Ni gös fiskare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ni gös fiskare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ni gös fiskare!

hej på er gösfiskare! jag undrar över hur era gös kämpar varit överlag! nån som dragit mycket eller bara hängt med in?

fick en i måndags på 3.2 kg och den gjorde 4 st hysteriska rusningar, har aldrig varit med om något liknande! senare på natten fick jag en på 4.6 och den gjorde knappt någon rusning?

nån som har nån förklaring på varför gösen beter sig så!

har märkt att dom runt 3 kg drar mer än dom runt 5 kg! felar min uppfattning om det? eller har nån märkt samma sak?

Över 5 kg så är dom mest tunga, man ser bara linan gå i sidled... Har man flätlina känner man ofta hur den försöker skaka av sig kroken (som en borre). Trolling efter gös har varit tråkigaste metoden... ofta så flyger gösen upp på ytan och man kan veva in den så den studsar på ytan typ

Kommentera

Micke: Det varierar mycket. Min största för i år på 6,1 kg, slog riktigt hårt och länge, medan en 4,5:a mera var som att drilla en konsumkasse. Jag tror det varierar vilket djup dom hugger på, hur dom är krokade m.m. Tänk på att inte drilla onödigt länge om du vill sätta tillbaka fisken, Trollad gös kan vara meckigt att återutsätta på ett lyckat sätt, det har jag själv fått uppleva vid några tillfällen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokko
        Micke: Det varierar mycket. Min största för i år på 6,1 kg, slog riktigt hårt och länge, medan en 4,5:a mera var som att drilla en konsumkasse. Jag tror det varierar vilket djup dom hugger på, hur dom är krokade m.m. Tänk på att inte drilla onödigt länge om du vill sätta tillbaka fisken, Trollad gös kan vara meckigt att återutsätta på ett lyckat sätt, det har jag själv fått uppleva vid några tillfällen.
        Krokko; Gösen är ingen riktig fighter! Trots att gösen är en kraftfull och uthållig simmare försöker den bara att köra ner mot botten när den är krokad. Inte ens en storgös över 8 kilo bjuder på någon längre eller hårdare fight. Fyra, fem dykningar mot botten och sedan är den färdig för håv eller handflata! Vid spinn- eller haspelfiske med ultralätt utrustning och vanlig 0,25 mm nylonlina kan fighten vara i ett tiotal minuter innan gösen vänder upp sida och buk! I Ekolns chokladbruna vatten verkar gösen vara extra slö. Även den större Ekolngösen som vi får på 8-10 meters djup på 70 grams hängsänkeblyade Cisco Kid 1800 i färgerna G7, 07 och 13 över flaket utanför Skaris och söderut mot sandtaget brukar kännas som en vattenfylld plastkasse när man pumpar upp den mot ytan.
        Go for them!
        Old Firehand

Kommentera

Min erfarenhet är att pelagiska gösar på 5+ kilo i klart vatten är riktiga fighters. Självklart blir det inga tarpoon-rusningar, men det blir det ju inte av gädda heller (jag väntar även på att uppleva min första laxrusning - de jag fått har fightats som tepåsar). Även 5+gösar i skärgården tycker jag fightas helt OK, trots att jag endast får dem som bifångst på gäddutrustning.
          "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Tsssss

Ursprungligen postat av limnos
            Min erfarenhet är att pelagiska gösar på 5+ kilo i klart vatten är riktiga fighters. Självklart blir det inga tarpoon-rusningar, men det blir det ju inte av gädda heller (jag väntar även på att uppleva min första laxrusning - de jag fått har fightats som tepåsar). Även 5+gösar i skärgården tycker jag fightas helt OK, trots att jag endast får dem som bifångst på gäddutrustning.

5 kilosgösar som bifångst....mutter.......mutter.........
            Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Såg dem på din länkade hemsida, fina var de
              Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
                Limnos; Du betvingare av karpar, broilerrudor och sutare! "I Ekolns chokladbruna vatten verkar gösen extra slö!" Ute på Norra Björken, på Sigtunafjärden eller runt norra Mörkö där vattnet är klarare, fightas gösen lite tuffare...som en större plastpåse, nästan som en sopsäck! Allvarligt talat, när gösen, gäddan, öringen eller någon annan fisk i klart vatten skrämd ser sin fiende fightas den mer än i grumligt vatten eller totalmörker.
                Go for them!
                Old Firehand

Kommentera

Jag har bott ett stenkast (långt stenkast iofs) från Ekoln i 10 år snart, men har fortfarande inte testat gösfisket där. Det ser rätt ... folkligt ... ut med alla båtar på kvällarna. Föredrar sjöar med färre (helst inga) andra båtar.
                  "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

OF och Limnos: Jo det varierar klart var man tar dom och känslan av fajt är ju subjektiv och ytterst beroende på utrustning. Jag har tycker också att mina +4 gösar som är tagna i klart vatten har fightats bra, däremot så kan Ekolngösarna vara mera passiva. F.ö så ska jag ta en repa på Ekoln snart och blya magnumwobblerna riktigt djupt, det är dags för en +5 på ekoln igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 463 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art