Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Import och entusiastprylar!

    Tänkte starta en tråd där vi öppet kan diskutera och utvärdera våra inköp från utlandet av mer exotisk karaktär och samtidigt undvika urspårning i stil med "Min 5601JB är bättre än din Calcutta Conquest!". Helst utan allt för mycket skryt. Snarare för att visa att utbutet är så enormt mycket mer spännande om man lyfter blicken från sin sönderlästa Napp & Nytt, eller BIOS och Normarks stympade importutbud.

    Har du köpt något roligt? En Pixy SPR från bass.jp? Ett Dobyns Rod CHAMPION EXTREME DX 702C Finesse från Tacklewarehouse? Ett Daiwa Powermesh från pecheur.com? Lägg upp en bild, ställ en fråga eller påstå något!
    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-06-20, 02:48.

  • #2
    Fick hem för drygt 1v sedan en Daiwa Lexa 300HSL-P från US. Ingen frakt eftersom en privatperson levererade den.
    Helt ok pris ca 1080skr.
    Click image for larger version

Name:	$(KGrHqN,!q0FEI1kZSbSBRI-TbId5g~~60_35.JPG
Views:	1
Size:	16,4 KB
ID:	1768843
    Ingen super rulle men i mitt tycke ett mkt roligt och (bra) köp.
    I näst kast så .....

    Kommentera


    • #3
      Intressant tråd!
      Förresten jag har fiskat med ett Dobyns Champion Extreme en gång i tiden och jag säger så här: WOW! Fina grejer! Men jag är svag för st croix "top of the line" LegendXtreme eller G Lommis GLX, även om jag till vardags kör mkt med "more bang for the bucks" premier eller avid serien.

      Jag ska passa på och berätta det senaste som händer "rullvägen" hemma hos mig. Några av mina curadon har ersätts med Cuttor D. Calcutta D modellen har inte samma entusiast faktor som en Calcutta CQ eller en Daiwa Pluton för att nämna några exotiska rullar, men de är underskattade rullar, än så länge iaf. Dessutom de är köpta här hemma! Detta har inte hänt på många många år! Anledningen till det är att rullen är billigare här hemma än i Japan/USA även om det är samma rulle, ok nästan. En bild (eller två) säger mer än 1000 ord:

      Click image for larger version

Name:	20130611_160232.jpg
Views:	4
Size:	778,2 KB
ID:	1768844
      Click image for larger version

Name:	20130611_160455.jpg
Views:	3
Size:	706,4 KB
ID:	1768845


      Häls //T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-06-20, 10:22.

      Kommentera


      • #4
        Skoj tråd! Hoppas som sagt att vi kan undvika pajkastning och att vi får nörda loss ordentligt
        Hos mig har det inte blivit så mkt import på sistone. Det som tillkommit är en Curado 101D och ett Veritas 7,6 3/8"-1 1/4". Det senare är nog importerat, men inte av mig
        Även en TD Advantage HSTLA 153 har flugit över från US of A och funnit sin plats i min ordinarie utrustning. Inte så jäkla "entusiastig", men en väldigt fin rulle att fiska med.

        Slänger ut en liten trevare här... Är lite på jakt efter ett till lättspinnspö, helst 2-delat, som ligger nått steg lägre i kastvikt än mitt Veritas. Kanske 1/4" el. 3/8" till 5/8" eller 3/4". Import är självklart inget problem utan bara roligare. Tyvärr finns det inte utrymme i budgeten för några riktiga entusiastspön, utan mellanklass $120-$220 grovt räknat. Några tips?
        Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-06-20, 10:11.

        Kommentera


        • #5
          Wow! Härligt att se lite pryl-/rullnörder tillsammans med lite vilda chansningar gällande vad man egentligen får hem. Tänkte jag kunde bidra med att ge Fogeljazz ett tips på spö;
          http://www.olympic-co-ltd.jp/enfishi...hp/Nuovo-Bosco
          Bosco Nuovo 632ML med kastvikt 1/8-1/2oz. Som modelbetteckningen avslöjar, 6'3" och tvådelat.
          Spiralupplagd/lackad grafit med 2st trebenta och sex stycken tvåbenta Fuji K ringar i rostfritt. Blankt ACS-fäste och hela spöt kontrollvägt till 112g. Klassningen är väl överensstämmande med verkligheten. Ett snabbt spö jämfört med det man annars kanske är van bland lättare spön och har en sweetspot straxt över 10g. Har blivit mitt absoluta favoritjiggspö men funkar mycket bra till små vobblers från 5g men börjar ladda djupare först runt kanske 7g.
          Kalasspö för under 700kr plus ett par hundra i frakt. Hittar man en bra leverantör kan dom packa ner två spön i samma rör.
          Kanske inget entusiastspö i dess rätta bemärkelse, men biligt nog för att våga chansa.

          Jag parar ihop det med min Scorpion 1001 XT eller Millionaire 103L I'ZE light. Man får då en sjukt kul kombo med totalvikt på runt 310-320g. Så jävla skönt att plocka upp när man jerkat med en halvkilos amba en hel dag...

          Ber om ursäkt om det blev rörigt. Jobbat natt och kan inte sova (=härdsmälta).

          Kommentera


          • #6
            *Fogeljazz

            Ta en koll på St. Croix Mojo Bass serien, jag är sjukt nöjd med mina och har faktiskt ett till på väg. Finns tre olika spön som skulle kunna passa mellan 6'6 och 7 fot alla 1/4-5/8oz. Inte tvådelade men riktigt prisvärda och lätta spön med fin känsla.
            Den som har mest prylar när han dör vinner

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
              *Fogeljazz

              Ta en koll på St. Croix Mojo Bass serien, jag är sjukt nöjd med mina och har faktiskt ett till på väg. Finns tre olika spön som skulle kunna passa mellan 6'6 och 7 fot alla 1/4-5/8oz. Inte tvådelade men riktigt prisvärda och lätta spön med fin känsla.
              Kan bara hålla med! Har 2st Mojo Bass själv vilka är riktigt bra spön för pengarna. Skall däremot köpa ett lättare spinnspö jag med, men jag tänkte satsa på ett legend tournament bass i lättare variant och fiska med min quantum smoke. Tar nog däremot hem spöet via Söder.

              Kommentera


              • #8
                Det senaste jag importerade själv var lite kullager från boca, deras orange seal till en revo premier. (Ej i mina ägor längre) annars så plockade jag hem ett small cranker, st croix legend tornament, via söders sportfiske. Ett spö till sommarens abborrefiske som jag är jäkligt nöjd med hittills! Det är klart skillnad mellan spön och SPÖN!
                http://www.reverbnation.com/burnout28

                Kommentera


                • #9
                  fick mersmak då jag byggde mitt vertspö i vintras,skickade efter en ny klinga att bygga ett kraftigare vertikalspö på,även detta från utlandet...utbudet i vårt avlånga hemland är minst sagt
                  magert (läs bedrövligt) på detta område, om man inte skall bygga flugspö då...är tydligen bara såna man kan bygga själv....
                  fick meddelande igår att de börjat tillverkningen av den.....spännande...
                  Senast ändrad av byggarn; 2013-06-20, 17:32.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                    Det senaste jag importerade själv var lite kullager från boca, deras orange seal till en revo premier. (Ej i mina ägor längre) annars så plockade jag hem ett small cranker, st croix legend tornament, via söders sportfiske. Ett spö till sommarens abborrefiske som jag är jäkligt nöjd med hittills! Det är klart skillnad mellan spön och SPÖN!
                    Misstänker att du tog det haspel legend tournament som fanns i butiken? Satan vilket spö säger jag

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 918 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 271 svar
                    260 073 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    831 svar
                    137 034 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 530 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 216 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X