Shimano karprullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano karprullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns ingen anledning att ha baitrunner till karpfiske. Man sätter bromsen så hårt man kan utan att spöna flyger ur gripklykan vid hugg. Svårt att stoppa en fisk som fått upp fart mot en löst ställd baitrunner, tight om man fiskar nära växter etc där karparna oftast går.
    Bara fördelar med en robust, kompakt frambromsad med bra broms.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Har kört shimano LC i många år och är nöjd. Köper jag nya rullar blir det utan baitrunner. Använder tyvärr inte den på rullarna jag har med baitrunner. Men frambromsat ser jag som ett krav för egen del i alla fall.
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink!
        jag håller med till viss del, men älskar mina baitrunner och skulle aldrig skaffa annat till karp. Har baitrunner hårt ställd vid fisket, men eftersom jag själv ror ut betena klarar jag mig inte utan baitrunner. Att linan tvinnas får man ta, men det räcker med några kast med blytyng och lekande för att linan skall rätta till sig efter avslutat fiske. Sen är det underbart för finjusteringar att bara slå till baitrunnern istället för att öppna o stänga bygeln.
        Vad har baitrunnern för funktion som inte bromsen har när det gäller att ro ut betena?
        Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Ursprungligen postat av SharperCarper Visa inlägg
          Vad har baitrunnern för funktion som inte bromsen har när det gäller att ro ut betena?
          ja fattade inte det heller! bättre att köra öppen spole så att man slipper lintvinning
          På jakt efter 15+

Kommentera

Jag har kört med Viva harbour-rullar i sommar, i Sverige och en vecka i spanien, och de har fungerat finfint. De är bra mycket billigare än alternativen, så jag trodde inte de skulle palla trycket. Bromsen och linuppläggningen är underbar, och de tar in nästan en meter lina per vevtag.

Insåg just att tråden var om just shimanos karprullar, så ber om ursäkt.

Jag ser inte heller någon som helst anledning att ha baitrunner till karpfiske, utom möjligen om man fiskar mycket med en instabil pod. Vanligen brukar det bli lagom om man ställer bromsen på lagom för fight.
            Senast ändrad av limnos; 2007-11-14, 15:22. Anledning: Klantighet
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

När ni som väljer rullar utan baitrunner, upplever ni då att ni missar snabba krockningar? Har själv provat utan baitrunner på sutarfiske, det kanske beror på rutinen, men jag blir liksom lite fumlig innan fisken sitter.

Kommentera

Gör som David mfl. lätta inte på bromsen(!). Kör man med banksticks och förslagsvis Solars adjustable backrest så kan inget hända. Bromsverkan blir MYCKET mindre när spöt riktas mot fisken än när det är krökt under fighten, på grund av minskad friktion. Om du verkligen vill att de ska tuta iväg långt så kan du ju skruva ner bromsen, då är det lätt att lägga en hand på spolen initiald vid krokningen och sedan dra åt bromsen.
                "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Mink,Eller så tar du emd dig spöt ut i båten/flytisen.

Jag fiskar med Shimano 10 000 XTE och är nöjd med dom.
                  Jag har dock kört slut på en av bromsarna och har tappat för mycket karp pga att de är ojämna i bromsen.
                  Så nu Backwindar(stavas?) jag och har fått upp alla krokade karpar.

Funderar på köpa nya rullar senare men just nu måste lite annat viktigare köpas.
                  Blir lite mindre Bigpit rullar isf .
                  Lycka till.
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Tackar för alla proffsiga svar! Hoppas att de som känner sig mannade fortsätter i denna tråd.

Hur som helst så lutar det åt en shimano frambromsad med baitrunner. Sedan kan man ju strunta i och använda baitrunnerfunktionen, å andra sidan finns den där om man vill använda den. Jag tycker att Shimanos Power Aero XT 10000, verkar intressant!

Kommentera

På tal om Baitrunner.
                      Jag tycker också den är helt onödig,när jag fiskar med B-runner har jag den på håradste men den är inte tillräckligt hård så kör oftast utan..
                      Enda som kan vara bra är om man inte kan ha spöt riktat åt de hållet man fiskar åt och måste dra ner lite på bromsen för inte spöt ska flyga ur larmet och butgripen(går lika smidigt med bromsen).
                      Har hänt mig,vaknade inte av pipet och spöt låg 2m bort i skogen,karpen var kvar men tappade den inne vid land endå..
                      Keep talking about me, You are just making me famous..
                      MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                      www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                      113 svar
                      18 421 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg -martin-