge.htm

                  Kort sagt kan man nog säga att SVF har mindre bindmedel än HVF och därför väger mindre och eftersom fibrerna är tätare blir ju klingan starkare för sin storlek.

                  SVF är samma klingmaterial som deras dubbelt så dyra spö Morethan har.

                  Angående serien på Prorex så ser den ut så här, billigast ovan.

                  Prorex
                  Prorex XR
                  Prorex AGS
                  Har alltid varit förtjust i daiwa spön. Tycker dock de snålar ibland med ringsättning och ringar. Visserligen inte unikt för dem utan snarare än regel.
                  Men vore intressant att veta vilka ringar som används?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Har alltid varit förtjust i daiwa spön. Tycker dock de snålar ibland med ringsättning och ringar. Visserligen inte unikt för dem utan snarare än regel.
                    Men vore intressant att veta vilka ringar som används?
                    Bara en googling bort.

                    XR: Fuji K-Guides with Alconite rings
                    AGS: AGS ZR Guides (renodlad kolfiber, iirc)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 271 svar
                    260 067 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 530 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X