sähär har jag gjort för att göra mitt ekolod portabelt, spänner svetstången runt båten och klämmer fast aluplattjärnet med den. lådan med batteriet i är den lådan lodet kom i. http://www.fiskesnack.com/fotogaller...1-DSC07075.JPG
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dela med Dig av smarta ideér och uppfinningar!
Collapse
X
-
Tjena alla idésprutare.
Jag har satt ett halkip längst fram och i mitten på fören som jag lägger ankarlinan i när jag är ensam i båten. På så sätt ligger alltid båten "i vind" eller rätt i strömar. Sedan kan man sätta en knap vid sittplatsen som man snabbt fäster linan i, eller en sådan krok från Jula.
I stället för alla former av mätinstrument har jag ritat med permanent tusch på insidan av relingen med decmeters mellanrum upp till en meter (har inte fått någon större än).
Om ni sätter kätting på ankaret så kan ni trä plastslang över om ni inte vill skada båten. Det blir lite mer otympligt, men effektivt.
Bra idé det med att sätta upp "hållare" för de beten man använder mest, i form av rör med hål i eller montageband. De vita "elrören" kan man även använda som tub till taffsar av alla slag och längder. Bara sätt en träplugg i ändarna.
När ni åker till fjällen och ska ligga i tält eller stuga så är det alltid nån dryg sate som glömmer stänga dörr eller tältöppning, och vad händer då. Jo alla jordens vampyrer kommer in och bara väntar på att suga musten ur dig så du inte orkar fiska dagen efter p.g.a sömnlöshet och blodbrist.
Köp då med några förpackningar med "myggtabletter" på Clas Olsson eller annan affär. Dessa är till för hållare som man stoppar i väggen, men går lika bra att lägga ovanpå en ölburk eller liknande. Gör ett hål i nederkant på burken och stoppa in värmeljus. Vipps så är alla blodtörstiga döda och du sover sött...
Kommentera
-
en annan grej som mina fiskevänner uppskattar är (när det regnar småspik, blåser jävlar etc) när jag plockar fram min termos som jag fyllt med hot-dogs. Större njutning finns knappast när man är köldstel, korvbröd, ketchup, senap finns naturligtvis också nedstoppat i ryggan. En schysst termos håller värmen på korven hela dagen och det behöver inte vara en sån där mat-termos, det går bra att pilla ned ett gäng korvar i en vanlig.
Kommentera
-
Biltema rullväska och Climaflex som tackel förvaring
Tackel som trasslar - nej tack. Biltemas rullväska för 50:- och Climaflex rörisolering för 15:- från Jula, VVS butiker och byggvaruhus, här i perfekt samarbete. Väskorna funkar gott till mycket annat (gps, kamera mm) och är lätta att packa i skryllan eller ryggsäcken.
Climaflex finns i olika dimensioner, jag använder den som heter 12-13 för då ligger sänket tryggt i hålet och glider inte ut. Rören är ca en meter och kapas lätt i lagom bitar med vass kniv.
Kommentera
-
I like it a lot, kommer att stjäla idénUrsprungligen postat av Elka Visa inläggTackel som trasslar - nej tack. Biltemas rullväska för 50:- och Climaflex rörisolering för 15:- från Jula, VVS butiker och byggvaruhus, här i perfekt samarbete. Väskorna funkar gott till mycket annat (gps, kamera mm) och är lätta att packa i skryllan eller ryggsäcken.
Climaflex finns i olika dimensioner, jag använder den som heter 12-13 för då ligger sänket tryggt i hålet och glider inte ut. Rören är ca en meter och kapas lätt i lagom bitar med vass kniv.
Tackar
Kommentera
-
Årorna på plats!
Man vill ju inte ha årorna i vägen monterade i sina hål (hatar höga fribord)men ändå kunna dra sekund snabbt.. Spänna fast med remmar i båten är en lösning men jag har en annan lösning, någon som blir förvånad?
Ett litet L-järn, tre rostfria korta skruvar och en gammal skärbräda. Tio sekunder senare med sticksågen har en lagom trubbig "kant" tillverkats! Kostnad max 10:-
Håller åror och håv i ständig beredskap.
Bilden visar även två transport hållare för spön.
Kommentera
-
eftersom jag inte gillar att använda klämmor till ismete brukar jag köra med hemmagjorda angeldonsliknande hållare. problemet med dessa är att man är tvungen att fästa dem med borrslask, vilket gör att händerna känns väldigt kalla. därför satte jag fyra "stödben" på dem som går att fälla in.
ganska enkel konstruktion egentligen, börja med att göra en bräda spetsig genom att såga in mot mitten från båda sidor, såga till fyra lika långa bitar som skall bli stödben. ställ den spetsiga träbiten på ett plant underlag och lägg stödbenen emot föremålet och markera var dem skall vara. sedan är det bara att fästa dem med en lämplig spik som inte slås ner hela vägen.
för att sedan kunna fästa vippan tar man en bit av metall eller trä som är lika lång som ismetehållarens långsida, och borrar två hål bredvid varandra genom både den lilla biten och hållaren. sedan är det bara att slå en vagnsbult genom hållaren, och sätta på den lilla biten på dem utstickande pinnarna och avsluta med att skruva på lämplig mutter. när man sedan skall fästa vippan stoppar man in den mellan den lilla träbiten och angeldonet, och skruvar åt skruvarna
Kommentera
-
Finns/fanns på Olssons Fiske Tibro. Kan inte annat än tänka mig att dom fortfarande har tuber kvar.Ursprungligen postat av KG? Visa inläggTack!
Kan du länka till den där tuben för 180 spänn. Det låter intressant.sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 123 visningar